گزارش مهر از تبدیل لوكیشن های فیلم به جاذبه گردشگری؛

شهرک های سینمایی با اهمیت ترین جاذبه دیدنی

شهرک های سینمایی با اهمیت ترین جاذبه دیدنی آثارنیوز: شهرهای مکه و مدینه با کعبه ای در اندازه واقعی، محل فیلمبرداری فیلم پیامبر(ص) است که عین به عین تولید شده و حالا با پایان فیلمبرداری بلااستفاده مانده درحالی که می توانست جاذبه گردشگری باشد.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ لوکیشن ها یا اماکن فیلمبرداری به ویژه مکان هایی که فیلمهای معروفی در آنها تهیه و فیلمبرداری شده است و بازیگران مشهوری در آن تردد داشته اند همیشه مورد توجه مردم بوده است. این اماکن فیلمبرداری اگر به همان شکل زمان فیلمسازی باقی بماند، همیشه جزو مقاصد گردشگری مهم به شمار می آیند. در حقیقت لوکیشن های فیلم یک از عواملی هستند که می توانند در جذب گردشگران و تبدیل شدن به جاذبه های گردشگری کمک کنند. وقتی یک مکان_رویدادی در فیلمی نمایش داده می شود؛ گردشگران بطور طبیعی به آن مکان جذب می شوند مانند اماکنی که در فیلم های معروف «تعطیلات رُمی» یا «گادفادر» دیده شدند. حضور در لوکیشن های فیلم، مخاطب را به کمک حواس خود با تمام وجود به جنبه های دیگری از ساخت فیلم می برد. گردشگری فیلم به عنوان یک ژانر گردشگری، مخاطب را جذب لوکیشن هایی می کند که در فیلم دیده است.
مبادله افکار، احساسات و تجارب گردشگران در جمع های خود، می تواند عاملی برای تشکیل گروه های متنوع گردشگری شود همین طور گردشگری فیلم دروازه ای برای ایجاد شیوه های جدید و جدی تر برای بازدید از یک مقصد گردشگریست. لوکیشن فیلم پیامبر اعظم، شهرک سینمایی نور نیز نامیده می شود این شهرک در ۵۵ کیلومتری جاده تهران-قم قرار دارد. ماکت شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل را در مقیاس یک به یک در خود دارد. این شهرک، پرهزینه ترین و بزرگ ترین پروژه فیلمسازی تاریخ سینمای ایران شمرده می شود و بیش از ۶۳ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است. فیلم محمد رسول الله در آن ساخته شد همین طور فیلم های دیگری همچون سلمان فارسی و نامیرا نیز مدتی در آن فیلمبرداری شده است. به این مجموعه؛ شهرهای بصرا، بحیرا و خرابه های شام نیز افزوده شد. همین طور کلیسایی دارد که در نوع خود جذاب و دیدنی است.
این شهرک سینمایی، بعد از پایان فیلمبرداری فیلمهای محدود در آن، برای عموم مورد بازدید قرار نگرفته است. شاید بدین سبب که کارگردان های فیلم از لوکیشن های فیلمبرداری خود حفاظت می کنند و حاضر نیستند تا آن زمان که فیلم ها جای خودرا پیش مخاطب باز نکرده اند، لو بروند و برای مردم تکراری شوند. مجموعه شهرک سینمایی نور با همکاری یک شرکت ایتالیایی به نام Cinecittà World تولید شده است که یکی از بزرگ ترین و معروف ترین شرکت های تولید فیلم و دکورسازی در جهان است. این شرکت، در گذشته، برای ساخت فیلم های مشهوری مانند بن هور، کلئوپاترا، گلادیاتور و رم افسانه ای مسئولیت طراحی و ساخت دکور را بر عهده داشته است. همین طور نیروهای زیادی از معماران و طراحان دکورهای سینمایی در این پروژه ایرانی حضور داشتند و ماه ها تلاش کردند تا خانه، المان ها دقیقاً همان چیزی باشد که ۱۴۰۰ سال قبل بوده است. همین طور این شرکت ایتالیایی در وب سایت خود، پروژه سینمایی پیامبر را یکی از با اهمیت ترین و بهترین پروژه های سینمایی خود می داند.
چونکه آنها حتی به جزییات معماری نیز پرداخته اند. در و پنجره های چوبی در هر خانه متفاوت از خانه دیگر است. بسیاری از خانه ها رو به کعبه قرار دارند که نشان دهنده جایگاه صاحب آن خانه بوده است. مانند خانه آمنه مادر پیامبر که رو به کعبه باز می شده است. بسیاری از این خانه ها خشتی و گلی هستند و در و پنجره ها چوبی تولید شده اند ولی تعدادی از آنها هم طراحی شده و اسباب زندگی سنتی آن زمان مکه در خانه قرار داده شده است مانند خانه عبدالمطلب. خانه هایی هم هستند که تمام اجزای یک خانه را همچون آشپزخانه، اتاق خواب و… دارند. این خانه ها در سکانس های بیشتری نمایش داده شده اند. در کنار این مجموعه از خانه های مکه، در شهر مدینه نیز، خانه ها به سبک خشتی و گلی تولید شده است و پشت بام همه آنها به هم راه دارد. خانه های مدینه المان کمتری از تزئینات دارد اما چون شهر سرسبزتری بوده، در این شهر، گیاهان بیشتری می توان لابه لای خانه های خشتی دید. در کنار مجموعه این دو شهر، سالنی برای نمایش تصاویر پروژه سینمایی تدارک دیده شده است. تصاویری که نشان میدهد در نزدیکی روستای الهیار قم محدوده وسیعی بین کوه ها قرار داشته و رفته رفته با کمک افرادی که متخصص بوده اند به شهرک تبدیل گشته است.
تصاویری از کارهای انجام گرفته، بازیگران، نحوه تهیه وسایل و ابزارآلات همگی یک موزه از کارهای پروژه های سینمایی در این محدوده است. این شهرک حالا در اختیار یکی از شرکت های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان قرار دارد شرکتی که مسئولیت پروژه های سینمایی را به عهده گرفته است. محسن فرخی مدیرعامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی تبدیل این محدوده به جاذبه گردشگری و فراهم شدن امکان بازدید از این مجموعه اظهار داشت: تا کنون به فکر استفاده از این محدوده برای تورهای گردشگری نبوده ایم. چون فیلم های سینمایی مختلفی در آن ساخته می شده و در اختیار گروه های فیلمبرداری قرار گرفته است. البته گروه های محدود و خاصی از این مجموعه دیدن کرده اند. وی ادامه داد: باید روش استفاده از این شهرک به عنوان مکان گردشگری مورد مطالعه قرار گیرد این کار یکی از اقدامات ما در سال آینده خواهد بود. چون هزینه نگهداری از این مجموعه بالاست اما خوشبختانه مجموعه به نحوی تولید شده است که امکان تخریب وجود ندارد فقط گاهی هزینه ای برای مرمت های جزئی بعد از بارش باران یا فرسودگی به انجام می رسد. فرخی با اعلان اینکه ما باید به فکر جلوگیری از تخریب این مجموعه در پی حضور افراد باشیم اظهار داشت: تعدادی از افراد تمایل دارند به پشت بام خانه ها بروند درحالی که این خانه ها خیلی محکم نیستند و رفت و آمدهای زیاد به آن لطمه می زند. باید نحوه حضور افراد کارشناسی شود.
آن طور که فرخی گفت این مجموعه می تواند با کمی رسیدگی به یک مکان گردشگری تبدیل گردد. کافی است تعدادی از خانه ها به وسایل مورد نیاز گردشگران تجهیز شود. شاید امکان شب مانی در این محدوده هنوز وجود نداشته باشد چون باید بتوان خدماتی داخل هر خانه ایجاد کرد، اما می توان تورهای یک روزه گردشگری را برای آن تعریف کرد. محل های فیلمبرداری همیشه به عنوان یک جاذبه گردشگری و فرهنگی شناخته می شوند چه در ایران و چه در خارج از کشور. این لوکیشن ها یا یک منطقه گردشگری و تاریخی هستند که فیلمبرداری در آن به معرفی بیشتر آن منطقه کمک می نماید یا این که از اول ایجاد می شود و در آن صورت باز هم می تواند به عنوان ماکت مورد اقبال قرار گیرد همچنان که در فیلم معروف هابیت ها، خانه های به نمایش داده شده، این توانایی را دارند. شهرک سینمایی غزالی یکی از با اهمیت ترین شهرک های سینمایی در نزدیکی تهران است که همیشه به عنوان یک جاذبه گردشگری نیز از آن استفاده می شود در کنارش گروه های فیلمبرداری نیز به انجام کارهای خود می پردارند. شهرک سینمایی دفاع مقدس نیز نمونه های دیگری از شهرک های سینمایی هستند که در نزدیکی تهران قرار دارد و توانسته اند به محلهای گردشگری تهران اضافه شوند. در شهرها و روستاهای مختلف نیز این لوکیشن های فیلمبرداری همیشه مورد توجه بوده است همچون لوکیشن فیلم محمد رسول الله که در روستای بنود عسلویه نیز مدتی مورد توجه گردشگران بوده است و با تخریب این لوکیشن، افراد زیادی در فضاهای مجازی از آن انتقاد کرده و اعلام نمودند که نباید تخریب می شد. لوکیشن فیلم یوسف پیامبر در بخش از فرهنگسرای خاوران یا برخی از لوکیشن های فیلم مختار که تخریب شأن واکنش های منفی در پی داشت، نشان از اهمیت این محلهای تولید شده می دهد.
بطور کلی لوکیشن های فیلم، می توانند به جاذبه گردشگری تبدیل شوند اگر دارای خاصیت های زیر باشند: منحصر به فرد و خاص باشند و موجب تعجب و کنجکاوی مخاطبان شوند. با تاریخ، فرهنگ، طبیعت یا افسانه های محلی ارتباط داشته باشند و اطلاعات جدیدی به مخاطبان ارایه کنند. دسترسی سهل و امکانات مناسب برای بازدیدکنندگان داشته باشند و از نظر امنیتی و بهداشتی مشکلی نداشته باشند. تبلیغات و اطلاع رسانی مناسبی برای آنها صورت گیرد و با همکاری مسئولان محلی و گردشگری، ارزش گذاری و حفاظت شوند. منحصر به فرد و خاص بودن لوکیشن های فیلم، می تواند چندین فایده داشته باشد: اولاً، می تواند تفاوت و اصالت فیلم را نشان دهد و از تکراری شدن آن پیشگیری کند. اگر یک فیلم از لوکیشن هایی استفاده نماید که قبلاً در فیلم های دیگر دیده شده اند، ممکنست مخاطبان احساس کنند که فیلم جدیدی نیست و از تماشای آن خسته شوند. اما اگر یک فیلم از لوکیشن هایی استفاده نماید که کمتر یا هیچ گاه دیده نشده اند، ممکنست مخاطبان احساس کنند که فیلم جدید و متفاوتی است و از تماشای آن لذت ببرند. ثانیا، می تواند داستان و شخصیت های فیلم را تقویت کند و از جذابیت آنها بیافزاید. اگر یک فیلم از لوکیشن هایی استفاده نماید که با موضوع و احساسات فیلم هماهنگ باشند، ممکنست مخاطبان بیشتر با فیلم همدلی کنند و درک بهتری از داستان و شخصیت ها داشته باشند. اما اگر یک فیلم از لوکیشن هایی استفاده نماید که با موضوع و احساسات فیلم سازگار نباشند، ممکنست مخاطبان از فیلم دور شوند و از آن سردرگم شوند. سوماً، می تواند مخاطبان را به کشف و یادگیری تشویق کند و از دانش آنها بیافزاید. اگر یک فیلم از لوکیشن هایی استفاده نماید که برای مخاطبان ناشناخته یا کم شناخته باشند، ممکنست مخاطبان کنجکاو شوند و بخواهند بیشتر درباره ی آنها بدانند. این می تواند منجر به جستجوی اطلاعات، مطالعه کتاب ها، مشاهده مستندها، یا حتی سفر به آن لوکیشن ها شود. اما اگر یک فیلم از لوکیشن هایی استفاده نماید که برای مخاطبان آشنا یا بی اهمیت باشند، ممکنست مخاطبان از آنها بی توجه شوند و از آنها چیزی یاد نگیرند.


منبع:

1402/12/23
10:30:05
5.0 / 5
184
تگهای خبر: تاریخ , خدمات , روستا , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری