فعالیت میلیون نفری در صنایع دستی كشور

فعالیت میلیون نفری در صنایع دستی كشور به گزارش آثارنیوز معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت كه بیش از یك میلیون نفر در بخش صنایع دستی فعالیت می نمایند كه از این تعداد 400 هزار نفر در سامانه این سازمان ثبت نام شده اند.


بهمن نامور مطلق روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: بیشترین هنرمندان كشور در بخش صنایع دستی فعالیت می نمایند كه با احتساب هنرمندان قالیباف این تعداد به 2 میلیون نفر می رسد.
وی افزود: با وجود تعداد زیاد هنرمندان بخش صنایع دستی هنوز هم توجه شایسته به این بخش بویژه در حوزه اعتبارات نشده است.
نامور مطلق اظهار نمود: بخش صنایع دستی می تواند در زمینه تولید اشتغال، افزایش صادرات غیرنفتی و جذب گردشگری بسیار مهم باشد.
وی با اشاره به اهمیت صنایع در كشور اضافه كرد: صنایع دستی ایران بسیار پرارزش است اما برای بهبود این هنر و صنعت باید در مورد طراحی و كیفی سازی و هم كاهش قیمت تمام شده برای عرضه در بازارهای بین المللی برنامه ریزی بیشتری انجام داد.

**ایران ركورددار ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی در دنیا است
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ایران با ثبت 6 شهر و یك روستای جهانی صنایع دستی در دنیا ركورددار است.
نامور مطلق اضافه كرد: تابحال شهرهای كشور با قابلیت های مختلف شامل مشهد مقدس شهر جهانی سنگ های قیمتی، اصفهان شهر جهانی صنایع دستی، تبریز شهر جهانی فرش، لالجین شهر جهانی سفال، سیرجان شهر گلیم و مریوان بعنوان شهر جهانی كلاش در سازمان جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده است.
وی افزود: علاوه بر این 6 شهر، روستای صخره ای كندوان در فاصله 50 كیلومتری تبریز هم بعنوان اولین دهكده جهانی ثبت شده است.
نامور مطلق اظهار نمود: در بودجه اولیه سالانه بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از شهرهای جهانی در نظر گرفته شده است.
به گفته وی این اعتبار برای راه اندازی دبیرخانه دائمی، طراحی و برندسازی و زمینه های تجاری سازی این صنایع دستی هزینه می گردد.
وی افزود: طبق قانون، دولت باید زیرساخت های لازم را برای فعالیت هنرمندان در شهرهای جهانی فراهم كند و به هنرمندان تسهیلات بانكی برای تولید و صادرات پرداخته شود.
روز دوشنبه در آیینی مریوان بعنوان شهر جهانی كلاش (كفش دستباف) معرفی گردید.
در این مراسم همینطور لوح ثبت مریوان بعنوان شهر جهانی كلاش رونمایی و این لوح از جانب غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، به فرماندار و شهردار مریوان اهدا شد.
كلاش پاافزاری با قدمت 2 هزار ساله تهیه شده از مواد طبیعی در محیط مانند نخ و چرم است كه با عنایت به خنكی و سبكی آن بسیار مورد توجه است و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد.
كلاش تنها پا افزاری است كه دارای خط تقارن است به این مفهوم كه چپ و راست برای آن نیست و برای حفظ این فرم و مدل باید هر چند مدت كلاش را راست و چپ و یا چپ و راست به پا كرد.
پیاده روی با كلاش متناسب با فرم پاها است، كفه آن و قسمت سینه گود پا بر آمده و در پاشنه پا بر جسته این فرم سبب خسته نشدن پاها هنگام پیاده روی می گردد.
از نظر زیست محیطی هیچ نوع آلودگی محیطی بعد از استفاده آن تولید نمی شود، چون مواد مصرفی آن كاملا طبیعی است و در خاك كمتر از یك سال تجزیه و به عناصر طبیعی خود تبدیل می گردد در حالی كه سایر پای افزارها چند سال طول می كشد كه تجزیه شود.
مواد اولیه مورد نیاز برای كلاش پارچه نخی مانند متقال٬ چلوار٬ نخ تابیده شده٬ پوست٬ یا چرم گاو است.
كلاش بافی علاوه بر مریوان در شهرستان های مختلف استان كردستان شامل سنندج، دیواندره، سروآباد، كامیاران و سقز هم رواج دارد اما مریوان به دلیل تعداد فعالان بالا بعنوان مركز تولید این كفش شناخته می شود.
مریوان در 130 كیلومتری شمال غربی سنندج مركز استان كردستان و هم مرز با كشور عراق است و تابحال 51 اثر تاریخی این شهرستان در لیست آثار باستانی كشور ثبت شده است.


 

1396/09/28
14:49:45
5.0 / 5
4629
تگهای خبر: روستا , صنایع دستی , فرهنگ , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری