میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

ناقلانی كه سفر كردند

ناقلانی كه سفر كردند بازگشایی انجمن حکمت و فلسفه برای حضور گردشگران، ناقلان در مسافرت و قرمز شدن شهرهای گردشگری، بررسی لطمه شلیک توپ های سال تحویل روی برج آزادی، خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ مرداد ماه سال ۹۹ خبر رسید برخی از اشیای باستانی متعلق به ایران که توسط افراد سودجو بطور غیرقانونی به خارج از ایران و به کشور اتریش قاچاق شده بود طی یک معاضدت قضائی میان دو کشور و با همکاری اینترپل اتریش و پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران به نماینده کشورمان در اتریش تحویل داده شد و به زودی این اشیا بعد از اصالت سنجی به ایران برمی گردد. حالا باردیگر این خبر منتشر و اعلام شده که مقرر است به زودی این اشیا به ایران برگردانده شود.
عمارت تاریخی مؤسسه حکمت و فلسفه برای گردشگران گشوده شدهمزمان با شروع سال نو و با همکاری شهرداری منطقه ۱۱ تهران برای اولین بار بعد از ۵۰ سال عمارت تاریخی مؤسسه حکمت و فلسفه که در پهنه رودکی واقع شده است، به روی گردشگران برای نخستین بار بازگشایی شد. ساختمان حکمت و فلسفه در دوره پهلوی اول در سال ۱۳۱۴ تولید شده و به لحاظ معماری و نیز کارکردهای فرهنگی و پژوهشی در زمینه تخصصی فلسفه باارزش است؛ جداره های مؤسسه حکمت و فلسفه قبل از این در طرح مرمت ۳۵ ابنیه تاریخی واجد ارزش واقع در پهنه رودکی با مشارکت سازمان زیبا سازی شهر تهران مرمت شده بود. این مؤسسه دارای باغ فلسفه است که دو ساختمان قدیمی در آن به ثبت ملی رسیده و محل تأسیس اولین آکادمی فلسفه در ایران بوده است که به مناسبت عید نوروز گردشگران و علاقمندان به فلسفه تنها می توانند تا امروز ۵ شنبه از باغ فلسفه و تالار آئینه مؤسسه حکمت و فلسفه بازدید کنند.
ترک های جدید تأثیر شلیک توپ تحویل سال روی برج آزادی؟خبرگزاری مهر این هفته در گزارشی به بررسی ترک های جدید روی بدنه برج آزادی پرداخت و در گزارشی نوشت مدیران این مجموعه به شک افتاده اند که این ترک ها بر اثر شلیک توپ مشقی نظامی در مراسم تحویل سال به وجود آمده، موضوعی که باید به تأیید کارشناسان میراث فرهنگی نیز برسد.

اکنون ترک هایی روی دیواره های طبقه آخر برج آزادی قابل مشاهده می باشد که مدیران این بنای فرهنگی و تاریخی ادعا می کنند قبل از این وجود نداشته و باید کارشناسان میراث فرهنگی تازگی و علت آنها را تشخیص دهند.
ایرانی ها همیشه توپ در می کردند اما نه وسط شهر!
احمد محیط طباطبایی تهران شناس به تاریخچه شلیک توپ در هنگام سال نو اشاره نمود و توضیح داد: در اروپا میدان های ساعت و در ایران قدیم، میادین توپخانه ایجاد می کردند. در این میادین توپ هایی می گذاشتند که کار ساعت را می کردند یعنی در مواقعی مانند افطار، سحر، مناسبت ها و اتفاقات مهم و شروع سال نو، توپ به سمت شرق یعنی طلوع آفتاب شلیک می شد. در کنار این توپ ها در میادین هیچ بنای دیگری جز توپ نبود. بدین سبب سنت توپ در کردن برای ایرانی هاست اما نه وسط شهر آن هم کنار یک بنای تاریخی!
۴۵۰ هزار نفر در سفرهای نوروزی اقامت رسمی داشتندمعاون گردشگری کشور این هفته پس از آن که از چند شهر و استان دیدن کرد اظهار داشت: تا روز هفتم فروردین یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفرشب اقامت در مراکز اقامتی رسمی داشتیم که اگر هر فرد بطور متوسط سه شب اقامت داشته باشد، حدود ۴۵۰ هزار نفر طی ۱۰ روز گذشته سفر کرده اند. ولی تیموری اظهار داشت: ما بعنوان اعضای ستاد مدیریت بیماری کرونا در کنار همه اعضا تلاش می نماییم تا این بیماری مدیریت شود. باتوجه به این که این بیماری ادامه پیدا کرده است و کسب وکارهای در رابطه با گردشگری و خدمات سفر از این مساله ضررهای زیادی دیدند در قالب مصوبات ستاد ملی کرونا گشایش مقطعی و محدود برای فعالان حوزه گردشگری به وجود آمد.
معاون گردشگری کشور افزود: همکاران ما در ورودی شهرها و سایت ها درباب رعایت پروتکلهای بهداشتی تذکرات لازم را ارائه می کردند و من آنچه در بازدید از شهرها و مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری داشتم، می دیدم همه این پروتکل ها را رعایت می کنند.
این درحالی بود که مسئولان وزارت بهداشت می گفتند که میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در ایران به کمترین حد در پنج ماه و شمار بستری شدگان جدید به بیشترین حد در سه ماه رسید. همین طور تعداد شهرهای در وضعیت قرمز کرونا در حدود یک هفته نزدیک به دو برابر شده است.
از میان افراد مبتلا به ویروس کرونا، فقط در روز سوم فروردین ۱۴۰۰، هفت نفر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر، ۳۲ نفر بیش از ۵۰۰ کیلومتر، ۶۰۵ نفر بیش از ۱۰۰ کیلومتر، ۵۷۹ نفر بیش از ۵۰ کیلومتر، هزار و ۳۴۴ نفر بیش از ۲۰ کیلومتر و ۳ هزار و ۶۷۷ نفر تا ۲۰ کیلومتر سفر رفته و قرنطینه را نقض کرده اند.
ناقلان کرونای انگلیسی
از طرف دیگر مشاور وزیر بهداشت از وزارت راه به سبب عدم توقف پروازهای ترکیه انتقاد کرده اما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، توقف این پروازها را منوط به تصویب و ابلاغ ستاد کرونا می داند. وهاب زاده گفته بود که سراسر شهرهای ترکیه در وضعیت قرمز است اما هم پروازها به این کشور ادامه دارد و هم تورهای گردشگری برقرار است. گردشگران و مسافران به این همسایه شمال غربی کشورمان می توانند ناقل ویروس کشنده کرونای انگلیسی به داخل کشور باشند.
در این باره سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: ما در سازمان هواپیمایی به تنهایی تصمیم گیرنده نیستیم و ستاد ملی مقابله با کرونا باید به سازمان هواپیمایی توقف پروازها را ابلاغ کند.
رشد لاک پشتی جذب توریستهای خارجی در دولت دوازدهماین هفته خبرگزاری مهر به بررسی آمار گردشگران ورودی به ایران پرداخت. این بررسی نشان میدهد که بااینکه ایران در دولت یازدهم ۴ میلیون و ۸۰۰ توریست خارجی داشت اما به این آمار در آخر دولت دوازدهم تنها چهار میلیون نفر دیگر اضافه شده است.
در حوزه گردشگری می توان یک بررسی اجمالی به آمار ورود توریستهای خارجی در دولت یازدهم و دوازدهم قبل از دوران شیوع ویروس کرونا کرد تا مشخص شود در این دو دوره، وضعیت این بخش از گردشگری چگونه بوده است.سال۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹آمار گردشگران ورودی۴.۸۰۱.۸۲۶۵.۰۴۴.۴۱۲۵.۱۸۱.۰۱۸۴.۹۰۱.۰۸۳۵.۱۱۳.۵۲۴۷.۸۰۰.۱۱۳۸.۸۷۰.۰۰۰۷۴ نفر در سه ماه اول سال
در سال ۹۲ آرزوی منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت این بود که در سال ۹۸ حدود ۲۰ میلیون توریست خارجی جذب شود این درحالی بود که در همان سال حدود ۴ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۸۲۶ توریست به ایران آمده بودند. اما آمار در سال ۹۳ تنها ۲۰۰ هزار نفر رشد داشت.
تعطیلی مراکز تفریحی در روز طبیعت
همزمان با فرارسیدن روز طبیعت، کاخ موزه ها و موزه هایی که دارای فضای سبز هستند، ؛ تعطیل می شوند. خیلی از مراکز تفریحی و گردشگری مانند منطقه عباس آباد و دریاچه چیتگر نیز اعلام نمودند که تعطیل هستند.

1400/01/14
13:11:25
5.0 / 5
1066
تگهای خبر: آئین , اقامت , باستانی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری