آغاز كاوش های دیرینه شناسی قلعه ایرج

آغاز كاوش های دیرینه شناسی قلعه ایرج به گزارش آثارنیوز فصل چهارم كاوشهای دیرینه شناسی قلعه ایرج پیشوا یكی از بزرگترین استقرارگاه های تاریخی با هدف تشخیص چگونگی ارتباط ساختارهای این قلعه با یكدیگر، كاربری آنها و در نهایت كاربری اصلی قلعه شروع گردید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا نعمتی، سرپرست هیات كاوش های دیرینه شناسی قلعه ایرج پیشوا امروز یكشنبه با بیان این خبر اظهار داشت: برپایه پژوهش های فصول قبل آثار معماری اندكی در داخل قلعه وجود دارد ولی برخلاف فضای داخلی قلعه در داخل حصار تعداد زیادی اتاق، راهرو، تاق و ورودی های زیادی تولید شده كه نشانگر اهمیت ساخت و سازهای موجود در حصار است.
او با اشاره به این نكته كه قلعه ایرج دارای ساختار و آثار متفاوتی از دیگر قلعه های تاریخی ایران است، آن را یكی از شاهكارهای معماری دوره ساسانی دانست كه احتمالاً محل استقرار و اردوگاه افسران و سپاهیان ساسانی بوده است.
این دیرینه شناس با بیان این نكته كه در بخش داخلی قلعه ایرج آثار و بقایای معماری در سطح دیده نمی شود، اظهار داشت: قلعه ایرج پیشوا با وسعتی نزدیك به ۲۰۰ هكتار یكی از وسیع ترین و بزرگترین استقرارگاههای تاریخی است.
نعمتی اضافه كرد: این قلعه كه در شمال روستای عسكر آباد بر سر راه ورامین به پیشوا واقع شده محوطه ای است به طول ۱۴۸۰ متر شمالی- جنوبی و ۱۳۰۰ متر شرقی- غربی كه تمامی مصالح بكار رفته در آن از چینه و خشت خام است.
به گفته این باستان شناس، از این قلعه تنها حصار آن پابرجاست كه از ارتفاع آن ۱۶ متر باقی مانده و ضخامت آن بین ۲۰ تا ۲۲ متر و دارای ۴ دروازه بوده و هم اكنون دو دروازه شرقی و غربی آن تقریبا سالم است.
وی اضافه كرد: این حصار دارای ۱۴۸ برج نیم دایره ای است كه در حدفاصل هر دو برج ۴ تاق بزرگ در بالا و دو ورودی تاقدار در قسمت پایین وجود دارد.
او با اشاره به ثبت ملی قلعه ایرج در سال ۱۳۸۲ اظهار داشت: كاوشهای این فصل به مدت ۴۵ روز ادامه دارد.
 

1396/08/14
18:20:55
5.0 / 5
5907
تگهای خبر: آثار تاریخی , دیرینه شناسی , قلعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری