سكوی پرتاب گردشگری ایران

سكوی پرتاب گردشگری ایران آثارنیوز: تهران- كهن شهر تبریز بار دیگر در ردیف نخستین ها قرار گرفت و پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب|شد. این انتخاب، فرصتی طلایی برای عرضه ظرفیت های غنی گردشگریِ نه تنها تبریز بلكه ایران به جهانیان ارزیابی می گردد.


به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، تبریز همواره شهر نخستین ها بوده است. نخستین دانشگاه و شهرك دانشگاهی، نخستین چاپ اسكناس، نخستین شهربانی، نخستین شهرداری، نخستین سینمای عمومی، نخستین مدرسه ناشنوایان ایران، نخستین برق كشی خیابان، نخستین چاپخانه و اینك نخستین شهر برگزیده ایران بعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام.
قدمت شهر تبریز را، آثار به دست آمده از حفاری های دیرینه شناسی تایید می كنند. قدیمی ترین نوشته های موجود در باره تبریز، آن را شهری آباد و بزرگ توصیف كرده اند. بنابراین، مركز استان آذربایجان شرقی پیش از اینكه بعنوان پایتخت گردشگری كشورهای اسلامی انتخاب گردد و ظرفیت های گردشگری آن كانون توجهات بین المللی قرار گیرد، در بخش های صنعتی، كشاورزی، تجاری و علمی هم دارای ظرفیت های كم نظیری بود.
این شهر تاریخی با جای دادن ده ها اثر و بنای تاریخی، دارا بودن بزرگ ترین بازار سنتی سرپوشیده ایران و جهان، آب و هوای مطبوع، مراكز اقامتی و تفریحی و صنایع دستی منحصر به فرد در نیمه نخست سال از گردشگران داخلی و خارجی زیادی پذیرایی می كند.
حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری، پنجم اردیبهشت ماه در مراسم جشن رویداد تبریز 2018 انتخاب شهر تاریخی تبریز بعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام را انتخابی شایسته برای ایران و آذربایجان عنوان نمود و از تمایل ایران به تعامل سازنده و گسترده با جهان سخن گفت.
به تاكید رئیس جمهوری اقداماتی كه در این راستا صورت می گیرد باید با این هدف باشد كه هر گردشگری كه به تبریز سفر می كند، خواستار سفر مداوم به این شهر باشد چون كه اخلاق زیبا، زبان شیرین تركی و جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر بهترین دلیل جذب توریست است.

** تبریز؛ شهر نخستین ها
تبریز شهری با قدمت 3 هزار و 500 ساله است. فراز و نشیب های تاریخی این شهر را می توان در هزار و 800 اثری كه در لیست آثار ملی به ثبت رسیده، مشاهده كرد. بنابر اسناد تاریخی موجود، نخستین هتل ایران به سبك امروزی اولین بار در تبریز دیده شد. «میرزا اسحاق خان معزالدوله» در سال ۱۲۸۲ هجری شمسی این هتل را در كنار پل قاری تأسیس كرد و آن را با عنوان مهمانخانه نظافت به همه معرفی نمود.
همچنین، اولین سالن سینمای عمومی ایران در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی و پنج سال پس از اختراع جهانی سینما در تبریز تأسیس شد.
نخستین چاپخانه سربی با حروف فارسی و عربی در تبریز تأسیس شد. شاهزاده عباس میرزا این چاپخانه را در سال ۱۲۲۷ هجری شمسی تأسیس كرد. تبریز شهری است كه «محمدعلی تربیت» اولین كتابخانه دولتی ایران را در آنجا پایه گذاری كرده است. این كتابخانه در سال ۱۳۰۰ در یكی از اتاق های دبیرستان محمدیه واقع در كوی حرم خانه و پشت استانداری فعلی پایه گذاری شد.
تبریز زادگاه مشاهیر، عالمان و اندیشمندان دینی، تاریخی، علمی و فرهنگی برجسته ای است كه از شناخته شده ترین آن ها می توان به پروین اعتصامی شاعر، خاقانی شاعر سدهٔ ششم هجری و از بزرگ ترین قصیده سرایان تاریخ شعر فارسی، صائب تبریزی شاعر سدهٔ یازدهم هجری، عبدالوهاب تبریزی شیخ الاسلام در قرن نهم هجری قمری، محمدتقی جعفری فیلسوف مسلمان معاصر، سید محمدحسین طباطبایی، فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن و نویسنده تفسیر المیزان و سید علی قاضی طباطبایی فقیه، حكیم، عارف قرن سیزده و چهارده هجری خورشیدی، محسن هشترودی ریاضیدان معاصر و میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه بان اشاره نمود.
حوزه های علمیه تبریز هم مهد پرورش خیلی از علما و فقهای پیشین و معاصر هستند. اكنون فرصت مناسبی برای تبلیغ مذهب تشیع به این حوزه ها دست داده است. حوزه های علمیه تبریز می توانند با جذب شاگردانی از سایر كشورهای اسلامی در جهت اشاعه هرچه بیشتر اسلام در جهان گام بردارند.
از نخستین ها كه بگذریم، پتانسیل های گردشگری تبریز بی شمار است. بازار تبریز هم بعنوان یكی از ظرفیت های مهم این شهر در اشاعه فرهنگ اجتماعی و هنری در كنار معماری های اسلامی نقش بسزایی دارد.
همینطور، موقعیت جغرافیایی تبریز امكانات تجاری و ترانزیتی بی نظیری در اختیار گذاشته كه افزون بر توسعه اقتصادی، با دسترسی جاده ای امكان عبور و مرور را برای گردشگران كشورهای همسایه فراهم آورده است. همسایگی با دو كشور تركیه و آذربایجان كه دارای دین واحد، اشتراكات تاریخی و فرهنگی با ایران هستند، قابلیت مبادلات فرهنگی و سیاسی را در عرصه گردشگری بوجود آورده است. تبریز اكنون مركز فعالیت های اقتصادی منطقه شمال غرب كشور است. در رقابت بر سر تمدن شهری، وسعت و جمعیت، شهر تبریز قابل مقایسه با شهرهایی چون باكو، استانبول و آنكارا نیست و گوی سبقت را می رباید.

** رویدادی برای توسعه ملی و بین المللی صنعت گردشگری
صنعت گردشگری كه از آن بعنوان صنعت سبز هم یاد می شود، در جهان در ردیف صنایع پول ساز نفت و خودروسازی قرار می گیرد. از این صنعت حتی بعنوان جایگزین صنایع نفت و گاز یاد می گردد چون كه این منابع در آینده ای نه چندان دور به اتمام خواهند رسید اما ظرفیت های طبیعی و تاریخی در صورت حفظ و نگه داری تا سال ها امكان بهره برداری و درآمدزایی خواهند داشت. در این زمینه می توان به برخی كشورهای منطقه اشاره نمود.
اقتصاد كشورهایی چون تركیه كه در منابع نفت و گاز فقیر هستند، بر چرخ های گردشگری می چرخد. از این جهت، ایران با كشورهای منطقه در برخورداری از ظرفیت های گردشگری قابل مقایسه نیست.
بنابراین، رویداد تبریز 2018 بستر بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه ای و بین المللی بوجود آورده است. این انتخاب باآنكه به قامت شهری چون تبریز اندازه و آراسته است اما بدون شك برخی زیرساخت های گردشگری نه تنها در این شهر كه در سایر مناطق گردشگری ایران، از ضعف و چالش هایی برخوردار می باشد.
این انتخاب فرصت و البته انگیزه مناسبی به دست مسئولان دولتی و شهری می دهد تا كاستی ها بیش از پیش شناخته شده و تلاش ها برای رفع آن گسترده و جدی تر شود. به صورت حتم، نزدیك شدن به استانداردهای بین المللی در حوزه خدمات گردشگری یكی از اصلی ترین اهداف مسئولان گردشگری و شهری تبریز هم اكنون است.
افزایش تعداد هتل ها و مراكز اقامتی، ارتقای كیفیت هتلداری و مطابق سازی با استانداردهای بین المللی، توسعه امكانات رفاهی و مراكز تفریحی، كاهش چالش های زیست محیطی بخصوص آلودگی هوا، رفع ترافیك، ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه راهسازی و بهبود وضعیت جاده ای همچون اقداماتی است كه هر یك از مناطق گردشگرپذیر بخصوص تبریز كه اكنون كانون توجهات قرار گرفته است، باید در جهت عرضه هر چه بهتر خدمات به گردشگران خارجی و داخلی عملی شود.
این انتخاب همچنین، انگیزه ای برای سایر مناطق گردشگری ایران خواهد شد تا برای دستیابی به چنین جایگاهی به فكر توسعه زیرساخت های گردشگری خود افتاده و از فرصت ویژه معرفی چهره خود در سطح ملی و بین المللی در عرصه بین المللی گردشگری بهره برند.
از فواید اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انتخاب شهر تبریز بعنوان پایتخت گردشگری ایران نمی توان غافل شد. بدون شك این انتخاب به توسعه شهری با تاكید بر استفاده از توانمندی و ظرفیت ها منجر خواهد شد.
كسب درآمدهای پایدار شهری و بهبود وضعیت معیشتی شهروندان، رهاوردی است كه در نتیجه افزایش گردشگران خارجی به شهر تبریز به دست خواهد آمد. وجود صنایع دستی باارزش مانند فرش تبریز كه شهرت جهانی دارد، از لحاظ اقتصادی درآمدزایی بیشتری برای تبریزی ها خواهد داشت.
قدس، قونیه، مدینه و حالا تبریز تابحال موفق به دریافت نشان نمونه گردشگری در كشورهای جهان اسلام شده اند. این فرصت طلایی بهترین موقعیت برای بالفعل ساختن ظرفیت های گردشگری ایران است. در صورتی كه از این امكان بهره های لازم برده شود، ایران به یكی از قطب های گردشگری میان كشورهای اسلامی و حتی خارج از این دایره تبدیل خواهد شد. چون كه سرزمین ایران برای هر نوع سلیقه ای جاذبه دارد؛ از اماكن مذهبی گرفته تا چشم اندازهای خیره كننده طبیعی، از بناهای تاریخی تا ظرفیت های پزشكی و درمانی. فراهم آوری مجموعه شرایط برای توسعه گردشگری اعم از زیرساخت ها و تقویت دیپلماسی بین المللی و عمومی صنعت گردشگری ایران را در آینده ای نزدیك به توسعه خواهد رساند.

پژوهشم** 9283**1601**
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https: //t.me/Irnaresearch همراه شوید.


1397/02/14
20:30:45
5.0 / 5
5165
تگهای خبر: استاندارد , بنا , تاریخ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری