میراث فرهنگی و گردشگری در هفته ای كه گذشت؛

از کشف اثر انگشت ۵ هزارساله تا متصل شدن دو جاذبه مهم ری

از کشف اثر انگشت ۵ هزارساله تا متصل شدن دو جاذبه مهم ری آثارنیوز: ارائه بسته های سرمایه گذاری به شیوه مدرن در نمایشگاه گردشگری، کشف اثر انگشت 5000 ساله در شهر سوخته، متصل شدن چشمه علی و بقعه شیخ صدوقی خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبری از حوزه میراث فرهنگی اصفهان رسید با این مضمون که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از تشکیل کمیته مشترک صیانت از پل های تاریخی اصفهان با مشارکت نهادهای خدمات رسان شهری خبرداد.
علیرضا ایزدی با بیان این خبر گفت: در داخل شهر تاریخی اصفهان به ترتیب از محور ورود زاینده رود به اصفهان از غرب به شرق پنج پل تاریخی وجود دارد که حفاظت و نگهداری از آنها یکی از مهم ترین دغدغه های همگی ما است.

گویا با توجه به این که این پل های تاریخی هم اینک به عنوان معبر شهری کاربرد دارند، لزوم حفاظت دائمی از آنها می طلبد تا به یک مفاهمه مشترک میان نهادهای خدمات رسان شهری رسیده شود. به همین دلیل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اضافه کرد: خوشبختانه طی یک سال قبل همکاریهای مناسبی میان شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان در همه زمینه ها ازجمله صیانت از بافت و آثار تاریخی اصفهان شکل گرفته، پس امیدواریم تا این همگرایی باارزش در زمینه صیانت از پل های تاریخی داخل شهر اصفهان نیز تسری یابد.

متصل شدن چشمه علی و بقعه شیخ صدوق
عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس، اتصال چشمه علی، بقعه شیخ صدوق و برج طغرل را راهکاری مؤثر برای تبدیل شهرری به قطب گردشگری در جنوب تهران دانست.
سیدعلی یزدی خواه اظهار داشت: یک مجموعه فرهنگی و اجتماعی با عنوان «ایوان ری» از طرف شهرداری تهران در کنار برج طغرل تولید شده که صدها میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: این مجموعه فرهنگی و اجتماعی شامل سالن های گوناگون اجتماعات، سینمای باز، گالری های گوناگون و …است اما هنوز کارهای مربوط به این پروژه تمام نشده است و برخی املاک مسکونی که میان مزار شیخ صدوق و برج طغرل قرار دارد تملک نشده اند و مشکلاتی دراین زمینه وجود دارد.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد: اگر این مجموعه تکمیل شود به یک محیطی برای گردشگری و امور فرهنگی تبدیل می شود.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سه مجموعه منفصل از هم در این منطقه داریم شامل مجموعه تاریخی چشمه علی که هم از سنگ نگاره، هم چشمه و هم موقعیت میراثی برخوردارست و هم بقعه مبارکه شیخ صدوق و سایر بزرگانی که در این منطقه هستند و هم برج طغرل که اگر به هم متصل شوند می تواند به قطب گردشگری در جنوب تهران و شهرستان ری تبدیل گردد.
کشف اثر انگشت ۵۰۰۰ ساله در «شهر سوخته»
این هفته خبر آمد: اثر انگشت و دانه های گیاهی با قدمت پنج هزار سال در پنجمین فصل جستجوهای دیرینه شناسی در محوطه «تپه دشت» شهر سوخته منطقه سیستان کشف شد.
دانه های گیاهی با قدمت پنج هزار سال در پنجمین فصل جستجوهای دیرینه شناسی در محوطه تپه دشت شهر سوخته منطقه سیستان کشف شد.
رئیس پژوهشکده علوم دیرینه شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان در این رابطه اظهار داشت: در جریان پنجمین فصل جستجوهای دیرینه شناسی در محوطه تپه دشت با حضور دانشجویان این دانشگاه اثر انگشت و دانه های گیاهی با قدمت پنج هزار سال کشف شد.
مهدی مرتضوی اضافه کرد: تپه دشت یکی از ۷۰۰ محوطه اقماری شهر سوخته مربوط به عصر مفرغ است که توسط دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان مورد حفاری قرار گرفت و کشفیاتی همچون اثر انگشت و دانه های گیاهی با قدمت پنج هزار ساله به دست آمد.

ارائه بسته های سرمایه گذاری به شیوه مدرن در نمایشگاه گردشگری
معاون گردشگری اظهار داشت: در تلاشیم بسته ها و فرصت های سرمایه گذاری استانها در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران به شیوه مدرن و به روز بر پایه فناوری اطلاعات و کاربری های متنوع ارائه شود.
علی اصغر شالبافیان در وبینار با معاونین گردشگری و سرمایه گذاری ۳۱ استان کشور که با هدف تبادل نظر و ایجاد وحدت رویه درباب حضور در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران برگزار شد، اظهار داشت: نمایشگاه پیش رو به عنوان مهم ترین رویداد بین المللی صنعت گردشگری کشور دارای چند محور مهم اجرا است که یکی از مهم ترین آنها موضوع سرمایه گذاری به شمار می آید. بدین جهت نیاز است هنگام ورود به غرفه های گردشگری استانها ارائه بسته ها و فرصت های سرمایه گذاری قابل مشارکت نمایان و نمودی قابل توجهی داشته باشد.
وی اضافه کرد: معرفی ظرفیت گردشگری استانها تنها نباید مبتنی بر جاذبه های گردشگری، تاریخی و فرهنگی باشد بلکه باید در کنار این داشته های مهم، آنچه مقرر است انجام گیرد در قالب زمینه های مستعد سرمایه گذاری ارائه شود.
شالبافیان اشاره کرد: وقتی مدیران استانی تلاش کنند تا پروژه های سرمایه ‎گذاری را در قالب جلوه جدید، مدرن و مبتنی بر تکنولوژی عرضه کنند، فرصت های موجود در اشکال مختلف نمود پیدا می کند و می تواند علاوه بر خلق ایده و ورود به مسیرهای جدید، گامی جدی در امتداد رفع نیازهای گردشگری استان برداشته شود. چونکه دیگر زمان ارائه ظرفیت های سرمایه گذاری بصورت فقط مکتوب، به انتها رسیده و نیاز امروز حرکت به سمت مدلهای تجاری جدید و به روز است.
معاون گردشگری همین طور خطاب به معاونین گردشگری و سرمایه گذاری استانها تصریح کرد: نیاز است کوشش برای بازاریابی سرمایه گذاری و نیز فراهم آوردن امکان جذب سرمایه گذاران از خارج استان در کنار ارائه پروژه ها در قالب متنوع در دستور کار قرار گیرد.

ثبت جهانی ۵ اثر در لیست آیسسکو
این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی منتشر نمود که عملکرد معاونت میراث فرهنگی از شهریور ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۱ منتشر گردید در تشریح این عملکرد برخی کارهای این بخش از وزارت میراث فرهنگی آمده است: تشکیل ستاد تحول یکی از اقدامات معاونت بوده که در امتداد عملیاتی کردن سند تحول دولت سیزدهم بمنظور تنظیم و اجرای سند تحول وزارت، سند تحول موزه ها و …. انجام شده است.
بازنگری لایحه پیشنهادی اهداف و وظایف وزارت با رویکرد و اهداف مدنظر دولت سیزدهم، ساماندهی شوراها و کارگروهها نظیر تشکیل کارگروه مبازره با قاچاق اموال تاریخی برای نخستین بار، توسعه همکاریهای بین دستگاهی و انعقاد تفاهمنامه همکاری با بنیاد مسکن (با موضوع صیانت از روستاهای تاریخی)، سازمان اوقاف و امور خیریه (با موضوع اصلی بهره گیری از منابع حاصل از وقف در حفاظت و مرمت بقاع متبرکه و مساجد تاریخی و …)، نیروی انتظامی (با هدف تامین امنیت و توسعه حفاظت فیزیکی محوطه های تاریخی و موزه ها) و… قسمتی از این فعالیت هاست.
ابلاغ رییس جمهور در خصوص برنامه ریزی برای روایت گری تاریخی در موزه ها؛ بازبینی در رویکرد دو شیوه معرفی و روایت گری در موزه های تاریخی و راه اندازی نهضت آموزش راهنمایان موزه برای ارتقای سطح روایتگری خصوصاً موزه های دوران پهلوی با رویکرد معرفی کامل حقایق تاریخی و تغییر رویکرد پهلوی ستایی به پهلوی ستیزی با روایت و خوانش صحیح تاریخی همچون اقدامات معاونت میراث فرهنگی در ۱۵ ماه اخیر است.
این معاونت همین طور برگزاری دو نشست انتقال تجربه و دیدگاه پیشکسوتان میراث فرهنگی با حضور بیش از ۶۰ نفر و تشکیل دبیرخانه دائمی شناخت، تجلیل و انتقال دانش و تجربه مفاخر و پیشکسوتان حوزه با انجام اقداماتی برای نخستین بار در کشور نظیر تدوین تاریخ شفاهی حوزه میراث فرهنگی (با حضور ۳۰ نفر از ذی مدخلان) همین طور برگزاری نخستین رویداد مفاخر میراث فرهنگی با تجلیل و مستندسازی ۱۲ نفر را جزو برنامه های خود اعلام نموده است.
تأسیس انجمن خیرین میراث فرهنگی
همچنین وزارت میراث فرهنگی در یک سال قبل مبادرت به تشکیل ستاد معرفی و آموزش بمنظور برنامه ریزی برای تغییر و تحول در رویکرد به عنوان دو رکن زیرساختی تأثیر گذار حوزه صیانت از میراث فرهنگی کرده است.
ارتقا سواد میراثی و تولید محتوای فرهنگی یکی دیگر از اهداف بوده است که برای این منظور برنامه ریزی با هدف ارتقای سواد میراث و تولید محتوای فرهنگی (کتاب، نشریه، سریال و …) بوسیله راه اندازی جشنواره تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی برای نخستین بار در کشور اسفند ماه با همکاری استانداری یزد انجام شد.
ایجاد و توسعه برنامه های ارتقای سواد میراثی برای مردم دست اندرکاران و متخصصان بوسیله توسعه آموزش (برگزاری بیش از ۲۰ دوره آموزشی) تولید محتوای فرهنگی و برگزاری رویدادهای فرهنگی (برگزاری بیش از سه هزار رویداد فرهنگی در موزه ها و محوطه های تاریخی)، معرفی مجازی آثار تاریخی بیش از ۲۰ پروژه، راه اندازی و توسعه بانکهای اطلاعاتی ۹ سامانه، تدوین و نشر کتاب و مستند میراث جهانی ایران و …. اقداماتی است که در همین راستا انجام شده است.
پیش از این بارها درباره ی پیگیری برای تأسیس و ثبت انجمن خیرین میراث فرهنگی برای نخستین بار با هدف جذب کمک های مالی و فنی خیرین در زمینه صیانت از میراث فرهنگی صحبت شده بود و معانت میراث فرهنگی حالا آنرا به عنوان یکی از کارهای خود نام برده است.

1401/10/09
11:34:27
5.0 / 5
600
تگهای خبر: آثار تاریخی , آموزش , تاریخ , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری