گزارش آثارنیوز؛

همه مصیبت های سفر در روزهای كرونا

همه مصیبت های سفر در روزهای كرونا افزایش هزینه ها و بار اضافی مسافران، تعطیلی مراكز گردشگری و بعضی از رستوران ها همچون عواملی است كه سفر در روزهای كرونا را با چند مصیبت سخت همراه می كند.



خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: تعطیلات نیمه دوم مهر ماه و تعطیلات بین هفته ای آبان لرزه به تن کادر درمانی انداخته است. این تعطیلات معمولاً فرصتی برای خیلی از ایرانیها بوده که به سفر بروند. اگر تا قبل از این مدارس و یا نبود تعطیلات مانع سفر خیلی از مسافران می شد اما این روزها دورکاری و یا برگزاری کلاس های آنلاین این فرصت را به بسیاری از افراد داده تا به سفر بروند. بنابراین است که از چند روز پیش از تعطیلات بین هفته ای، مسئولان نگران انجام سفرهای انبوه هستند. به نحوی که در تعطیلات اواخر مهر ماه خیلی از جاده های منتهی به شهرهای شمالی کشور، پرترافیک بود.
اکنون نیز با بالارفتن آمار مبتلایان به کرونا و رکورد تعداد درگذشتگان، خیلی از افراد دلیل آنرا انجام سفرها می دانند. با این وجود سفر در دوران کرونا جدا از نتایج آن هزینه های بیشتری را نیز به مسافر وارد میکند. چند وقت پیش انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام نمود به قیمت بلیت هواپیماها اضافه خواهد شد. حتی نرخ حداقلی و حداکثری پروازها را نیز اعلام نمودند. بااینکه این مساله با مخالفت وزارت راه مواجه گردید و متولیان اعلام نمودند که افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت ها منصفانه نیست اما به صورت پنهانی و یا غیرمستقیم، این افزایش قیمت اعمال شد. به نحوی که بااینکه قیمت بلیت تهران به چابهار حدود ۴۵۰ هزار تومان بود اما در ایام آخر مهرماه این نرخ به ۹۰۰ هزار تومان نیز رسید.

این در حالی است که فاصله اجتماعی در صندلی هواپیماها رعایت نمی گردد. مسافران هنگام ورود به فرودگاه و یا هواپیما از وجود مواد ضدعفونی کننده محروم هستند. همین طور دمای بدن آنها کنترل نمی گردد. در ترمینال های اتوبوس رانی نیز اگر مسافری از راننده درباب ضدعفونی کردن اتوبوس ها بپرسد پاسخ می دهد که تنها یک دفعه در روز تمام صندلی ها ضدعفونی می شود.
عدم کنترل دمای بدن افراد و عدم فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس های بین شهری نیز رعایت نمی گردد. با این وجود نرخ بلیت اتوبوس ها نیز گاهی با افزایش ناچیزی روبرو شده است. از طرف دیگر افرادی که به فاصله گذاری اجتماعی اهمیت بیشتری می دهند، صندلی کناری خودرا از قبل خریداری می کنند. همین موضوع موجب افزایش هزینه بین شهری افراد نیز می شود. از جانب دیگر شرکت های حمل و نقل ریلی در کوپه های چهار نفره از دو مسافر پذیرایی خواهند کرد اما از آنجایی که ظرفیت دو نفر دیگر خالی مانده است، نرخ این صندلی های خالی از مسافر گرفته شده است. در راه آهن نیز فاصله گذاری اجتماعی و یا کنترل دمای بدن مداوم صورت نمی گیرد مگر هنگام پذیرش مسافران قطارهای ۵ ستاره.
غیر از افزایش هزینه های حمل و نقل برای مسافران، بعضی از افراد استفاده از خودروی شخصی را ترجیح می دهند این مساله هم باتوجه به قیمت بنزین، روی نرخ سفر تأثیر می گذارد. از آن طرف اسکان در مراکز اقامتی نیز کم هزینه نیست. تعداد کمی از هتل ها جهت استفاده از مواد ضدعفونی کننده و بالا رفتن هزینه های نگهداری از هتل و تعطیلی دراز مدت در صدد جبران خسارت های خود برآمدند. اما امسال با وجود اینکه هر سال ۲۰ درصد به نرخ اقامت در هتل ها اضافه می شد اما برای جبران همین خسارت ها، از اول مهر امسال بجای ۲۰ درصد، هزینه اقامت در هتل ها از مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.
برخی از مراکز اقامتی مانند بوم گردی ها نیز از ارائه صبحانه و یا غذا در آن مرکز خودداری می کنند. دلیل آنها هم رعایت پروتکل های بهداشتی است. مسافر باید به تهیه غذا در رستوران های دیگر بپردازد که این مساله نیز هزینه اضافی برای آنها به همراه دارد. این در شرایطی است که قبل از این اقامتگاه های بوم گردی و یا سایر تأسیسات گردشگری، هزینه یک شب اقامت را با صبحانه لحاظ می کردند.

احمد رضایی از فعالان حوزه گردشگری و راهنمای مسافر است که به موارد افزایش هزینه سفر، استفاده افراد از مواد ضدعفونی کننده و هزینه برای تامین الکل را نیز اضافه می کند و به خبرنگار مهر می گوید: گردش در شهر یکی دیگر از موارد پرهزینه برای مسافران به شمار می آید. بعضی از افراد ترجیح می دهند از تاکسی دربست برای حمل و نقل جاذبه های گردشگری استفاده کنند تا کمتر در معرض مواجهه با افراد مختلف باشند. همین طور به همراه بردن مواد ضدعفونی کننده و رعایت پروتکل های بهداشتی هزینه های جانبی مختلفی را برای مسافر به وجود می آورد. همه این هزینه ها درمجموع موجب می شود که نرخ تمام شده انجام یک سفر برای مسافر ایرانی گران تر از زمان پیش از کرونا باشد. حالا نرخ تهیه الکل و یا ضدعفونی کننده حتی ماسکی که مسافر مجبور است در مسافرت به دفعات استفاده نماید، بالاست. اینها جدا از وسایل سفری هستند که باید بیشتر از زمان پیش از کرونا با خود حمل کند مانند وسایل شخصی بیشتر و یا حتی وسایل خواب.
وی در ادامه می گوید: در خیلی از شهرها گردشگران با هدف خرید سفر می کردند اما حالا به علت بسته بودن مرزها بازارچه های مرزی از رونق افتاده اند و الان نرخ یک کالا در تهران و یا بازارچه مرزی چندان تفاوتی ندارد. این مساله نیز انگیزه مسافران را از خرید در شهرهای مقصد می گیرد. با وجود همه این افزایش نرخ ها گاهی ستاد مبارزه با بیماری کرونا اعلام می کند که محدودیت های شدیدی در بعضی از استانها وجود دارد بدین سبب نه فقط مسافران نمی توانند به آن استان سفر کنند بلکه با تعطیلی خیلی از جاذبه های گردشگری و یا موزه ها مواجه می شوند. بنابراین سفر در روزهای کرونا برای آنها سخت خواهد بود.
رضایی می گوید: به واقع با دو مشکل رو به رو شده ایم یکی ضرر و زیان فعالان گردشگری به دنبال عدم انجام سفرهاست و دیگری انتشار ویروس از شهرهای قرمز به سفید با انجام سفر است. برای این دو مشکل هنوز چاره ای پیدا نشده است تا بگوییم بالاخره مردم به سفر بروند و یا نه. وزارت بهداشت مردم را از سفر منع می کند و وزارت گردشگری مردم را تشویق به سفر می کند سفری که روی انجام پروتکل های بهداشتی آن نظارتی هم ندارد و خودرا مبرا از آن می داند.
آنچه که رضایی می گوید را می توان در صحبت های مونسان وزیر میراث فرهنگی جستجو کرد. او چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری مهر بیان کرد که ما نمی توانیم روی آن واحد بوم گردی که در دسترس نیست و یا همه واحدهای اقامتی که خیلی از آنها در شهرستان ها هستند نظارت نماییم با این وجود معتقدیم باید نظارت ها را افزایش داد.
به نظر می رسد سفر در روزهای کرونا بیشتر از آنکه سبب آسایش و رضایت خاطر مسافران باشد، آنها در هجوم استرس های ناشی از برخورد با موارد غیربهداشتی مواجه می کند. به نحوی که خیلی از افراد حالا از هر سرویس بهداشتی و یا رستوران و غذایی استفاده نمی کنند چون رعایت بهداشت در آن مکان برایشان اولویت دارد.

1399/07/30
23:01:23
5.0 / 5
1667
تگهای خبر: آنلاین , اقامت , بنا , پرواز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری