برگزاری جشنواره استانی آواهای نوروزی دردشتی بوشهر

برگزاری جشنواره استانی آواهای نوروزی دردشتی بوشهر به گزارش آثارنیوز سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی استان بوشهر اظهار داشت: جشنواره استانی آیین ها، سفره و آواهای نوروزی در ورزشگاه مهر شهر شنبه از توابع این شهرستان برگزار گردید.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، حمید زارعی روز دوشنبه در آئین اختتامیه این جشنواره اضافه كرد: آیین های نمایشی در بعضی بازی های محلی مثل كیلی بازی، دعای باران، تكتكو و یا جمع آوری غلات نهفته شده كه در آن ها حركات و آواهای نمایشی زیبا و پرمعنایی به چشم می خورد همچون رسوم كهن این استان است.
وی ادامه داد: بازی ها و آیین ها دراستان بوشهر از جلوه های نمایشی و موسیقی بالایی برخوردار می باشند و بنابراین اشتیاق مردم برای شركت در این گونه مراسم و یا تماشای آن فراوان بوده است.
زارعی خاطرنشان كرد: دراین استان با اینكه خشكسالی و بی آبی سبب تعذیب روحی و جسمی مردمان می شد لیكن اجرای این گونه آیین ها سبب تقویت روحیه، تفریح، دلخوشی و امیدواری مردم را به دنبال داشت.
هادی اخلاقی بخشدار شنبه و طسوج هم اظهار داشت: مراسم ها در استان بوشهر فراتر از یك عمل آیینی بوده و مردم با ذوقی هنرمندانه نوعی نمایش گروهی و موسیقی زیبا را اجرا می كردند.
دبیر جشنواره هم اظهار داشت: در این جشنواره گروه های شركت كننده از دیر، دشتی، آبدان، دالكی، خورموج، تنگستان و شنبه آیین های مختلف را به اجرا در آوردند.
ابراهیم ابراهیمی افزود: آیین های توه ترسون، گلی كوسه، سرتراشون، كندو، آرویز تكتو و خرمن كشون همچون آیین های اجرا شده بود.
وی تصریح كرد: در بخش سفره هفت سین ۲۰ سفره در معرض دید قرار گرفت و در بخش غذاهای محلی بیش از صد نفر شركت داشتند كه با داوری غلامحسین هادی نژاد و سمیه شیركانی سفره ها و غذاهای برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.
شهرستان دشتی با 86 هزار نفر جمعیت در 80 كیلومتری جنوب بوشهر واقع است.


 

1396/12/21
14:35:19
5.0 / 5
5269
تگهای خبر: شركت , فرهنگ , جشنواره , آیین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری