گردشگری سلامت ظرفیتی كه در سمنان به كار گرفته نشد

گردشگری سلامت ظرفیتی كه در سمنان به كار گرفته نشد آثارنیوز: سمنان - گردشگری سلامت در استان سمنان باوجود برخورداری امكانات درمانی مناسب و داشتن چهار فصل به صورت همزمان به علت نبود تبلیغات و برنامه ریزی مناسب برای فراهم كردن بعضی از زیرساختهای مربوط، نتوانسته جایگاه خویش را در بازار اقتصادی استان بدست آورد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، گردشگری سلامت یكی از شاخه های صنعت گردشگری می باشد كه در سالهای اخیر توجه دولت ها را در رونق اقتصادی كشور به خود جلب كرده است كه در صورت وجود برنامه ای مدون و زیر ساخت های لازم علاوه بر در آمدزایی و اشتغالزایی می تواند نقش موثری در رونق گردشگری ایفا كند.
نقش این صنعت در رونق اقتصادی سبب شده خیلی از دولت ها بودجه های قابل توجهی را به تجهیز مراكز درمانی خود اختصاص دهند و از پزشكان با تجربه و كارآمد در مراكز درمانی بهره بگیرند تا بتوانند سهم خود از درآمد بازار گردشگری را بالا برند.
در تعریف سازمان جهانی (WTO)گردشگری سلامت اینگونه تعریف شده است: ' استفاده از خدماتی كه به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشكی) منجر می گردد و در مكانی خارج از محل سكونت فرد 'كه بیش از 24 ساعت است' به طول می انجامد'.
به گفته كارشناسان سهم گردشگری سلامت از حضور گردشگران 10 درصد است و 90 درصد باقیمانده به سایر حوزه ها همچون بازار، هتل ها، مراكز پذیرایی اختصاص پیدا می كند.
همچنین بر مبنای آمارها، گردش مالی گردشگری سلامت در جهان 200 میلیارد دلار است كه ایران هم با عنایت به ظرفیت های موجود می تواند بخشی از این درآمد را به خود اختصاص دهد.
استان سمنان با برخورداری از 2 دانشگاه علوم پزشكی در شهرستان های سمنان و شاهرود و برخورداری استان از بیش یك هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده و جاذبه های طبیعی كم نظیر جنگل؛ كوه و كویر می تواند یكی از قطب های گردشگری سلامت در كشور به شمار آید.
به گفته كارشناسان، برای تحقق این طرح مهم اقتصادی توجه بیشتر به زیرساخت های گردشگری و درمانی و برخوداری استان از پزشكان متخصص از اهمیت زیادی برخوردار می باشد كه مسئولان امر در استان در وهله اول باید به این رویكرد توجه نمایند.
همچنین وجود چهارفصل طبیعت به صورت همزمان از دیگر جاذبه های اقامتی برای مسافران در استان سمنان است، به صورتی كه بعنوان مثال فاصله مناطق بیابانی و خشك در جنوب سمنان تا نقاط سردسیر شمال شهرستان مهدی شهر كمتر از یك ساعت است و باز هم در زمانی كمتر از 2 ساعت می توان به جنگل دسترسی داشت و در زمانی كمتر از یك ساعت هم می توان به جنگلی از ابر در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود رسید.
استاندار سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: استان سمنان با برخورداری از 2 دانشگاه علوم پزشكی در شهرستان های سمنان و شاهرود و چشمه های آب گرم می تواند بعنوان قطب درمانی در كشور معرفی شود.
سید شهاب الدین چاوشی اضافه كرد: ظرفیت گردشگری سلامت در استان برای جذب باید از جانب مسئولان امر برآورد شود و توجه به زیرساخت ها مانند راه های دسترسی برای رسیدن به آبگرم و برخورداری این مكان از اقامتگاه باید مدنظر قرار گیرد.
وی خاطرنشان كرد: باوجود خدمات درمانی ارزان قیمت و حضور پزشكان متخصص در سمنان گردشگری سلامت در این استان به علت نبود تبلیغات مناسب و هدفمند نتوانسته جایگاه خویش را در بازار اقتصادی كشور بدست آورد.
وی اظهارداشت: تنوع اقلیم و جنگل و كویر بعنوان یكی از محورهای اساسی توسعه استان است و با عنایت به پایین بودن هزینه های درمانی در استان و همینطور دسترسی ساده ریلی، فرودگاه و جاده و نزدیكی به پایتخت امكان حضور توریست در استان را به وجود می آورد.
وی تصریح كرد: ظرفیت های موجود برای ترویج و توسعه گردشگری در سمنان باید به كار گرفته شود و استان از ظرفیت خوبی به لحاظ جاذبه های طبیعی تاریخی و مذهبی برخوردار می باشد.
چاوشی ادامه داد: با عنایت به برنامه ریزی های انجام شده به دنبال تبدیل بیمارستان های استان به بیمارستان ممتاز در كشور برای توسعه گردشگری سلامت هستیم.
استاندار سمنان با اشاره به احداث مركز جامع درمان سوانح و سوختگی و بیماری های سرطانی درمركز استان در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: تولید مكان هایی برای همراهان بیماران میهمان بستری شده در بیمارستان های استان در حال شكل گیری است كه زمینه نزدیك شدن این مراكز درمانی به معیارهای بین المللی برای توسعه گردشگری سلامت است.
دانشگاه علوم پزشكی سمنان، حدود 2 هزار و 600 دانشجو در هشت دانشكده دارد كه 2 رشته در مقطع كاردانی، 18 رشته در مقطع كارشناسی، 10 رشته در مقطع كارشناسی ارشد، 2 رشته در مقطع پزشكی عمومی، پنج رشته در مقطع دكتری و پنج رشته دستیاری را شامل می شود، هفت بیمارستان و مركز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدی شهر، سرخه و آرادان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان است.
دانشگاه علوم پزشكی شاهرود از سال 52 با عنوان آموزشگاه بهیاری كار خویش را آغاز كرد، در سال 61 به دانشكده مامایی و پرستاری و در سال 71 به دانشكده علوم پزشكی ارتقا ٕ یافته است، مجموعه كنونی از اسفند 86 با عنوان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود در حال فعالیت است.
این دانشگاه هم اكنون دارای یكهزار و 700 دانشجو در 9 رشته كارشناسی، 6 رشته كارشناسی ارشد، پزشكی، 2 رشته دكتری تخصصی و سه رشته تخصص پزشكی است.
در استان سمنان تابحال 40 روستای هدف گردشگری شناسایی شده و 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یك متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
استان سمنان یا هشت شهرستان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339


1397/02/03
12:43:28
5.0 / 5
4924
تگهای خبر: تاریخ , خدمات , روستا , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری