6 كاندیدای ثبت در كاروانسراهای راه ابریشم ایران بعلاوه تصاویر

6 كاندیدای ثبت در كاروانسراهای راه ابریشم ایران بعلاوه تصاویر سمنان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: 6 کاروانسرای تاریخی استان سمنان کاندیدای ثبت در پرونده مجموعه کاروانسراهای راه ابریشم ایران هستند.


حمیدرضا دوست محمدی 24 خردادماه با بیان این خبر اظهار نمود: دو کاروانسرای سنگی و آجری آهوان، کاروانسرای میامی و میان دشت، عباس آباد و کاروانسرای قصر بهرام در گرمسار 6 کاروانسرایی هستند که کاندیدای ثبت در مجموعه کاروانسراهای ایران هستند.
وی ضمن اشاره به این که 6 کاروانسرای تاریخی استان سمنان کاندیدای ثبت در پرونده مجموعه کاروانسراهای راه ابریشم ایران برای قرار گرفتن در لیست یونسکو هستند، از این استان بعنوان دیار کاروانسراهای تاریخی نام برد و افزود: بیشتر از 30 کاروانسرای تاریخی در استان سمنان وجود دارد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: کاروانسرای تاریخی میان دشت که بزرگترین مجموعه کاروانسرایی در ایران است و در برگیرنده سه کاروانسرا است، کاروانسرای عباس آباد و کاروانسرای میامی سه کاروانسرایی هستند که از شهرستان میامی در این پکیج قرار گرفتند. همینطور دو کاروانسرای سنگی و آجری در آهوان سمنان و کاروانسرای قصر بهرام در جنوب گرمسار سه کاروانسرای دیگری هستند که در این فهرست قرار گرفتند.
وی ضمن اشاره به تجربه ثبت جهانی مجموعه جنگل های هیرکانی و قرار گرفتن جنگل های ابر و بخشی از جنگل های شهرستان مهدیشهر در آن خاطرنشان کرد: امیدواریم با ثبت جهانی کاروانسراها برای بار دوم آثاری از این استان در شمار آثار ثبت جهانی قرار بگیرد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان ابراز امیدواری کرد: با ثبت جهانی کاروانسراهای ایران، برای بار دوم آثاری از این استان در شمار آثار ثبت جهانی قرار بگیرد.
وی ضمن اشاره به آغاز مقدمات لازم برای ثبت جهانی کاروانسراهای این استان تصریح کرد: مستند کاروانسراهای تاریخی ایران در استان سمنان درحال تصویربرداری است.
دوست محمدی خاطرنشان کرد: این مستند با هدف جریان سازی تبلیغاتی و رسانه ای برای ثبت جهانی پرونده کاروانسراها در لیست یونسکو درحال تولید است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اضافه کرد: این گروه مستندساز تا کنون از کاروانسرای تاریخی میان دشت میامی که بزرگ ترین مجموعه کاروانسرایی در ایران است و دربرگیرنده سه کاروانسرا است، کاروانسرای میامی و کاروانسرای سنگی و آجری آهوان در سمنان تصویربرداری کرده و در ایام آینده کار مستندسازی کاروانسرای ده نمک و قصر بهرام را انجام می دهند.
دوست محمدی ساخت این مستند را در معرفی آثار شاخص تاریخی در سطح ملی و بین المللی موثر دانست و اضافه کرد: این مستند به سفارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحال ساخت است.

تصویر: نمایی از هر دو کاروانسرای سنگی و آجری آهوان

تصویر: کاروانسرای قصر بهرام- کویر گرمسار

تصویر: کاروانسرای میان دشت- میامی
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، کاروانسراهای ایوانکی، ده نمک، قصر بهرام، عین الرشید، کاروانسرای آجری نو، لاسجرد، سپنج، تومانیاس، الهاک، ده ملا، صدرآباد، آهوان، میامی، عباس آباد، میان دشت و... همچون مهم ترین کاروانسراهای تاریخی در استان سمنان هستند.



1400/03/24
22:50:48
5.0 / 5
1008
تگهای خبر: تاریخ , تصویر , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری