با شكایت شخص سوم؛

پرونده كاخ ثابت پاسال باردیگر به جریان افتاد

پرونده كاخ ثابت پاسال باردیگر به جریان افتاد پرونده كاخ ثابت پاسال با شكایت شخص سوم باردیگر به جریان افتاد این درحالی بود كه قبل از این شعبه 3 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رای قطعی را صادر كرده بود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، تابستان امسال شعبه ۳ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری برمبنای درخواست تجدیدنظر از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره رأی دادگاه بدوی به موضوع کاخ ثابت پاسال ورود کرده و این دفعه مبادرت به صدور رأی قطعی کر د. اما حالا برمبنای اعتراضی که فرد سومی در مورد کاخ ثابت پاسال به دیوان عدالت اداری کرده، باردیگر این شکایت مورد بررسی قرار می گیرد. چون در واخواهی جدید که روز آخر تابستان انجام شده است آمده این دادخواست در اعتراض به صدور رأی بر الغای دادنامه و ابطال لوح ثبتی است.
ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی به خبرنگار مهر اظهار داشت: فرد ثالثی وارد پرونده شده مدعی است بدین سبب باردیگر این مساله به جریان افتاد ما یک ماه فرصت داریم تا از این پرونده دفاع نماییم این دفعه هم موفق می شویم.
موضوع نگهداری از کاخ ثابت پاسال یکی از چالشی ترین موضوعات میراث فرهنگی در دهه ۹۰ بود این کاخ که با الگو گرفتن از کاخ های ورسای در فرانسه ساخته شده در اختیار یکی از مالکان بخش خصوصی است. اما به سبب ارزش هایی که این بنا در حوزه معماری دارد در لیست میراث ملی ایران ثبت گردید بنا بر این حالا دیگر امکان تخریب این بنا وجود ندارد.
با وجود اینکه مالک این بنای تاریخی همچنان اصرار به تخریب بنا دارد اما می توان پیشنهاداتی را برای تغییر کاربری آن داد که هم سرمایه گذاری مالک در این عرصه گرفتار چالش نشود و هم این بنا را بتوان با همان معماری فاخر نگه داشت بدون اینکه صدمه ای به آن برسد.
یکی از این کاربری ها بوتیک هتل هایی است که حالا تعداد آن در شهرهای بزرگ رو به افزایش است بوتیک هتل ها یک نوع از مراکز اقامتی هستند که اخیرا باب افتتاح آنها در تهران باز شده است تا جایی که بناهای فاخری که در حوزه معماری نیز برجسته هستند، توانسته اند به این حوزه ورود کنند و به بوتیک هتل تبدیل شوند. این نوع مراکز اقامتی که پیشینه ای زیاد در خارج از کشور نیز دارند معمولاً میهمانان خاص و یا خارجی را می پذیرند و پذیرایی و اقامت و حتی تورهای گردشگری فاخری برای مهمانانش فراهم می کنند.
از سوی دیگر بناهای فاخری مانند کاخ ثابت پاسال می تواند در حوزه کاربری گالری موزه و یا گالری های هنری و صنایع دستی نیز فعالیت کنند چونکه هنوز در تهران بنای فاخری وجود ندارد که هم جنبه میراثی داشته باشد و هم بتواند در حوزه صنایع دستی فاخر فعالیت کند. در واقع شاید بتوان گفت این کاخ می تواند یک گالری صنایع دستی فاخر باشد.
هر چند که اگر درهای این کاخ به روی مردم باز شود می توان از آن تا مدتی بعنوان موزه بهره برداری نمود اما می توان به آن کاربری هایی همچون مرکز فرهنگی و یا کارگاه معماری مدرن نیز داد.

1399/07/17
13:18:14
5.0 / 5
1659
تگهای خبر: اقامت , بنا , بنای تاریخی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری