مستندنگاری آثار تاریخی ایذه به صورت دیجیتال انجام می گردد

مستندنگاری آثار تاریخی ایذه به صورت دیجیتال انجام می گردد آثارنیوز: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایذه از مستندنگاری آثار تاریخی ایذه به صورت دیجیتال اطلاع داد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، ایوب سلطانی رئیس اداره میراث فرهنگی ایذه امروز چهارشنبه ۲۷ دی با بیان این خبر اظهار نمود: پیمایش به وسیله فتوگرامتری برد كوتاه بعنوان یك روش ثبت و ضبط داده در دیرینه شناسی با محبوبیت فراوانی مواجه شده است. در نقشه برداری فتوگرامتری با استفاده از تعدادی عكس از یك شیء یا عارضه، می توان به مدل دقیقی از هندسه آن دست یافت.

او اضافه كرد: مدلهای فتوگرامتری ممكن است در حفاری ها، برای ثبت دنباله پیچیده ای از دیوارها یا حتی یك قبر یا یك پیمایش با مستندات محیطی و هم در خصوصیت های یك قطعه هنری نقش بسته بر یك صخره مورد استفاده قرار گیرد.

سلطانی ادامه داد: از مزایای بهره گیری از این سامانه در مستندنگاری یافته های دیرینه شناسی كاهش هزینه ها، عكس برداری با قدرت تفكیك بالا، امكان استفاده در مناطق صعب العبور یا خطرناك، استفاده و تولید تصاویر تخت و سه بعدی است.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه با بیان این كه نگاركندهای ایلام قدیم، ایلام نو و الیمایی در پیرامون دشت ایذه، جایگاه ویژه ای در مطالعات نگاركندهای صخره ای و دوره تاریخی ایران دارد، خاطرنشان كرد: «پایگاه آیاپیر در جهت مستندنگاری دیجیتال این نگاركندها و سایت موزه های این مجموعه ها، اقدام به اجرای پروژه مستندنگاری با روش فتوگرامتری كرد.

سلطانی اضافه كرد: در این پروژه، نگاركندها و محوطه های مهم همچون كول فرح، اشكفت سلمان، خنگ اژدر، یارعلی وند، كمالوند، شهسوار، عمارت اتابكی و كوشك نورآباد شهرستان ایذه با روش فتوگرامتری برد كوتاه و پهپاد فتوگرامتری با جزئیات بالا، مستندنگاری شدند و با استفاده از دوربین توتال استیشن و جی پی اس دو فركانسه مختصات لوكال و utm این محوطه ها به ثبت رسید.

1396/10/28
17:54:33
5.0 / 5
4876
تگهای خبر: دیرینه شناسی , فرهنگ , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری