خبری از بازگشایی مرزهای عراق نیست!

خبری از بازگشایی مرزهای عراق نیست! به گزارش آثارنیوز بعد از اعلام معاون وزیر کشور درباره آمادگی چهار مرز زمینی ایران برای پذیرش زائرین اربعین، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اظهار داشت: مرزهای زمینی عراق هنوز به روی زائرین ایرانی که ویزا ندارند، بسته است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور که ریاست ستاد مرکزی اربعین را هم به عهده دارد، ضمن اشاره به رایزنی سفارت ایران با نخست وزیر و وزیر کشور عراق برای فعال سازی شبانه روزی برخی مرزهای زمینی همچون خسروی، پیشبینی کرده که در اربعین سال جاری نزدیک به پنج میلیون نفر زائر ایرانی راهی عتبات عراق شوند و به همین خاطر مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چزابه برای عبور زائرین، آماده می شوند.
با این حال، حجت الاسلام و المسلمین صحبت الله رحمانی ـ معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ یادآور شده که به رغم رایزنی های ایران و عراق، اما مرزهای زمینی هنوز به روی زائرانی که روادید ندارند، بسته است. درحالی که سفر هوایی بدون روادید به عراق بدون محدودیت و ممنوعیت برقرار است.
وی همینطور گفته: اگر عراق برای بازگشایی مرزهای زمینی موافقت کند، آمادگی لازم برای اعزام دست کم روزانه ۵ هزار نفر از این مرزها با کاروان های زیارتی وجود دارد که منتظر تصمیم نهایی مسؤولان ذیربط هستیم.
معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت همینطور ضمن اشاره به جلسه اخیر ستاد مرکزی اربعین و مطرح شدن اعزام ها به صورت زمینی، اظهار نمود: در آن جلسه ستاد مرکزی اربعین که با حضور معاون امنیتی وزیر و مسؤولان و کمیته های ستاد مرکزی اربعین برگزار شد، به مبحث دیدار با مقامات عراقی برای بازگشایی مرزهای زمینی اشاره شد که همه دست اندرکاران ابراز امیدواری کردند با مساعدت کشور میزبان، این اتفاق هرچه سریعتر عملیاتی شود.
رحمانی خاطرنشان کرد: درصورت بازگشایی مرزهای زمینی به عراق و اعزام زائرین به عتبات عالیات، شاهد کاهش هزینه های این سفر خواهیم بود و تعداد بیشتری از آرزومندان به زیارت عتبات عالیات در کربلا، نجف، کاظمین و سامرا مشرف می شوند.
باآنکه بنا بر این اظهارت، مرزهای زمینی عراق فقط به روی زائرین بدون ویزا بسته است، اما به قول مدیران کاروان های زیارتی در حال حاضر کنسولگری های عراق برای زائرانی که قصد سفر زیارتی از مرزهای زمینی به عراق را دارند، ویزا صادر نمی کنند و بیشتر زائرین این مسیر را هوایی می روند و گاهی برای ارزان تر شدن هزینه ها، زمینی به کشور برمی گردند.
سخنگوی گمرک ایران هم در اینباره گفته است: در زمان انتشار کرونا تردد در مرزهای زمینی با عراق متوقف شده و فقط امکان عبور برای افرادی با شرایط خاص مانند کسانی که شاغل هستند، طلاب، خانواده دیپلمات ها و دانشجویان که ویزای عراق را دارند، وجود دارد.
تردد از مرزهای زمینی ایران و عراق از زمان همه گیری کرونا محدود شده است. این تردد از سمت مرزهای ایران محدودیتی ندارد. سازمان حج و زیارت و شرکتهای زیارتی ایران و عراق با عنایت به توافق دو کشور برای لغو روادید در سفرهای هوایی، بارها درخواست رفع محدودیت تردد و لغو روادید برای سفرهای زمینی را مطرح کرده اند که عراق هنوز پاسخی به این مطالبه نداده است. سازمان حج و زیارت هم در فروردین ماه سال جاری رایزنی هایی با مقامات عراق در اینباره داشت که هنوز پاسخ مثبتی به آن داده نشده است.




منبع:

1401/03/04
11:01:24
5.0 / 5
803
تگهای خبر: بنا , سفارت , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری