در صورت اثبات داده های باستان شناسی؛

تاریخ و قدمت شهر یزد جابه جا می شود

تاریخ و قدمت شهر یزد جابه جا می شود به گزارش آثارنیوز مدیرکل میراث فرهنگی یزد اظهار داشت: سفالینه هایی در استان یزد پیدا شده که باستان شناسان احتمال می دهند متعلق به دوره اشکانی است اگر این فرضیه ثابت شود، تاریخ شهر یزد به پیش از دوره اسلام برمی گردد.



مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از واکاوی تاریخ یزد و بازشناسی آثار تاریخی آن اطلاع داد و به خبرنگار مهر اظهار داشت: حالا دسترسی ها به بعضی از اطلاعات از طرق مختلف بیشتر شده است و ما هم قصد واکاوی تاریخ یزد را داریم. در دوره هایی مانند دهه های ۵۰ تا ۷۰ دسترسی به این اطلاعات کمتر بود ولی افراد خوبی هم در آن دوره ها روی این مورد کار کرده اند. بعنوان مثال درباره حصار بافت تاریخی ۱۶ مطالعه انجام شده است. ما هم با تاکید بر مطالعات پیشین روی حصارهای بافت تاریخی کار می نماییم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد اظهار داشت: درباره پیشینه تاریخی شهر یزد همیشه تصور کلی این بود که یزد در راه مواصلاتی و در راه بوجود آمده در صورتیکه اینجا هم تمدن ابتدایی که شکل گرفته در کنار آب بوده است اما متفاوت. چون کنار رودخانه دائمی و یا دریاچه ای نیست بلکه به واسطه قنات هایی که وجود داشته، شکل گرفته است. ما چند ناحیه تمدنی در اطراف یزد داریم مانند دشتی که از مهریز آغاز می شود و تا اسفنجرد یا رستاق ادامه دارد یکی هم در میبد و اردکان و در طرف دیگر شیرکوه که حوضه آبریز متفاوتی داشته اند. می توان گفت نخستین سکونت گاه هایی که در یزد شکل گرفته در این سه ناحیه بوده خصوصاً ناحیه غربالبیز که کاوش هایی هم انجام شده است.
فاطمی بیان نمود: اخیرا در اطراف میبد آثاری در ارتباط با هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد پیدا کرده ایم که نشان میدهد یک منطقه سکونتگاهی قدیمی بوده است ما هر آثاری که در یزد داشته ایم آثاری در ارتباط با پس از اسلام بوده است و آثار پیش از آنرا نداشته ایم. اما اخیراً مطالعاتی در اطراف شهر یزد شروع شده است و باستان شناسان ما در حال بررسی محدوده هایی بوده اند که به آثاری برخورد کردند و منطقه ای را دیدند که در آنجا سفالینه هایی در ارتباط با دوره اشکانی وجود داشته است. بخشی از این منطقه حالا در محدوده شهر است ولی قبلاً خارج از شهر بوده است. این سفالینه ها تصور ما را درباره زندگی و تاریخ یزد بعد از اسلام نقض می کند و تاریخ شهر یزد را به عقب برمی گرداند. منتها اگر این سفالینه های اشکانی مورد بررسی دقیق تر قرار گیرند ثابت می شوند که متعلق به این محدوده بوده یا نه.
وی اضافه کرد: بررسی هایی روی قنوات برای پاکسازی و بهسازی انجام می شد که در کنار آن چنین سفالینه هایی پیدا شده است. باستان شناسان ما پیشینه آنها را به دوره اشکانی نسبت می دهند ولی باید این فرضیه ثابت شود. ازاین رو به مجوز برای این بررسی نیاز داریم. البته این احتمال هم وجود دارد که تکه های سفال از منطقه دیگری به اینجا آمده باشد اما چون حجم سفال ها زیاد و در ارتباط با منطقه سکونتگاهی بزرگ بوده این احتمال کمتر است. البته باید اظهار داشت که در ماههای اخیر هم به قبرستانی برخورد کردیم که شیوه دفن میترایی دارد. جزئیات و محل دقیق این کشفیات را هم اکنون اعلام نخواهیم کرد تا مجوز مطالعات بیشتر گرفته شود.


منبع:

1399/09/24
14:03:45
5.0 / 5
1362
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخ , تمدن , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری