استاد دانشگاه: یلدا بهانه ای برای تعمیق روابط خانواده ها است

استاد دانشگاه: یلدا بهانه ای برای تعمیق روابط خانواده ها است آثارنیوز: تهران - ایرنا - روانشناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی، فلسفه شب یلدا را تعمیق و تقویت روابط خانوادگی دانست و به مردم سفارش كرد این شب را غنیمت بشمارند.


مجید ابهری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا اضافه كرد: در باورهای فرهنگی و دینی رویدادهای متفاوتی برای تولید نشاط اجتماعی و برگزاری همایش های خانوادگی و فامیلی وجود دارد كه یكی از آنها شب یلدا یا شب چله است و به این بهانه خانواده ها و اقوام دور یكدیگر جمع می شوند و ضمن دیدار با هم، ساعاتی را به شادی و گفت وگو می گذرانند.
وی ادامه داد: روانشناسان ثابت كرده اند كه صله ارحام و دیدار دوستان و افراد مورد علاقه، سبب ترشح هورمون شادی در بدن می گردد و این امر به سلامتی و عمر انسان می افزاید.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه اكنون مشاهده می شود، در مهمانی های خانوادگی، افراد با تلفن های همراه خود مشغول هستند، خاطرنشان كرد: در چنین دورهمی های فامیلی كه دیگر هم دیر به دیر دست می دهد، باید برای چند ساعت تصور نماییم تلفن همراه و اینترنت به بازار نیامده و دیدار خویشاوندان و اقوام را غنیمت بشماریم.
وی اظهار داشت: در شب یلدا باید جوانان را با چنین رویدادهای باستانی و ملی آشنا نماییم تا آنها هم این آیین ها را حفظ و بعنوان یك میراث فرهنگی به آیندگان منتقل كنند.
یلدا جشنی باستانی است كه از 7 هزار سال پیش تابحال در میان ایرانی ها برگزار می گردد.
یلدا روز تولد میترا یا مهر بوده و این جشن به اندازه زمانی كه مردم فصول را تعیین كردند كهن است.
براساس باورها، مردم برای در امان بودن از خطر اهریمن، در این شب دور هم جمع می شدند و با برافروختن آتش از خورشید طلب بركت می كردند.
آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است كه همه جنبه نمادین دارند و نشانه بركت، تندرستی، فراوانی و شادكامی هستند.
در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از كتاب حافظ معمول است.
فراهنگ ** 9022 **1823 خبرنگار: رقیه نوری * انتشار: طاهره نبی اللهی


1396/09/30
14:00:26
5.0 / 5
4670
تگهای خبر: باستانی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری