حناچی مطرح كرد؛

ساخت آثار جدید مقاوم با دانش امروز و تجربه روز گذشته

ساخت آثار جدید مقاوم با دانش امروز و تجربه روز گذشته شهردار تهران اظهار داشت: ایرانیان باید در کنار حفاظت از آثارتاریخی به جا مانده از گذشته در ساخت آثار جدید با دانش امروز و تجربه روز گذشته به مقاوم بودن سازه ها توجه داشته باشند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، پیروز حناچی شهردار تهران در افتتاحیه سومین همایش «بین المللی تخصصی توانمند سازی میراث معماری و شهری در مقابل زلزله» که به همت پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی در فضای مجازی برگزاری شد بیان نمود.
او اظهار داشت: در سرزمینی زندگی می نماییم که زلزله قسمتی از موجودیت و واقعیت های زندگی آن بوده و تاریخچه و پیشینه ایران این مساله را به درستی شناخته است آنچنان که در پیش و پس از اسلام سازه هایی را داریم که با وجود عبور از حوادث سخت روزگار با وجود جنگ ها و حوادث طبیعی نظیر زلزله، بجای مانده اند.
وی اوج این استقامت را در قلعه دختر فارس (پیش از اسلام) و در سلطانیه (پس از اسلام) مثال زدنی دانست و اظهار داشت: در این میان تعدادی از آثار نیز مانند ارگ علیشاه که با بلند پروازی تولید شده بودند در اثر زلزله تخریب شده اند.
حناچی با اعلان اینکه معماران این سرزمین چگونه زیستن در کنار زلزله را در ضمن سالیان دراز سینه به سینه آموخته بودند به زلزله های دوره معاصر جهان خصوصاً در جنوب ایتالیا اشاره نمود که در آن خیلی از ساختمان های تاریخی تخریب شدند و خاطرنشان ساخت: از آنجا بود که بحث مقاوم سازی و بهسازی آثار تاریخی در دنیا مطرح و مورد پیگیری قرار|گرفت.
او تاکید کرد: کشورهایی مانند ایران که در مواجهه با زلزله های مهیب هستند دائماً باید به این مساله بیاندیشند و خودرا در دو حوزه؛ حفاظت از آثاری که از گذشته بجای مانده و ساخت آثاری جدید با دانش امروز و تجربه روز گذشته با در نظر گرفتن پیشینه سرزمین ایران و البته مقاوم در مقابل زلزله آماده کنند.
شهردار تهران در ادامه اشاره کرد: عمده روستاهای ایران با سازه های رسین شکل پیدا کرده اند که بسیار لطمه پذیرند و دراین زمینه اگر الگوهایی را پیدا نماییم که در عین رعایت معماری بومی مقاوم سازی در مقابل زلزله داشته باشند بسیار مهم و مؤثر است.
او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حفاظت از آثار تاریخی پس از زلزله بم اشاره کرد: با وجود اقدامات صورت گرفته در این عرصه هنوز به یک روش صحیح دست نیافته ایم و دستگاه های متولی در دولت نیز هنوز نگاه جدی به این مساله ندارند که بدین جهت الگوهای بومی به شدت در معرض خطر و لطمه هستند.
شهردار تهران با بیان این نکته که در مقیاس جهانی ۵۳ درصد جمعیت جهان در سازه های گلین زندگی می کنند و ۷۰ درصد آثار ثبت شده جهانی هم رسین هستند که همگی در خطر هستند اشاره کرد: در کشورهای غربی به دلیلهای مختلف همچون کاهش مصرف سوخت های فسیلی و گرمایش زمین توجه بیشتری به این مساله شده است.
وی در آخر تاکید کرد باتوجه به حجم سازه های رسین در میراث فرهنگی کشور لازم است که مراکز تحقیقاتی در میراث فرهنگی و دانشگاه ها نسبت به این مساله حساسیت بیشتری نشان داده و به این امر مهم و انتقال تجربیات در زمینه آن در ایران و جهان بپردازند.

1399/12/04
13:38:23
0.0 / 5
1324
تگهای خبر: آثار تاریخی , پرواز , تاریخ , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری