حمام حاجی سوپراستار شد

حمام حاجی سوپراستار شد آثارنیوز: همه می دانند که بازیگر سلطان صحنه است اما گاهی این معادله به هم می خورد و بجای بازیگر، مکان اجرا به سوپراستار تبدیل می شود. نمایش «بر در می کوبد» نیز این خاصیت را دارد.


این روزها نمایشی با نام «بر در می کوبد» که یک تئاتر آف استیج یا تئاتری خارج از سالن است، در حمام قدیمی حاجی در شهر رشت درحال اجراست. کارگردان این نمایش در گفتگو با ایسنا یادآوری می کند که اجراهای خارج از سالن هم به گسترش مخاطبان تئاتر کمک می نماید، هم سبب جلب توجه بیشتر به اماکن تاریخی می شود و هم فرصتی است برای جذب توریستهای داخلی و خارجی.
محمد مهدی شیاسی ارانی با اعلان اینکه هنوز اجراهای خارج از سالن در خیلی از شهرهای ما جا نیفتاده است، می گوید: نخستین بار است که در رشت یک نمایش آف استیج اجرا می شود در حالی که اینگونه اجراها در جهان متداول می باشد، اجراهایی که تعامل بالایی با مخاطب دارد و عنصر فضا و مکان در آن بسیار تعیین کننده است بطوریکه در این اجراها، مکان اجرا، سوپراستار کار است. اینگونه اجراها هم برای مخاطب جذاب است و هم تجربه شیرینی است برای گروه اجرائی.


او به دیگر کارکردهای اینگونه اجرا اشاره می کند و توضیح می دهد: فارغ از جذابیت های نمایشی، اینگونه اجراها می تواند مشکلات اماکن تاریخی را مطرح و حتی حل کند.
این کارگردان که نمایش خودرا در حمام حاجی با قدمتی 130 ساله اجرا می کند، ادامه می دهد: این حمام متعلق به دوره قاجار است ولی متاسفانه کاملا از یاد رفته و هم اکنون فقط حمام حاج آقا بزرگ در رشت شناخته شده است در صورتیکه قدمت آن از حمام حاجی کمتر است اما خوشبختانه بازسازی شده.
شیاسی ارانی با ابراز تاسف از بی توجهی به حمام حاجی اضافه می کند: این حمام ثبت میراث ملی است اما درِ آن 30، 40 سالی است که بسته مانده و حجم زباله هایی که در آن جمع شده بود و برای اجرای ما تخلیه شد، خارج از تصور است. متاسفانه این مشکل در خیلی از اماکن تاریخی رشت وجود دارد. امیدواریم اجرائی همچون اجرای ما بتواند به تمیزکاری و مرمت اینگونه فضاها کمک نماید.


او ادامه می دهد: اجرا در فضاهای تاریخی هم مشکلات این مکان ها را مطرح می کند، هم سبب شناسایی آنها و جذب توریست می شود و هم مشکل کمبود فضای اجرا برای گروههای نمایشی را حل می کند.
این کارگردان از کمبود سالن های نمایش در شهر رشت سخن می گوید: در شهر ما کلا 4 سالن وجود دارد که چند منظوره اند؛ هم بعنوان پلاتوی تمرین مورد استفاده قرار می گیرند، هم سالن اجرا هم سالن کنفرانس و همایش و سخنرانی. بدین سبب اجراهای خارج از سالن، مشکل کمبود فضای اجرا برای گروههای نمایشی را حل خواهدنمود.
او با ابراز خرسندی از استقبال تماشاگران از اجرای این نمایش می افزاید: خوشبختانه بعد از آن که پیش فروش بلیت را باز کردیم، بلیت روزهای اول اجرا به سرعت به فروش رسید و همچنان این استقبال ادامه دارد. نمایش ما از نظر محتوایی و نیز شکل اجرا چه از سمت هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و چه از طرف عموم مخاطبان مورد توجه قرار گرفته و از همه این تماشاگران بازخوردهای خوبی گرفته ایم.


شیاسی ارانی که خوشنود است با اجرای نمایشش درِ حمام حاجی پس از 30 سال به روی مردم گشوده شده است، می گوید: از فردای اجرای ما باردیگر درِ این حمام بسته خواهد شد. مالکان حمام با یکدیگر مشکلاتی داشتند که توانستیم قبل از اجرایمان آنها را با هم رو در رو نماییم تا مشکل شان را حل کنند.
او ادامه می دهد: حالا که پس از این همه سال درِ این حمام باز شده است، امیدواریم گروههای دیگر هم از این مکان و دیگر مکان های تاریخی برای اجرای آثار خود استفاده کنند چونکه اجرا در اینگونه فضاها، در جذب توریست هم بسیار موثر است آن هم در شهری مانند رشت که گردشگر بسیار دارد. ما با اینگونه اجراها می توانیم به بازسازی و مرمت مکان های تاریخی شهر خود کمک نماییم همچنانکه در همین اجرا هم مخاطبان زیادی از میان توریستهای داخلی و خارجی داشته ایم که در وضعیت عادی کمتر به تماشای تئاتر می آیند.
این کارگردان با اعلان اینکه تئاتر، عموما مخاطبان محدودی دارد، می گوید: چنین اجراهایی سبب افزایش مخاطبان تئاتر هم می شود و دامنه تماشاگران ما را گسترده تر می کند برای اینکه هم اکنون یکی از اشکالات ما این است که فقط هنرمندان تئاتر به تماشای آثار نمایشی می نشینند ولی این شکل از اجراها سبب می شود خانواده ها هم به دیدن تئاتر بیایند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است:
تاریخ همیشه تکرار شده، می شود و خواهد شد، تا آن زمان که از آن درس بگیریم و تغییر ایجاد نماییم. بی گمان آنچه بر ما می گذرد را خودمان شکل می دهیم و باید تغییر را اول از خودمان شروع نماییم. تغییر نیازمند تفکر، شک، به یقین رسیدن، اقدام و زمان است.
گروه اجرائی نمایش «بر در می کوبد»


منبع:

1401/02/08
13:56:23
5.0 / 5
578
تگهای خبر: تاریخ , توریست , فروش , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری