معاون استاندار خراسان شمالی:

اراضی حریم تپه ارگ نادری شیروان باید آزادسازی شود

اراضی حریم تپه ارگ نادری شیروان باید آزادسازی شود آثارنیوز: بجنورد- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: با عنایت به اهمیت تپه ارگ نادری شیروان، شهرداری باید آزادسازی اراضی حریم این اثر تاریخی را در اولویت قرار دهد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا رضا رجب زاده ظهر روز چهارشنبه در بازدید از تپه ارگ نادری شیروان با اشاره به اینكه باید گستره حریم آن افزایش یابد، تصریح كرد: شهرداری همینطور برای تولید یك بوستان شهری در اطراف این اثر اقدام نماید.
وی اظهار داشت: بیشتر ساكنان مستقر در اطراف این اثر باستانی از قشر پایین و كم درآمد هستند كه قادر به نوسازی واحدهای مسكونی خود نیستند بنابراین، نیاز است تا این واحدها آزادسازی شود.
رجب زاده با اشاره به جستجوهای انجام شده در تپه ارگ نادری توسط باستان شناسان چینی و فرانسوی امسال اضافه كرد: انتظار می رود با انجام این كاوش ها و آثار به دست آمده، این اثر تاریخی به علت قرار گرفتن در راه جاده استان های شمالی به مشهد مقدس به قطب جذب توریست تبدیل گردد.
تپه باستانی ارگ نادری با ثبت تاریخی 703 در آثار ملی ایران هم اكنون عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و نخستین مركز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است.
این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد است و از نخستین محوطه های مسكونی حاشیه رودخانه اترك به حساب می آید.
تپه باستانی ارگ نادری همانند كوهی در داخل شهر كهن و باستانی شیروان قرار گرفته است كه بر دشت شیروان اشراف دارد و رودخانه اترك از كنار آن می گذرد.
این تپه سابقا مركز حكومت و فرماندهی شمال خراسان بود كه این بنای تاریخی دارای حصار و چهار برج مرتفع بود و عمارت حاكم بر بلندایش مستقر بود و دور تا دور آن دیوار شهر بند قرار داشت.
سفال های به دست آمده از تپه باستانی ارگ شیروان نظیر تپه باستانی است و نوع سفال ها قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد می باشد كه بعنوان كهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
تپه باستانی ارگ شیروان در روزگاران گذشته محل برگزاری مسابقات كشتی پهلوانی باچوخه خراسان بود كه این بنای تاریخی برای چندمین بار آذرماه 89 توسط باستان شناسان گمانه زنی گردید و این تپه باستانی مهم ترین بنای تاریخی و سند هویت قدیمی ترین پایتخت شمال خراسان است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت بعنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 كیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042


1397/07/04
22:22:54
5.0 / 5
4970
تگهای خبر: باستانی , بنا , بنای تاریخی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری