میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

تصویر وزیر روی تمبر

تصویر وزیر روی تمبر آثارنیوز: آغاز موج دیگری از ثبت ملی شدن آش و نان های سنتی در وزارت میراث فرهنگی، درج تصویر وزیر روی تمبر و اتفاقات ناگوار میراث شهرستانها همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ در این هفته خبر رسید که قلعه سردار اسعد بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری گرفتار مشکلاتی همچون نشست بناست به نحوی که این اثر تاریخی و ملی طی ۷ سال قبل حدود نیم میلیمتر نشست کرده است.
کاخ سردار اسعد بختیاری یا قلعه جونقان که حالا به نام موزه مشروطیت نیز شناخته می شود، در طول سال ها شاهد اتفاقات مهم و حضور شخصیت های ملی بوده است. این قلعه یا کاخ متعلق به علیقلی خان سردار اسعد از رجال سیاسی دوره قاجار بوده است.
بانک سفال گوهرتپه هم باستانی شد! گوهرتپه بعنوان یکی از بزرگترین محوطه های آغاز شهرنشینی در حاشیه دریای مازندران شناخته می شود. این محوطه بین غارهای هوتو، کمربند، التپه و رستمکلا در شرق و غار گمیشان در غرب واقع شده است. آثار به دست آمده از این غارها نشان میدهد که گورهای انسانی حداقل از ۱۲ هزار سال پیش و از دوران فراپارینه سنگی در منطقه حضور داشته اند.

آنچه که در این محوطه باستانی تأسف بار است وجود انباری از آثار و سفال های مطالعاتی این محوطه باستانی است. در این انبار خاک خورده خیلی از یافته ها به صورت نامناسبی سالهاست که رها شده اند چون بودجه ای در اختیار مدیران این سایت موزه نیست تا بتوانند به آن سامانی بدهند.
جغور بغور ثبت ملی شد
گویا موج دیگری از ثبت ملی آش ها و نان ها در کشور راه افتاده است چون در این هفته مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار اظهار داشت: ۴۷ میراث فرهنگی ناملموس از استان های فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، زنجان، کردستان و گلستان در لیست آثار ملی کشور ثبت ملی شد. پورعلی در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که به ریاست معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد، اظهار داشت: «از استان فارس مهارت پخت نان فسایی (کلوچه فسایی)، مراسم شاهنامه خوانی در روستای دژکرد و چرکس، مهارت پخت سنتی حلوای ماجون در شهر لامرد، مراسم حنابندان، مهارت پخت آش سبزی شیرازی، خرمن کوبی سنتی و ترانه های مربوط به آن در روستای گاوبست شهرستان لار، برات پزون، مراسم و مهارت تهیه نان براتی شمال فارس، پوشش سنتی زنان و مردان ایزد خواست، مهارت تهیه حلوا کاسه در شهر شیراز و عملکرد فرهنگی آن، مهارت سنتی تهیه آلوی بخارا در شهرستان بوانات، مهارت سنتی پخت نان های تابه ای شهرستان داراب بعنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد.» او اضافه کرد: «میراث فرهنگی ناملموس روش ساخت مشک آب، شیوه ساخت جاروی محلی سیستان (جوری)، مهارت پخت غذای کشک زرد سیستان، مهارت پخت هتوک؛ کله جوش، مهارت پخت آبگوشت مرغ محلی، مهارت پخت غذای کوهلی، مهارت پخت آچار بلوچی، مهارت تهیه غذای کشک بلوچی از استان سیستان و بلوچستان در لیست آثار ملی کشور ثبت ملی شد.» رونمایی از تمبر آقای وزیر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در نشست با رئیس و اعضای انجمن مجموعه داران ایران که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه های باارزش باید حفظ شوند، شاید این نگرانی وجود داشت باشد که پس از فوت یک مجموعه دار، مجموعه آثار و اشیای او چه می شود، بنا بر این و بعنوان یک پیشنهاد مطرح می کنم که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این آمادگی را دارد که اگر مجموعه داری، مجموعه آثار و اشیای خودرا به این وزارتخانه اهدا کند به اسم آن فرد نگهداری شود و به نمایش درآید. در این جلسه برخی از مجموعه داران به بیان دیدگاه های خود پرداختند و در آخر نشست از تمبر علی اصغر مونسان بعنوان نخستین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی گردید. بهره برداری از ۴۰ بنای تاریخی
هادی میرزایی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در نشست دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران و اعضای کمیته تخصصی توسعه کسب و کار این کمیسیون، با اشاره به نمونه های مشهور واگذاری های مؤسسه متبوع خود نظیر خانه عامری های کاشان و مجموعه تاریخی سعد السلطنه قزوین، اشاره کرد: تابحال ۹۷ بنای تاریخی به بخش غیر دولتی واگذار شده که از این میان ۴۰ بنا در حال بهر ه برداری و ارائه خدمات به توریستهای داخلی و خارجی است و نزدیک به ۵۰ پروژه فعال نیز الان با سرمایه گذاری بخش خصوصی مشغول اقدامات مرمتی است.
رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه، اضافه کرد: در تازه ترین دور از مزایده های صندوق که جزئیات آن در آینده نزدیک در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت، ۷۸ مزایده برای ۹۱ بنای تاریخی بمنظور احیا، مرمت و واگذاری حق بهره برداری مدت معین به مزایده گذاشته می شود. این بناها در ۲۸ استان کشور است و بطور میانگین در هر استان دو یا سه بنا وجود دارد.


منبع:

1399/06/24
13:46:36
5.0 / 5
1951
تگهای خبر: باستانی , بنا , بنای تاریخی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری