حمام قاجاری در همسایگی شیخ صفی جان می دهد

حمام قاجاری در همسایگی شیخ صفی جان می دهد به گزارش آثارنیوز حمام قاجاری «ملاهادی» در حالیكه به اندازه یك خیابان بیشتر با مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی فاصله ندارد، نفس های آخرش را می كشد.


مهدی پیرك – دوستدار میراث فرهنگی اردبیل و كارشناس ارشد مرمت اشیای تاریخی – در گفتگو با ایسنا و با تاكید بر این كه بنای قاجاری حمام ملاهادی از حدود ۱۰ سال قبل به حال خود رها شده است، ادامه می دهد: این حمام قاجاری امروز وضعیت بدتری را نسبت به گذشته تجربه می كند. سقف بخش هایی از حمام ریخته و به علت متروكه بودن و بی توجهی هایی كه به این بنای تاریخی می شود، به نظر می آید به مرور در حال از بین رفتن است.


او با بیان این كه از حدود شش سال قبل جلو ورودی حمام را تیغه كشیده و اجازه ورود به داخل این بنای تاریخی را به هیچ كس نمی دهند، می افزاید: با عنایت به رفتاری كه با این بنای تاریخی می شود به نظر می آید در اختیار مالك شخصی است و آن طور كه به چشم می بینیم گویا مالك می خواهد با متروكه ماندن این بنا و ریزش آن به مرور زمان، بنا به صورت كامل تخریب شود تا برنامه های بعدی خویش را برای این بنا به مرور انجام دهد.


پیرك با اشاره به تشابه وضعیت این حمام با چند حمام تاریخی دیگر در اردبیل مانند بناهای «زینال» و «منصوری» در مناطق مختلف اردبیل می گوید: این بنای تاریخی دقیقا در محله ملاهادی و در نقطه ای قرار دارد كه سنگفرش های محوطه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی به آن می رسد، یعنی در منطقه ای قرار نگرفته كه دور از چشم میراث فرهنگی باشد و بگوییم كارشناسان میراثی هم از وجود آن اطلاعی ندارند.


این دوستدار میراث فرهنگی ادامه می دهد: آن طور كه تا امروز دیده ایم درباره بناهای تاریخی و قدیمی كه به حال خود رها می شوند، باید منتظر هر نوع ساخت و سازی به جای آنها و به مرور زمان باشیم. وقتی سقف بنا پایین بیاید، با یك غلتك همه ساختمان بنا را می توانند پایین بیاورند. در شرایط كنونی هم چنین آینده ای برای این بنای تاریخی می بینم.


حمام ملاهادی در دو بخش مجزای زنانه و مردانه ساخته شده بود. در بخش مردانه هشتی ورودی بنا قرار داشته كه یك متر و نیم پایین تر از سطح معبر خیابان است. تزیینات بنا بیشتر در بخش گرم خانه كار شده اند، فضایی به صورت هشت ضلعی با پوشش گنبد از نوع عرقچین، نورگیر سقفی و چهار نورگیر در بدنه گنبد كه به وسیله كاربندی ها و با نقاشی تزئین شده است.










منبع:

1398/12/12
19:15:31
5.0 / 5
3728
تگهای خبر: بنا , بنای تاریخی , تاریخ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری