مدیر موزه آبگینه مطرح كرد؛

تحقق شعارهای ایكوم در تورمجازی

تحقق شعارهای ایكوم در تورمجازی به گزارش آثارنیوز مشاور كاخ سعدآباد اظهار داشت: كرونا و بازدید مجازی از موزه ها در نوروز موجب شد چنددوره شعار ایكوم درباره هشتگ های اجتماعی، موزه های تراپیوسته و موزه های برابر برای همه را در یك برنامه محقق نماییم.



حمید وكیل باشی مشاور كاخ سعدآباد و مدیر موزه آبگینه این مجموعه، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تجربه برگزاری تور مجازی موزه ها در روزهایی مانند نوروز امسال، اظهار داشت: ایده برگزاری تور مجازی موزه ها با همكاری معاونت فناوری وزارت ارتباطات و تعدادی از كارشناسان موزه داری مانند رئیس موزه ملی یا آقای دبیری نژاد و من و آقای عمیدی به سبب تعطیلی موزه ها ناشی از شیوع ویروس كرونا شكل گرفت.
وی اضافه كرد: برای این منظور تلاش شد تا زیرساخت موزه ها ارتقا داده شود. هزینه های برگزاری این تورها برعهده وزارت ارتباطات بود و و حتی گروه فیلمبرداری نیز برای این كار آماده شد.
مشاور كاخ سعدآباد درباره اینكه چقدر كرونا سبب شد تا این ایده اجرایی شود اظهار داشت: الان صحبت بر سر جهان بعد از كروناست. در زمان كرونا ما باید بازبینی هایی داشته باشیم. كرونا ضرورتی بوجود آورد و موجب شد نگاه دیگری به نداشته هایمان نماییم بدین سان تورهای مجازی جدی تر گرفته شدند.
حل مشكل سرعت اینترنت با بهره گیری از استریم
وكیل باشی در پاسخ به این پرسش كه معمولاً سرعت اینترنت مردم را به سمت استفاده از تورهای مجازی تشویق نمی كند، اظهار داشت: وزارت ارتباطات از فناوری «استریم» بهره برد تا از این طریق صدا و تصویر با هرسرعت اینترنتی، بدون مشكل قابل مشاهده باشد. اما اگر گاهی مشكلی هم پیش می آمد به این علت بود كه در تمام سالن ها مودم وجود نداشت و باید از اینترنت موبایل استفاده می شد. اما اینجا هم تنها مشكل در بخش ارسال بود و گرنه هنگام پخش با كمترین مشكل مواجه بودیم. واقعیت این است كه نتیجه كار قابل قبول بود. این میان موزه داران هم محك زده شدند. چون بحث خلاقیت و گفتار و… مطرح بود. در كاخ سعدآباد بجای یك كارشناس از دونفر استفاده شد و یكی از آنها سوال مخاطبانی كه آنلاین بودند را می پرسید. گاهی هم به جهت اینكه تعامل بین مخاطبان آنلاین و كارشناس وجود داشته باشد سوالات را می نوشته و به كارشناس می دادیم تا پاسخ دهد.
رئیس موزه سفال و آبگینه در ادامه اظهار داشت: در پخش زنده تور موزه ها كه در روزهای نوروز اجرا شد، ۳ مورد را رصد می كردیم. یكی، بازخورد مردم در چارچوب پیام ها بود یكی هم ركورد تعداد افرادی كه آنلاین بودند و دیگر اینكه چه تعداد پس از آن از تصاویر و فیلم ها دیدن كردند. هیچ زمانی نمی توانستیم توری برگزار نماییم كه بعنوان مثال ۶ هزار نفر همراهمان در موزه باشند. ولی از این طریق توانستیم برای حداقل ۶ هزار نفر تور موزه به صورت همزمان تنها در یك مكان اجرا نماییم.
وی همین طور درباره وقفه ای كه گاهی در جریان تورهای مجازی میان تصاویر مربوط به سالن ها رخ می داد، اظهار داشت: در بعضی از موارد، به جهت اینكه بتوانیم دوربین را از سالنی به سالن دیگر ببریم باید وقفه ای بوجود می آمد. این وقفه را گاهی با نمایش ویدئو و یا تصاویر پر می كردیم. گاهی در این زمان تعداد افرادی كه آنلاین بودند كم می شد. نگه داشتن بازدیدكننده در این زمان دشوار است اگر برای آنها كمی تصاویر خسته كننده به نظر برسد به راحتی آن فضا را ترك می كند.
وكیل باشی افزود: باید برای انجام بهتر تورهای مجازی موزه ها سرعت اینترنت در محل فیلمبرداری بسیار بالا باشد. ما این كار را زمانی برنامه ریزی كردیم كه فرصتی برای آن نداشتیم. درحالی كه از پیش تمرین كرده بودیم اما توضیح دادن جلوی دوربین برای ما تجربه جدیدی بود. این مساله به آموزش بیشتری نیاز دارد. الان سر فصل جدیدی باز شد و باید دوره آموزشی ویژه فعالیت در فضای مجازی را برای كاركنان موزه ها برگزار نماییم. این دوره ها می تواند در چارچوب آموزش های ضمن خدمت باشد. كارشناسان مختلفی این برنامه را می دیدند و راهنمای موزه باید مطالب را دقیق بیان كند در هنگام پخش زنده كارشناس گاهی محافظه كار می شد. این خوب نیست. ممكن بود بعضی از مسائل علمی را مطرح نكند چون می دانست كه به احتمال زیاد این مسائل را تعدادی تأیید و یا ممكنست رد كنند.
وی از بررسی بازدیدهای انجام گرفته آگاهی داد و اظهار داشت: موزه ملی همچنان در بازدید مجازی ركورددار است و این مساله ما را خوشحال می كند چون این موزه حول محور دیرینه شناسی است تور مجازی كاخ موزه ها نیز تعداد دانلود زیادی داشتند.
توجه جدی به زیست مجازی موزه ها
مشاور كاخ سعدآباد درباره اینكه كرونا سبب شد تا این تورها اجرا شود، اظهار داشت: این اتفاق فقط برای سرگرم كردن مردم نبود وقت آن رسیده كه از جنبه های مختلف آنرا بررسی نماییم و موضوع زیست مجازی را جدی تر ببینیم. كرونا و بازدید مجازی موجب شد تا چنددوره شعار ایكوم را در یك برنامه محقق نماییم. شعار موزه های تراپیوسته، شبكه های اجتماعی و هشتگ ها همچون آنها بود. شعار امسال موزه ها برابری برای همه بود در واقع با اجرای تورهای مجازی حتی موزه های كوچك تر هم توانستند همپای موزه های بزرگ تر در یك فرصت یك ساعته و برابر و در یك ساعت مشخص به معرفی موزه خود بپردازند.
وی درباره اینكه بعضی از موزه داران اعتقاد دارند كه برگزاری تورهای آنلاین بازدیدكنندگان را از فضای فیزیكی موزه ها می گیرد اظهار داشت: دقیقاً برعكس خواهد بود زمانی كه كارشناس درباره یك اثر تاریخی توضیحی می دهد بازدیدكننده مشتاق می شود تا آنرا از نزدیك ببیند چون بعنوان مثال آن كارشناس می گوید كه این اثر بسیار زیباست اما زیبایی آن در چارچوب تصویر و یا فیلم نمی گنجد. این تورها در واقع یك فرصت تبلیغ برای موزه ها هم به شمار می آمد.
وكیل باشی درباره حضور مسئولان در یك تور مجازی بازدید از موزه اظهار داشت: حضور مسئولان در این برنامه ها بعنوان مسئول نبوده و آنها مانند یك كارشناس به معرفی بخش های دیگری از آن موزه پرداختند. بعنوان مثال معاون میراث فرهنگی درباره اینكه ۱۲ قنات در كاخ سعدآباد وجود داشته صحبت كرد و اینكه فضای سبز كاخ نیز مانند اشیای آن بسیار مهم می باشد. اما این انتقادها نیز وجود داشت كه بعنوان مثال جایگاهی كه برای صحبت های آنها در نظر گرفته شده بود، شاید از منظر تصویر و جاذبه های تصویری مناسب نبوده است كه این انتقادها نیز به جا و درست است. این نقدها برای ما خیلی جالب بود چون موجب می شد تجربه به دست آوریم و بدانیم كه مخاطب چه چیزهایی را می پسندد و یا نمی پسندد.
رئیس موزه آبگینه در آخر درباره برخی واكنش ها به انتخاب موزه هنرهای زیبا از میان كاخ های مجموعه سعدآباد اظهار داشت: واقعیت این است كه همیشه وقتی درباره كاخ سعدآباد صحبت می شود تنها جنبه اقامتی و تاریخ پهلوی آن در نظر گرفته می شد. مجموعه نیاوران تنها سه كاخ دارد و كاركرد آن مشخص است. اما در كاخ سعدآباد، مجموعه های عظیم و جالب توجهی از اشیا و مجموعه های هنری داریم كه بسیار با اهمیت تر از این هستند كه اینجا زمانی اقامتگاه پهلوی و قاجار هم بوده است. از طرفی همیشه آمار بازدید از جایی مانند كاخ ملت بسیار زیاد بوده است اما از موزه هنرهای زیبای مجموعه سعدآباد بازدید بسیار كمی انجام می گرفت. ما در واقع خواستیم موزه هنرهای زیبا را در سعدآباد بیشتر معرفی نماییم.


منبع:

1399/01/31
21:55:14
5.0 / 5
3234
تگهای خبر: آموزش , اقامت , تاریخ , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری