فروش بنای مكعبی قرن پنجم زواره بدون نظر میراث؟!

فروش بنای مكعبی قرن پنجم زواره بدون نظر میراث؟! اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان اظهار داشت: اخیرا فردی مبادرت به خریداری سه و نیم دانگ قلعه سنگ بست زواره بدونِ نظر كارشناسی میراث فرهنگی كرده است.


مهدی مشهدی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: قلعه سنگ بست از قدیم به افرادی ارث رسیده است و آنها حدود یک دانگ این بنا را با هدف حفظ بنا به میراث فرهنگی هدیه می دهند ولی متأسفانه اداره کل میراث فرهنگی این افراد را اجبار به سند نکرده است.
وی با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی در سال های گذشته مرمت هایی را در این بنای تاریخی با هزینه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون انجام داده است، اضافه کرد: این قلعه تاریخی در قرن پنجم هجری بنا شده و در بافت تاریخی و ثبت ملی شهر زواره قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با اشاره به اینکه در چند روز گذشته فردی مبادرت به خریداری سه و نیم دانگ این قلعه بدون نظر کارشناسی میراث فرهنگی می کند، اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی نسبت به قیمت گذاری این قلعه اعتراض کرده و پیگیر مبحث چگونگی نحوه واگذاری این بنای تاریخی است.
مشهدی با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی شهرستان در ابتدا با عنایت به برگه صلح نامه ای که دارد مبادرت به صدور سند یک دانگ خود می کند، اظهار داشت: هدف اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفظ این بنای تاریخی است و حتی از سرمایه گذار بخش خصوصی هم استقبال می کند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بنا به لحاظ استقامت بخشی به مرحله ای رسیده که خطر تخریب و ریزش ندارد، اظهار داشت: با هماهنگی که با دادگاه زواره انجام شده، مقرر است مالک های این بنای تاریخی هرگونه اقدامی را که بخواهند انجام دهند با هماهنگی اداره میراث فرهنگی شهرستان باشد.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، قلعه "سنگ بست" از نمادهای تاریخی زواره است که در بافت تاریخی شهر قرار دارد. این قلعه از بزرگترین و مستحکم ترین قلعه های کشور بعد از قلعه الموت رودبار قزوین است که در قرن پنجم هجری قمری به دست ابوعلی دهدار زواره ای بنا شده است.
این قلعه به صورت مکعبی شکل بنا شده است و در زوایای آن چهار برج استوانه ای شکل به چشم می خورد و برفراز آن جایگاه دیده بانی بوده که نیروها دورتادور حصار شهر را تحت مراقبت و کنترل داشته اند و فضای درونی این قلعه در دو طبقه به صورت چهار صفه ای است.
وی یادآورشد، گفته می شود در اوایل قرن هفتم هجری، هجوم مغولان به شهر زواره به بهانه تخریب این قلعه مستحکم بوده است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، شهر تاریخی زواره با وسعتی حدود 340 هکتار در قسمت شرقی استان و در فاصله 120 کیلومتری اصفهان و دردل کویر مرکزی ایران قرار دارد و حتی بسیاری زواره را به جاذبه های کویری و گردشگری اش می شناسند. این قلعه دفاعی سال 1381 با شماره 6144 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



1399/04/03
23:06:25
5.0 / 5
2634
تگهای خبر: بنا , بنای تاریخی , تاریخ , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری