در گزارش آثارنیوز مطرح شد؛

گردشگری راه گشای روابط سازنده بین کشورها است

گردشگری راه گشای روابط سازنده بین کشورها است معاون بنیاد ایران شناسی اظهار داشت: بهره گیری مستمر از نیروی متخصص و کارشناسان در بدنه سازمانی صنعت گردشگری یک از مواردی است که می توان امید داشت بعد از این رویداد در وزارت گردشگری نهادینه شود.



محمد بهرام زاده، معاون بنیاد ایران شناسی، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای اولین بار است که در یک بازه زمانی یکصد ساله سمپوزیوم گردشگری بعنوان موضوع مهم فرهنگی و اجتماعی عظیم در تاریخ ایران مورد توجه قرار گرفته است. عموماً صنعت گردشگری بستر اتفاق های بسیار زیادی در جهان است بنا بر این اهمیت زیادی در ایران و جهان دارد.
وی اضافه کرد: از جهتی دیگر نتایجی در قالب این رویداد بررسی می شود که می توانیم بفهمیم در طول سده چهارده، گردشگری ایران چه فراز و فروهایی داشته است. گفتنی است، نکاتی که در دل این سمپوزیوم بررسی می شود گویای علت واماندگی ها، عقب ماندگی ها و حتی خیلی از پیشرفت هاست.
بهرام زاده با اشاره به اهمیت توجه به جایگاه گردشگری فرهنگی در کشور اظهار داشت: سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران می تواند نقاط قوت ما را مشخص نماید. ما باید در عرصه گردشگری فرهنگی و در دنیای خاص و در هم تنیده از فرهنگ های مختلف جهانی، از داشته های فرهنگی خودمان پاسداری نماییم و در عین حال به تحولات فرهنگی جهان هم واقف باشیم. در حقیقت در گردشگری فرهنگی باید دید چه جایگاهی را برای خود در آینده می توانیم اتخاد کنیم؛ به شکلی که به سرمایه های معنوی و میراث فرهنگی خودمان هم بپردازیم. در پیوند با فرهنگ جهانی است که می توانیم از این صنعت بعنوان یک رویکرد بزرگ اقتصادی در توسعه کشور استفاده نمائیم.
این کارشناس در عرصه گردشگری اظهار داشت: رویدادهایی نظیر این سمپوزیوم در برنامه ریزی و چشم انداز آینده اهمیت زیادی دارد؛ چونکه وقتی لطمه شناسی در یک فرایندی با نگاهی خاص انجام می شود، امکان زیادی برای تسهیل معضلات موجود فراهم می آید. در حقیقت می توان فهمید که چه راهکارهایی را برای توسعه گردشگری می توانیم اتخاذ نماییم و چه مسیری را باید بپیماییم که به درآمد و سود اقتصادی بیانجامد.
بهرام زاده با اشاره به اهمیت برقراری صلح در توسعه صنعت گردشگری اظهار داشت: هم در سازمان جهانی گردشگری و هم در تمام نهادهای پیرامونی وابسته با سازمان ملل متحد که در رابطه با صلح و مؤلفه های مشترک اجتماعی و فرهنگی بین جوامع هستند، مفاهیمی از این دست وجود دارد که به ترویج هم آوایی، همفکری و گفتمان می پردازند. گردشگری یکی از با اهمیت ترین ابزارهایی است که می تواند سبب هم آوایی، صلح و دوستی بین جوامع باشد. در حقیقت توسعه صنعت گردشگری در کشورها می تواند در بهبود روابط سازنده و راهگشا باشد.
این کارشناس افزود: در منطقه غرب آسیا که دارای ظرفیت های بی نظیری در گردشگری ست، توسعه این صنعت فرصت بسیار مغتنمی است تا بتوان به صلح نسبی رسید. ظرفیت هایی که در این منطقه از جهان وجود دارد، اصلاً قابل مقایسه با پهنه های جغرافیای مشابه در نقاط مختلف دنیا نیست. کشور ما ظرفیت های زیادی در اختیار دارد که هنوز شناخته نشده است و باید از این ظرفیت ها استفاده گردد. وقتی دوستی آشتی بین ملت ها زیاد باشد خود به خود ظرفیت نو اقتصادی به وجود می آید که می تواند به پایداری صلح برسد.

1400/07/18
23:19:12
5.0 / 5
635
تگهای خبر: بنا , تاریخ , صنعت گردشگری , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری