گزارش آثارنیوز به نقل از مهر

انتقاد از وضعیت فضای سبز كاخ مروارید وسط دعوای باغ سیب!

انتقاد از وضعیت فضای سبز كاخ مروارید وسط دعوای باغ سیب! آثارنیوز: اعتراض بنیاد مستضعفان به ثبت ملی باغ سیب سبب شده تا اختلافاتی بین بنیاد مستضعفان و اداره میراث فرهنگی البرز بوجود بیاید در این بین پای فضای سبز كاخ مروارید هم به این اختلافات كشیده شد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، كاخ مرواریدی كه هزینه های زیادی در زمان طاغوت برای ساخت آن شده بود و وسایل گران قیمتی هم داشت، بعد از انقلاب در اختیار یكی از نهادها قرار گرفته بود و درهای آن به روی مردم بسته بود تا اینكه سازمان میراث فرهنگی با پیگیری های متمادی مالكیت آنرا به عهده گرفت. ولی این كاخ از آنچه كه اوایل انقلاب تحویل داده شد، تفاوت بسیاری داشت. این كاخ فرسوده شده بود و هنوز هم نیاز به اعتبار زیادی برای مرمت دارد. هر از گاهی سازمان میراث فرهنگی مبادرت به بخشی از مرمت آن می كند. حالا اما موضوعی كه این روزها رسانه ها را به خود مشغول كرده، درباره محوطه سبز این كاخ است كه بین متولیان نهادها درباره آن بحث است. چند روز پیش پیمان بضاعتی پور، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری كرج گفته بود كه متأسفانه هم بنیاد مستضعفان و هم سازمان میراث فرهنگی در نگهداری از فضای سبز كاخ مروارید اهمال كرده اند و تا كنون هم این روند را تغییر نداده اند.او البته رسیدگی به فضای سبز كاخ را از عهده شهرداری خارج دانسته بود وگفته بود كه شهرداری وظیفه ای برای حفاظت از فضای سبز عرصه های میراثی ندارد و صرفاً ناظرانی تعیین كرده تا به شیوه حفظ و نگهداری درختان این كاخ نظارت داشته باشند. اگر قرار باشد در وضعیت نگهداری فضای این مجموعه تغییری تولید نشود چاره ای جز پیگیری قانونی باقی نمی ماند.پس از آن حسین امین افشار معاون میراث فرهنگی استان البرز اظهار داشت كه فضای سبز كاخ مروارید تنها متعلق به میراث فرهنگی نیست و به شهر و همه شهروندان متعلق می باشد بنابراین باید تعاملات بین دستگاهی برای حفاظت و نگهداری از آن افزایش یابد. برای حفاظت از فضای سبز این كاخ تاریخی باید بروكراسی اداری را كنار گذاشت و به فكر نجات درختان بعنوان بخشی از ریه های تنفسی شهر بود.
اكنون حجت الاسلام فخرالدین صابری مدیركل میراث فرهنگی استان البرز به خبرنگار مهر توضیح می دهد: بعضی از دوستان شایعاتی را درباره فضای سبز كاخ راه می اندازند چون در این كاخ منافعی داشته اند. ما و یا شهرداری كه تولید كننده فضا نبوده ایم آنها كه این كاخ را به عهده داشتند بگویند كه پس از چهل سال چه بر سر كاخ آمده است. یك تصویر نشان بدهند كه فضای سبزش زمانی كه ما آنرا تحت مالكیت درآوردیم، در وضعیت ایده آل قرار داشت. اما حالا با راه انداختن این شایعات می خواهند موضوعات دیگر را به حاشیه ببرند.این مقام مسئول بیان كرد: ما هیچ مالكیتی روی محوطه فضای سبز كاخ نداریم یعنی كاخ مروارید به میراث فرهنگی تحویل داده شد ولی سند محوطه كاخ در اختیار ما نیست. باید با مشاركت شهرداری و سازمان زیباسازی البرز از آن نگهداری نماییم چون این سرمایه متعلق به همه است ما منافعی جز نگهداری از این فضای سبز و باغ سیب نداریم. ما می خواهیم از آنها حفاظت شود تا بیش تر از این تخریب نشود.موضوع دیگری كه بیشتر بین بنیاد مستضعفان و اداره میراث فرهنگی استان البرز در جریان است به مبحث ثبت ملی باغ سیب برمی گردد. باغی كه زمانی جزئی از كاخ مروارید بود و اصلا در جهت تولید باغ ایرانی در دوره معاصر و تلفیق معماری و باغ با هم ساخته شد. اداره میراث فرهنگی البرز این باغ را در سال ۹۵ در لیست میراث طبیعی ثبت نمود اما اكنون بنیاد مستضعفان به این مورد اعتراض كرده است. در این باره هم صابری توضیح داد: ما جلوی تصرف عدوانی را در كاخ مروارید گرفتیم برخی نمی خواهند این خدمت ها را ببینند بنابراین مانع ثبت ملی باغ سیب هم می شوند. این باغ در اختیار بنیاد مستضعفان است ما نمی خواهیم باغ سیب را تصرف نماییم. ما فقط نمی خواهیم اطرافش برج بسازند.صابری افزود: غیر از سازمان میراث فرهنگی كه چشم داشتی به مسائل مالی ندارد، بقیه سازمانها كه حرف می زنند به خاطر این است كه به دنبال منافع خودشان هستند. بنابراین است كه اجازه نمی دهند باغ سیب ملی در لیست میراث طبیعی بماند. حفاظت مهمترین وظیفه سازمان میراث فرهنگی است چه حفاظت از میراث طبیعی و چه تاریخی. بنابراین است كه در حال مرمت سقف كاخ مروارید هستیم تا مردم دوباره بتوانند از آن بازدید كنند منتها هر كجای این كاخ را كه مرمت می نماییم یك جای دیگرش خراب است. اكنون برای مرمت كاخ باید ۵۰ میلیارد توامن اعتبار در نظر گرفته شود. ما منتظر هستیم تا اعتبارات ملی به آن داده شود. با این وجود با یك میلیارد و صد میلیون تومان مرمت سقف آنرا آغاز كرده ایم. این هزینه ها را تنها برای حفظ این مكان انجام داده ایم.

1397/08/01
19:36:47
5.0 / 5
4784
تگهای خبر: بنا , تاریخ , تصویر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری