در سال خانه نشینی گردشگران

چه تصویری از ایران نشان داده ایم؟

چه تصویری از ایران نشان داده ایم؟ به گزارش آثارنیوز خانه نشینی گردشگران جهان به یک سال رسید، کشورها اما دست از رویابافی برنداشته اند، رقبای تازه نفس به میدان آمده اند و گردشگران را به ماجراجویی های مجازی دعوت کرده اند، اما ایران در این یک سال چه تصویری از خود نشان داده است؟ بعضی می گویند آهنگ سکوت ایران در دنیای گردشگری آزاردهنده شده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، عربستان، ازبکستان، عمان، امارات، جمهوری آذربایجان و ترکیه، همچون کشورهای اطراف ما هستند که در تنفس یک ساله کرونا خودرا از زوایه دیگری به گردشگران معرفی کرده اند و در لیست انتظار سفرهای پس از کووید قرار گرفته اند. توجیه ایران برای غیبت های بین المللی معمولا نداشتن بودجه تبلیغات است. معاون گردشگری هم این مساله را تایید کرده است.
مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری هم حدودا چنین نظری دارد و در مخالفت با آن عده است که معتقدند ایران از تنفس کرونا برای ترمیم چهره خود در دنیای گردشگری بهره ای نبرده است. محمد قاسمی از تصمیم ایران برای حضور در نمایشگاه های مجازی آلمان و چین، بعد از یک سال غیبت خبر می دهد و از دیدارهای مجازی ایران با مقامات گردشگری برخی کشورها و توافق های تازه برای تعامل بیشتر پس از دوران کرونا، سخن می گوید.
تصویر ایران قبل از شیوع ویروس کرونا خدشه دار شده بود، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در زمستان گردشگری برنامه ضربتی را آماده کرده بود تا آن زخم را ترمیم کند، برنامه ای که هیچ گاه اجرا نشد. بهانه، شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ستاد کرونا برای سفرهای بین المللی و داخلی بود. از طرف دیگر، خیلی از فعالان گردشگری ایران خوش بین بودند درد جهانی کرونا، غم تنش های سیاسی را بکاهد اما چنین نشد. خیلی از کشورها حالا، ایران را در زمره مقاصد پرخطر به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دادند و ماجراجویی های رئیس جمهور آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را پای ناامنی در ایران نوشته اند.
محمد قاسمی ـ مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری ـ در پاسخ به این پرسش که چه کرده ایم تا این ذهنیت تغییر کند، به ایسنا می گوید: دستور کار اصلی ما این است که علاوه بر بازاریابی دهان به دهان (Word-of-mouth marketing)، در نمایشگاه های بین المللی معتبر و نشست های تخصصی با مقامات دولتی و خصوصی گردشگری کشورها حضور داشته باشیم؛ اولویت هم با کشورهای همسایه است.
وی اضافه می کند: می خواهیم تا جایی که می توانیم از شبکه های مجازی مثل ITB آلمان و حتی نمایشگاه گردشگری تهران برای تبلیغ ایران استفاده نمائیم. در کنار آن نشست های دو جانبه مجازی را با مقامات گردشگری کشورها ترتیب داده ایم، مثلا با عمان و افغانستان که به نتایج خوبی رسیده ایم و می خواهیم سطح تعاملات با دو کشور را مشخصاً در حوزه گردشگری سلامت افزایش دهیم. جمهوری ارمنستان، ترکیه، عراق، چین، هند و دیگر کشورهای همسایه اهداف بعدی ما برای مذاکرات دو جانبه مجازی است که درخواست ایران با این کشورها مطرح شده. با برخی از آنها نشست تخصصی برگزار می نماییم و با برخی دیگر کمیته فنی مشترک تشکیل خواهیم داد.
قاسمی درباره تمرکز و اولویت بخشیدن به کشورهای همسایه برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری، می گوید: نتیجه تحقیقات و مطالعات جدید نشان میدهد باور کشورها بر این است که با بازگشایی مرزها و عادی شدن رفت و آمد گردشگران، سفر به کشورهای همسایه، انتخاب مسیرها و اقامت های کوتاه در کنار کارهای اکوتوریستی، در اولویت نخست قرار خواهد گرفت.
قاسمی، انگیزه حضور در نمایشگاه مجازی آلمان را نیز معرفی مقصد ایران می داند و اظهار می کند: اهتمام کرده ایم حضور ایران در این نمایشگاه مهم به شکلی باشد که بعنوان مقصد سفر مطرح شود. آژانس هایی هم که قصد شرکت در نمایشگاه آلمان را دارند تحت نام و لوای ایران حضور پیدا می کنند. به هر حال این تجربه نخست ایران است، هرچند که نمایشگاه های مجازی در کل جهان موضوعی جدید است و بسیاری از کشورها سابقه آنرا نداشته اند. به جهت اینکه حضور منسجم و کم نقص تری داشته باشیم، بر طبق یافته های بدست آمده از ITB برلین، وبیناری را پیرامون چگونگی حضور در این رویداد مجازی با مشارکت جامعه گردشگری الکترونیک برگزار کردیم که تعداد قابل توجهی از صاحبان کسب و کارهای گردشگری کشور در آن حضور داشتند. این وبینار بطور تخصصی به تشریح انواع غرفه­ های نمایشگاه، امکانات تبلیغاتی مختلف در یک نمایشگاه مجازی، شیوه های نوین بازاریابی برخط، روش های مذاکره در محیط مجازی، شبکه سازی با همتایان کاری و... پرداخت.
او معتقد می باشد، علاوه بر حفظ تداوم حضور مستمر در با اهمیت ترین رویدادهای گردشگری دنیا و به یادآوری نام ایران در حافظه بازار جهانی گردشگری، با اهمیت ترین مزیت شرکت ایران در نمایشگاه های مجازی نظیر آلمان، اثر روانی مثبت آنست که نوعی خوش بینی نسبت به آینده را در سطح بین المللی القا می کند. بنا بر این وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصمیم گرفت بودجه مربوط به پشتیبانی از تشکل های حرفه ای بخش خصوصی را در این راه مصرف کند.
قاسمی می گوید: سال قبل رقمی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان به جامعه تورگردانان ایران برای انجام تورهای آشناسازی و برگزاری نشست های B2B و هفته های گردشگری پرداخت گردید اما با شرایطی که کرونا پیش آورد، امکان برگزاری چنین رویدادی وجود نداشت. بدین سبب هماهنگی های لازم برای تغییر محل هزینه کرد آن به نمایشگاه های مجازی بعمل آمد که در نتیجه قرار شد با آن اعتبار در نمایشگاه های مجازی مثل آلمان شرکت نماییم.
او درباره محل هزینه کرد اعتباری که به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در اختیار انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران قرار گرفته است نیز توضیح می دهد: محل مصرف این بودجه ها مشخص است و برمبنای اعلام آمادگی انجمن مذکور اهتمام می نماییم در نخستین فرصت آنرا در قالب کارهای تبلیغی و ترویجی برای معرفی ایران هزینه نماییم.
مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری با اشاره به برنامه ایران برای حضور در نمایشگاه مجازی COTTM چین و بازاریابی و تبلیغاتِ با اولویت در این کشور، می گوید: این نمایشگاه همانطور که از نامش بر می آید ـ بازار سفر و گردشگری خروجی چین ـ با رویکرد اعزام گردشگران چینی برگزار می گردد و از این حیث برای ایران بسیار مناسب می باشد. در این نمایشگاه آژانس هایی حضور دارند که تخصصشان اجرای تور در خارج از کشور است و چه بهتر که ایران جهت شرکت در نمایشگاه چین برنامه ریزی و هزینه کند. ما اهتمام می نماییم با بهره گیری از درس آموخته های حاصل از تجربه حضور در نمایشگاه آلمان و بهره برداری از نقاط قوت و ضعف مربوطه برای نمایشگاه چین، سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیق تری انجام دهیم.
قاسمی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به ضعف تبلیغات بین المللی و تولید محتوای گردشگری ایران، چه محتوایی مناسب با نمایشگاه های مجازی آماده شده که تصویر و هویت ایران را به درستی نشان دهد، می گوید: تفاوت عمده نمایشگاه های مجازی با فیزیکی در رویکرد آنها است. نمایشگاه های مجازی بیشتر حالت B2B دارد، بدین سبب توانمندی بخش خصوصی در آن مهمتر جلوه می کند. آنها هستند که حسب موضوع و برمبنای همتاسازی محصولات خود با تقاضای بازار تولید محتوا می کنند. البته دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز محتواهای مختلفی به شکل نسخ دیجیتالی اقلام تبلیغاتی، ویدیوها، کلیپ های کوتاه، تیزرها، موشن گرافی ها، انیمیشن ها و عکسهایی را موضوعات مختلف نظیر میراث جهانی، اکوتوریسم، گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی و همین طور گردشگری هوشمندانه و مسؤولانه در همزیستی با کرونا آماده کرده است که آنها را در فضای نمایشگاهی مورد به کار خواهد گرفت و اتفاقا یکی از انگیزه های ما جهت راه اندازی کمپین «عید بهاره چین» در همین راستا و برای تولید و گردآوری محتوای چینی زبان بوده که در فضاهای مجازی و نمایشگاهی از آنها استفاده گردد. با وجود این، رویکرد اصلی نمایشگاه های مجازی مبتنی بر توانمندی بخش خصوصی است و لازم است آنها قوی تر ظاهر شوند.



1399/10/26
23:08:35
0.0 / 5
1140
تگهای خبر: اقامت , بنا , تصویر , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری