در موزه شانگهای چین مطرح شد؛

کنفرانس توسعه گردشگری ایران و چین

کنفرانس توسعه گردشگری ایران و چین آثارنیوز: کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران درحالی انجام شد که در آن به موضوع گردشگری هنری نیز پرداخته اند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، ایران و چین، دو همکار کلیدی در ابتکار یک کمربند، یک جاده با سابقه ای طولانی و دوستی و همکاری رو به رشد در حوزه های مختلف هستند. روابط دیپلماتیک بین این دو کشور در سال ۱۹۷۱ میلادی بطور رسمی برقرار شد و در سالهای قبل، این روابط دوجانبه، مثبت و پایدارتر شده است.
ایران و چین دو کشور با تمدنی کهن، به عنوان کشورهای باستانی در راه جاده ابریشم هستند و میراث داران فرهنگ، هنرهای مختلف و منابع گردشگری و تأثیرگذار در دستاوردهای تمدن بشری. تقویت مشترک توسعه میراث فرهنگی و منابع گردشگری بین ایران و چین، نه فقط به تقویت درک متقابل و دوستی بین دو ملت کمک می نماید، بلکه به شکلی مؤثر، احیا و بهره برداری از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری را ارتقا می دهد.
موزه هنر شانگهای، بر آنست تا با برگزاری کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران، از ۲۳ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ (۱ تا ۴ آبان ۱۴۰۲) در شانگهای، گامی مؤثر در تبادل فرهنگی میان دو کشور کهن ایران و چین بردارد.
موزه هنر شانگهای؛ پیشگام در مبادلات فرهنگی
موزه هنر شانگهای به عنوان پیشگام در مبادلات فرهنگی بین المللی، روابط دوستانه ای با شخصیت های فرهنگی هنری و نهادهای فرهنگی مختلف در ایران برقرار کرده و بطور متوالی، نمایشگاه هایی از ایران در چین برپا نموده است که نمایشگاه نقاشی ایرانی (مینیاتور)، نمایشگاه قالی ایرانی، نمایشگاه هنرهای سنتی و نمایشگاه مشترک هنرمندان کودک و نوجوان چینی و ایرانی، از این جمله اند.
این کنفرانس می تواند توسعه و همکاری بالقوه میراث فرهنگی و گردشگری بین دو کشور ایران و چین را از راه گفتگوهای مشترک با هدف بررسی رویکرد های جدید، برای احیا و بهره برداری از میراث فرهنگی، مورد بررسی قرار داده و راه های مناسب را اجرائی کند.
موزه هنر شانگهای و مجمع جهانی صیانت از میراث فرهنگی ناملموس شانگهای، با حفظ ارتباط نزدیک با شخصیت ها و نهادهای فرهنگی و گردشگری، بستر مناسبی را برای برگزاری رویداد پیش رو، فراهم نموده است. در این کنفرانس، از مدیران اجرائی در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری ایران، رؤسای مؤسسه های فرهنگی و هنری و صاحب نظران در عرصه فرهنگ و هنر و گردشگری دعوت به عمل آمده است.
یکی از ایرانیانی که در این کنفرانس شرکت کرده؛ مهدی تمیزی از هنرمندان هنرهای تجسمی در استان اصفهان است. وی در این برنامه درباره ی تنوع هنری و گردشگری هنری سخنرانی کرد و اظهار داشت: گاهی کشف و شهود دنیای خیال، در حین پرداختن به اثر هنری اتفاق می افتد. در هر صورت، آن چیزی که به آفرینش اثر هنری می انجامد و آن چه اثر هنری را از دیگر آثار هنری ممتاز می کند، نگرش یا جهان بینی آفریننده آنست. جهان بینی ای به اندازه کثرت اذهان انسانی، متفاوت و متغیر است و بر این جهان بینی، کیفیاتی وارد می شود که برخاسته از فرهنگ و زیست بوم هر فردی ست.
وی افزود: اینگونه است که کلید واژه تنوع هنری ماهیت پیدا می کند. این تنوع هنری، بیش از آنکه مسئولیت به دوش کشیدن و پربار کردن نمونه های مختلف تاریخ هنر را به عهده داشته باشد، مسئول جوابگویی به نیازهای متفاوت مخاطبان بیشماری ست که طالب آن شکل از هنری هستند که جهان بینی نزدیکتری با جهان بینی خود دارد.
تمیزی اظهار داشت: گاهی مخاطب اثر هنری، با آفریننده آن از لحاظِ جغرافیایی، فرسنگ ها فاصله دارد، اما چنان خواهانِ آن شکل از زیبایی شناسی ست که بی توجه به بُعدِ مسافت، برای به دست آوردن آن اثر می کوشد و رنج سفر به جان می خرد. تجربه کشف و شناختِ ارزش های فرهنگی و هنری ملل، یکی از تجربه های زیبایی شناختی ست که در هنگامِ سفر به دست می آید. این کشفِ تازه، به آدمی امکان مواجهه و شناخت جامعه مقصد را می دهد؛ همچنین، درک نویافته هایی که شناختِ آدمی را از جامعة مادری مبدأ، دوچندان می کند.
وی اضافه کرد: گاهی نیز مجموعه ای از استانداردها و شناسه های تثبیت شده ای در زیبایی شناسی و هنر اقوام خاصی دیده می شود که مخاطب آگاه و مشتاق، باتوجه به شناخت و مطالعه آنها و به قصد معاشرت با آن نوع از هنر، راهی سرزمینی می شود که زادگاه آن گونه از هنر ویژه است.
وی اظهار داشت: در این مرحله است که گردشگری هنر، اعتبار معنایی و کارکردی پیدا می کند. برگزاری آرت فرهای جهانی و اکسپوهای سالانه، تلاشی فرهنگی در راستای جذب مخاطبان خاص دوستدار هنر است. امکان تماشا و شناخت محوطه ها و بناهای باستانی و موزه ها، راه حل دیگری در راستای جذب مخاطبان خاص دوستدار هنر و متخصصان هنر است؛ همچنین، تعلیم مخاطبان نوپا و علاقمند.
این هنرمند افزود: دست ساخته های بشر، در طول تاریخ، همیشه محل بده بستان خلاقیت، فرهنگ، ایدئولوژی و اندیشه بوده است. جاذبه هایی در هنر ملل مختلف وجود دارد و همین جاذبه هاست که میل دیدن و کشف نمونه های فرهنگی هنری جوامع را در آدمی زنده نگاه می دارد. چنانچه اگر قوانین زیبایی شناختیِ ثابتی در بین بود، پیچیدگی ها و رمزها و رازها و اساطیر، شکل نمی گرفت و آدمی در درک لذت و شهود زیبایی، چیزی کم داشت. این بده بستان هنرمندانه جهانی است که هنرمندان و متفکران از هر طیف فرهنگی در آن فرصت تبادل فکر و اندیشه خواهند داشت.
تمیزی اشاره کرد: جهان امروز، با وجود تنوع هنری و در پی آن، گردشگری هنری، گونه ای از جهان بی مرز خواهد شد، آن هنگام که پای اندیشه و هنر به میدان آید. جنگ های قومی و قبیله ای و ایدئولوژیک، فروکش می کنند. زبان، مفهوم جهان شمولی پیدا می کند و یگانگی و تکثُّر، با وجود تفارُقِ معنا، در یک مسیر واحد قرار می گیرند؛ همگی با هدف یگانه، متعالی و زیبایی به نام صلح؛ آن چه مردمانِ این کره کوچک خاکی به آن نیاز دارند.


منبع:

1402/08/03
15:36:36
5.0 / 5
263
تگهای خبر: اثر هنری , استاندارد , اندیشه , باستانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری