نقشه برداری محوطه باستانی ارجان و مستندسازی هوایی آن

نقشه برداری محوطه باستانی ارجان و مستندسازی هوایی آن به گزارش آثارنیوز نقشه برداری و مستندسازی هوایی محوطه تاریخی ارجان برای اولین بار و با هدف آگاهی از وضعیت آثار موجود در محدوده ی حریم و عرصه این محوطه تاریخی صورت پذیرفت


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ در راستای سلسله مطالعات محوطه باستانی ارجان عملیات نقشه برداری و مستند سازی این محوطه به انجام رسید. این اقدام با هدف آگاهی از وضعیت آثار باستانی موجود در محدوده عرصه و حریم صورت گرفته است.
«مرجان شوشتری» معاون میراث فرهنگی استان خوزستان با اعلام این خبر گفت: در راستای سلسله مطالعات محوطه باستانی ارجان عملیات نقشه برداری و مستند سازی این محوطه به انجام رسید. این درحالی است كه از جمله برنامه های مدنظر، تهیه نقشه های ناهمواری، كاداستر، تعیین موقعیت آثار، تهیه عكس هوایی یكپارچه و ... است.
معاون اداره میراث فرهنگی با اشاره به اینكه تاكنون تنها نقشه مستند از محوطه باستانی ارجان با مقیاس ۲۵۰۰۰/۱ متعلق به تعیین عرصه و حریم آن صورت گرفته بود ادامه داد: با توجه به اینكه پیشتر تنها نقشه مستند از محوطه باستانی ارجان با مقیاس ۲۵۰۰۰/۱ متعلق به تعیین عرصه و حریم آن بود هم اكنون نصب ۱۰ نقطه ثابت (ایستگاه) بتنی بر مبنای شاخصه های سازمان نقشه برداری كشور به كمك جی پی اس ایستگاهی مولتی فركانس در محدوده عرصه و خارج از بافت باستانی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.
آنطور كه شوشتری تاكید كرد: درحال حاضر نقشه برداری و مستندسازی بر مبنای نقشه تعیین عرصه و حریم محوطه و در گستره ای به وسعت تقریبا ۲۵۰۰ هكتار كه تمام عرصه و بخش هایی از حریم را نیز در بر می گرفت، به انجام رسید.
به گفته وی، این عملیات با هماهنگی كامل تمامی ارگان ها و سازمان های ذیصلاح نظامی و امنیتی و به وسیله پهباد سنسفلای ایبی پلاس در ۸ پرواز یك ساعته محقق شد.
محوطه باستانی ارجان یكی از مهمترین محوطه های باستانی كشور است كه در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۲۸۸ به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

1396/07/05
09:28:42
5.0 / 5
5375
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری