چهار اثر میراث فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد

چهار اثر میراث فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد آثارنیوز: یاسوج- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: چهار اثر میراث فرهنگی شامل پوشاك محلی زنانه، پوشاك محلی مردان ایل بویراحمد و غذاهای سنتی كلگ و گوشت و دم پخت گوشتی این استان در لیست آثار ملی به ثبت رسید.


مسعود شفیعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: پیش از این لباس محلی زنان كهگیلویه و بویراحمدی ثبت شده بود ولی در نشست شورای ثبت آثار ملی كه هفته جاری در تهران برگزار شد، لباس محلی زنان و مردان به صورت جداگانه به ثبت رسید.
وی بیان كرد: این اولین بار می باشد كه غذاهای محلی كهگیلویه و بویراحمد در لیست آثار ملی ثبت می گردد.
غذای كلگ و گوشت از حبوباتی مانند نخودچی و گوشت به صورت آبگوشت تهیه می گردد.
در این خوراك به جای نان گندم از نان كلگی كه از بلوط تهیه شده استفاده می گردد.
دم پخت گوشتی هم از حبوباتی مانند عدس و گوشت به صورت سوپ تهیه می گردد.
لباس محلی و سنتی زنان كهگیلویه و بویراحمد كه پوشیدن آن از دیرباز تابحال در استان مرسوم بوده از سه بخش اصلی سرپوش، بالاتنه و پایین تنه تشكیل شده است.
سرپوش لباس محلی زنان كهگیلویه و بویراحمد، شامل یك پارچه روپوش یا همان روسری به نام میناست كه به صورت معمول دارای بیش از یك متر طول و بین ‎ 60 تا ‎ 70 سانتیمتر عرض است.
بر روی این روپوش مینا یك سربند پارچه ای به نام چارقد یا لچكی پوشیده می گردد كه زیبایی آن را دوچندان می كند.
همچنین یك كلاه كوچك زیر مینا قرار می گیرد تا پوشش دهنده موهای جلو سر زنان باشد و به طورمعمول زیورآلات سنتی و ظریف به آن متصل می گردد.
گردن آویزهای خوش بوی سنتی تولید شده از میخك زینت دهنده این لباس است كه در سال های اخیر استفاده از آن احیا شده است.
بخش بالاتنه لباس محلی زنان كهگیلویه و بویراحمد، همان پیراهن است كه به گویش محلی جومه نامیده می گردد و از زیر گردن تا كف پای زنان را از جلو و پشت می پوشاند.
بخش پایین تنه كه به شكل دامن است تنبان نامیده می گردد و پنج تا ‎ 12متر پارچه برای دوخت آن بكار می رود به صورتی كه این دامن از بالا كشدار و كاملاً چین خورده است و در پایین آن تزیین هایی مانند نوار دوزی یا پارچه های پلیسه دار به كار می رود.
رنگ و جنس پارچه این لباس ها معمولاً بنا به طبیعت این استان در مناطق گرمسیری و سردسیری، نوع بافت عشایری و روستایی، تنوع باورها و گرایش قومی و قبیله ای و سن زنان انتخاب می گردد.
لباس محلی مردان شامل كلاه نمدی، تن پوش هایی با عنوان دلگ یا كت درازی كه تا روی زانوها را می پوشاند و شالی كه با 2 متر پارچه دور كمر را می پوشاند.
شفیعی اظهار داشت: تابحال 59 اثر میراث معنوی این استان شامل صنایع دستی و آیین ها و سنت های مردم كهگیلویه و بویراحمد به ثبت ملی رسیده است.
وی بیان كرد: 691 اثر غیرمنقول در كهگیلویه و بویراحمد شامل تپه ها، حمام ها، محوطه ها و گورستان های تاریخی تابحال ثبت ملی شده است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان بیش از 16 هزار كیلومتر مربع مساحت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی **انتشاردهنده: مجید ملازاده
8141/6110/1772


1396/10/22
22:31:40
5.0 / 5
4961
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری