سیاهكل گنجینه ای از تاریخ و طبیعت بكر میزبان گردشگران

سیاهكل گنجینه ای از تاریخ و طبیعت بكر میزبان گردشگران آثارنیوز: لاهیجان-سیاهكل ؛ سرزمین گیل و دیلم به لحاظ طبیعت بكر و زیبا و آثار تاریخی فراوان همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی در تمامی ایام سال است.


وجود اختلاف ارتفاع موجود در شهرستان سیاهكل كه آنرا هم در جلگه و هم كوهستان كشیده سبب شكل گیری فرهنگ و تمدن متفاوتی در این شهرستان تاریخی و سرسبز شده است.
وجود بخش دیلمان كه مینیاتوری از دیلمستان بزرگ است همواره گردشگران زیادی را در تمام ایام سال به سمت خود می كشاند.
دیلمستان بزرگ در گذشته از زنجان شروع شده و رودبار، مازندران و قسمت هایی از قزوین را در بر می گرفت كه طبق جستجوهای غار یسلمان كه در بخش دیلمان وجود دارد ؛ قدمت این منطقه به دوران پارینه سنگی یعنی 200 تا 250 سال قبل میلاد مسیح تخمین زده اند.
طبیعت زیبا همواره با آثار تاریخی به جا مانده از گذشته این سرزمین علاقه مندان زیادی را به سمت خود كشانده است.
وجود جاده سرسبز سیاهكل به دیلمان و آبشار زیبای لونك كه گردشگران زیادی را به سمت خود می كشاند در این مسیر سبب دو چندان شدن زیبایی منطقه دیلمان شهرستان سیاهكل شده است.
جدای از طبیعت بكر و زیبای سیاهكل، وجود آثار تاریخی كه شامل بناهای تاریخی و محوطه های تاریخی می باشد كه گردشگر های زیادی هر ساله از آن دیدن می كنند.
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سیاهكل به ایرنا گفت حدود 323 اثر تاریخی تا اكنون در شهرستان سیاهكل شناسایی شده اند.
محمد باقری افزود: از این آثار كه هم شامل بناهای تاریخی و هم محوطه های تاریخی می باشند، حدود 55 اثر در لیست آثار ملی ایران ثبت شده اند.
وی گفت تعدادی از این آثار شامل محوطه ها یا همان غار و قبرستان های ثاریخی می باشند كه شامل گورستان خسروخانی در دیلمان و گورستان ایشكوه در روستای ایشكوه از بخش دیلمان و سایر گورستان های شناسایی شده می باشند.
باقری ادامه داد تمام گورستان های تاریخی در بخش دیلمان وجود دارند و قدمت خیلی از آنها به عصر آهن با قدمت 1500 سال قبل میلاد و تا دوران اشكانیان و ساسانیان است.
وی خاطرنشان كرد: حدود 10 بنای تاریخی در شهرستان سیاهكل وجود دارد كه در بخش مركزی خانه سرهنگ عضدی، تی تی كاروانسرا و بقعه زیارتگاه و تعدادی دیگر و در بخش دیلمان برج گرماور، حمام دیلمان و بقعه ی امامزاده تورار از مهمترین آنها هستند.
وی با اشاره به این كه همه بناهای تاریخی موجود در شهرستان سیاهكل به دوران اسلامی برمی گردند اضافه كرد: مهمترین بنای تاریخی سیاهكل بقعه امامزاده تورار واقع در بخش دیلمان است كه سال قبل مرمت و بازسازی شد.
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری سیاهكل اضافه كرد: تمامی بناهای تاریخی سیاهكل جز در دو مورد باقی مانده نیازمند مرمت و بازسازی هستند كه متاسفانه ما برنامه ای برای مرمت آنها در امسال نداریم چون كه بودجه كافی در دسترس نیست.
وی تصریح كرد: تمام تلاش خویش را كرده ایم كه تا آنجایی كه بودجه به ما اجازه می دهد آثار تاریخی را مرمت و بازسازی نماییم.
باقری در مورد مرمت بقعه های تاریخی اضافه كرد: با رایزنی انجام شده با سازمان اوقاف مقرر است بقعه های تاریخی با استفاده از درآمد خودشان بازسازی و مرمت شوند.
وی در مورد اینكه سالانه چند نفر از بناهای تاریخی دیدن می كنند اظهار داشت: به علت عدم وجود بلیط فروشی در محل بناهای تاریخی آمار دقیقی در دست نیست اما افراد زیادی از داخل و خارج از این مناطق دیدن می كنند.
وی در مورد تی تی كاروانسرا اظهار داشت: این بنا مربوط به دوران صفویه می باشد كه محل رفت و آمد كاروانیانی بود كه از گیلان به سمت قزوین و بخش مركزی ایران می رفتند. این بنای زیبا در راه جاده سیاهكل به دیلمان قرار دارد و افراد زیادی به علت در دسترس بودن بنا از آن دیدار می كنند.
وی درمورد حمام دیلمان هم گفت این حمام كارهای كاوش و مرمت آن از سال 81 انجام شده و برای دیدار عموم در اختیار شهرداری دیلمان قرار گرفته و قرار بود كه به صورت دائم باز باشد اما اكنون فقط در روزهای عید نوروز باز است.
وجود بناهای تاریخی با قدمت و همینطور طبیعت سرسبز و بكر در شهرستان سیاهكل سبب شده گردشگران زیادی از این منطقه از سرزمین گیل و دیلم دیدن كنند.
7297 / 6030


1397/08/06
14:03:12
5.0 / 5
4572
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , بنای تاریخی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری