در گفتگوی مهر با مردم چینی زبان درباره ایران

چینی ها از ایران چه می دانند؟، وی چت، تلگرام چینی ها

چینی ها از ایران چه می دانند؟، وی چت، تلگرام چینی ها آثارنیوز: چینی ها حتی اگر یك بار هم ایران را ندیده باشند بازهم این سرزمین را كشوری با تاریخ غنی و قدیمی می دانند. كشوری كه هیچ گاه جنگی با مردمش نداشته و دوستی بین دو ملت پابرجا بوده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، چینی ها شناخت كمی از ایران ندارند این را می گردد از لابه لای حرف هایشان فهمید وقتی نام ایران را می شنوند نخستین كلمه ای كه به ذهنشان می آید تاریخی بودن و قدیمی بودن آن است. پس از آن از افسانه هایی صحبت می كنند كه درباره ایران شنیده اند و برخی دیگر از اخباری به شناخت درباره ایران رسیده اند كه جالب نیست این اخبار بیشتر با استفاده از اپلیكیشن وی چت به دست آنها میرسد. اپلیكیشنی كه همه زندگی چینی هاست. با آن فیلم نگاه می كنند و خریدهایشان را انجام می دهند. بلیت رزرو كرده و اخبارش را می شنوند.برخی از این افراد به نمایشگاهی آمدند كه در آن ایران پاویون ویژه داشت و محصولات فرهنگی خویش را در بخش صنایع دستی به نمایش گذاشته بود این نمایشگاه در شهر شیان با نام اكسپوی محصولات فرهنگی در نیمه دوم شهریور ماه برپا شد. در این پاویون غیر از صنایع دستی از استانهای كرمانشاه، تهران، اصفهان، زنجان، افراد به معرفی جاذبه های ایران هم می پرداختند و مردم این شهر هم از این غرفه و سایر غرفه ها كه هر كدام به محصولات فرهنگی و صنایع دستی چینی می پرداخت دیدن می كردند. «لی سیاو چون» خبرنگار روزنامه چینی زبان شین خوآشه در شهر شیان چین است كه بعد از دیدار از این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان كرد: ایران كشوری اسرار آمیز است وقتی كودك بودم داستانهایی درباره ایران می شنیدم كه باعث می شد علاقه من به این كشور بیشتر شود و از آن زمان حس خوبی نسبت به این كشور داشتم اما همیشه این سرزمین برای من ناشناخته بود. حالا می خواهم یك سفر در سال آینده به ایران داشته باشم تا بتوانم درباره این سرزمین اسرارآمیز مستندی تهیه كنم.این شاعر و كارگردان افزود: داستان های هزار و یك شب جزو داستان هایی است كه همیشه درباره ایران شنیده ام و سبب شده تا شناختم درباره ایران از این طریق باشد من به تاریخ و هنر علاقه مند هستم و ایران كشوری با تاریخ غنی است. ایران و چین همیشه رابطه دوستانه خوبی داشته اند و از نظر فرهنگی اشتراك دارند.«آسه نو چوان» یكی دیگر از این بازدیدكنندگان است او هم اظهار داشت: خیلی خوشحالم كه با فرهنگ ایران بیشتر آشنا شدم قبلا هم ایران را می شناختم و می دانستم كه ایران تاریخ غنی و مسلمانان زیادی دارد. من دوست دارم كه با فرهنگ های دیگر آشنا شوم به خصوص با فرهنگ مسلمانان چون خود ما هم مسلمان هستیم. شهر شیان چین نخستین شهری كشور چین است كه اسلام را شناخت بنابراین با آثار ایرانی و ایران هم بیشتر آشنا هستند و مردمش می دانند كه ایران هم یك كشور كاملا مسلمان است. بنابراین آسه نو چوان كه خودش تولید كننده زیورآلات سنگی است علاقه دارد به ایران سفر كند و از غذاهایش بچشد به خصوص فسنجان كه تعریفش را بیشتر شنیده است. «آن تی مون» یك دختر 30 ساله چینی هم كه برای دیدن این نمایشگاه از شانگهای آمده بود بعد از دیدارش از غرفه ایران اظهار داشت: صنایع دستی ایران را دیده ام هم در این نمایشگاه و هم در نمایشگاههای دیگر. با فرش ایرانی آشنا هستم. چون در شانگهای چند فرش فروشی بزرگ از فرش های ایرانی وجود دارد و من از آنها بازدید كرده ام. می دانم كه فرش های تبریز شهرت زیادی دارند و هر چه از فرش كرمان استفاده كنید بیشتر عمر می كند این مورد برای من جالب است كه تولید فرش در ایران چقدر اهمیت دارد. اینجا هم فرش های تزئینی خوبی را دیدم كه نشان داده است برای تابلو هم فرش می بافند و برایش زحمت می كشند.
«مسی هین» یكی از شركت كنندگان در اكسپوی چین بود كه درباره غرفه ایران اظهار داشت: صنایع دستی ایران را برای نخستین بار دیده ام اما در تلویزیون همیشه درباره ایران می شنیدم و اخبار را گوش می كردم می دانم كه ایران خیلی قدیمی هست اما اخبار خوبی از آن به گوش نمی رسد مثلا می دانم كه ایران با آمریكا خوب نیست البته این مورد برای ما خوشایند است چون ما هم با آمریكا رابطه خوبی نداریم. ولی می دانم كه بعضی از كشورها با ایران دشمن هستند و تلاش می كنند تصورات مردم چین را كه تعدادشان هم كم نیست نسبت به ایران تغییر دهند. ما این اخبار را بیشتر از وی چت دنبال می نماییم.«شاو چی وان» یكی از تجار چینی است كه به اكسپوی چین رفت تا بتواند از نزدیك صنایع دستی كه ایران به نمایش گذاشته است را ببیند. او هر از گاهی به ایران سفر می كند تا در نمایشگاههای صنایع دستی كه در ایران برپا می شود، دیدن كند. او ضمن بازدید از این نمایشگاهها در تلاش است تا صنایع دستی ایرانی را خریداری نموده و در شهرهای مختلف چین بفروشد. او یك تاجر صنایع دستی است كه به خبرنگار مهر اظهار داشت: خیلی وقتها خبرهای ناخوشایندی از ایران به گوشم می رسد اما من چند بار به ایران سفر كرده ام و دیده ام كه این اخبار درست نیست. از رسانه های مختلف می شنویم كه در ایران جنگ است ولی من آنجا را دیده ام و جنگی در كار نبود. این تبلیغات منفی است كه درباره ایران وجود دارد. چون ایران قدیمی است و دشمنان آن نمی خواهند این كشور با یك تاریخ و فرهنگ غنی در دنیا معرفی شود.

1397/07/02
14:08:43
5.0 / 5
5068
تگهای خبر: بنا , تاریخ , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری