غم جهان از خانه نشینی گردشگران چینی!

غم جهان از خانه نشینی گردشگران چینی! آثارنیوز: سرعت بالای شیوع ویروس «كرونا» ی جدید و محدودیت های مسافرتی اعمال شده برای گردشگران چینی سبب شده تا «سی ان ان» در گزارشی به تاثیر فقدان گردشگران چینی بر صنعت گردشگری جهانی بپردازد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، در این گزارش با اشاره به اینكه ویروس «كرونا» از زمانی كه برای اولین بار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در چین شناسایی شد، حدود ۹۰۰۰ نفر را مبتلا كرده و جان بیشتر از ۲۰۰ نفر را گرفته، آمده است: به دنبال این اتفاق كشورهای بسیاری در امتداد اقدامات پیشگیرانه سفر اتباع خود به چین را محدود و یا از ورود بازدیدكننگان چینی ممناعت كردند. اما بنظر می رسد با اینكه مدت كمی از اجرا شدن سیاست های مسافرتی جدید می گذرد، تاثیرات كم شدن گردشگران چینی در نقاط مختلف جهان مشهود است.
چین با افزایش ۴.۵ میلیون توریست در سال ۲۰۰۰ به ۱۵۰ میلیون در سال ۲۰۱۸، بزرگ ترین بازار گردشگری خارجی جهان شمرده می شود و می توان انتظار داشت كه منع خروج گردشگران چینی تاثیر قابل توجهی بر خیلی از مقاصد گردشگری محبوب سراسر دنیا ایجاد كند.
طبق آمار ارائه شده از طرف سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، چین همین طور با اختصاص دادن ۲۲۷ میلیارد دلار یا ۱۶ درصد از ۱.۷ تریلیون دلار مخارج گردشگری بین المللی، بیشترین سهم مخارج صنعت گردشگری بین المللی را به خود اختصاص می دهد.
در پی ممنوعیت اخیر برای خارج شدن تورهای گروهی چینی و تمامی هتل ها و بلیت های رزرو شده چینی ها، فقدان گردشگران چینی بیشتر از هر نقطه دیگری در محدوده ی آسیا و اقیانوسیه احساس خواهد شد كه استرالیا نیز یكی از همین مقاصد شمرده می شود.
گردشگران چینی بزرگ ترین و باارزش ترین بازدیدكنندگان خارجی شهر ساحلی «گلد كوست» استرالیا محسوب می شوند كه در سال ۲۰۱۹، ۱.۶ میلیارد دلار در این منطقه خرج كردند. شهر ساحلی «گلد كوست» واقع در ایالت «كوئینزلند» استرالیا، یكی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری استرالیا شمرده می شود.
استرالیا در سال ۲۰۱۹درمجموع میزبان ۹.۴ توریست بود كه ۷.۹۶ میلیون آنها را شهروندان چینی با سود ۲۱.۹۵ میلیارد دلار تشكیل دادند. انتظار می رود این آمار در دهه روبه رو با بالا رفتن شمار شهروندان دارنده پاسپورت در چین، افزایش پیدا كند.
این درحالی است كه هم اكنون بخش هایی از اروپا و قاره آمریكا نیز فشار ناشی از فقدان گردشگران چینی را احساس می كنند.
روز پنجشنبه، سازمان جهانی بهداشت، شیوع ویروس «كرونا» را بعنوان یك مورد «اضطراری سلامت جهانی» اعلام نمود. در امتداد این بیانیه كشورهای مختلفی همچون ایالات متحده، بریتانیا و كانادا از شهروندان خود خواستند از سفر به چین اجتناب كنند.
روز جمعه نیز مقامات ایالات متحده اعلام نمودند از ورود توریستهای خارجی كه از چین بازدید كرده اند، خودداری خواهند كرد. وزارت بهداشت سنگاپور نیز اعلام نمود تمامی توریستهایی كه طی ۱۴ روز اخیر به چین سفر كرده اند، اجازه ورود به سنگاپور را نخواهند داشت.
«هنگ كنگ»، «ماكائو»، «مغولستان»، «كره شمالی» و روسیه همچون كشورهایی هستند كه مرزهای خودرا بطور كامل یا بخش هایی از آنرا برای جلوگیری از شیوع ویروس «كرونا» در كشورشان به روی گردشگران چینی بستند.
همچنین خطوط هوایی همچون « یونایتد»، « امریكن»، « دلتا»، «بریتیش ایرویز»، «كی ال ام»، «ایر كانادا» و «لوفت هانزا» خدمات مسافرتی خودرا از مبدا چین و به مقصد چین به حالت تعلیق درآورده اند.
در نتیجه این محدودیت های شدید مسافرتی، مقاصد گردشگری پرازدحامی همچون «انگكور وات» در « كامبوجیا»، «كاخ بزرگ» در « بانكوك» و كاخ امپراتوری توكیو درحال حاضر نسبت به روزهای عادی بطور قابل توجهی خالی شده اند.
باتوجه به اطلاعات انتشار یافته توسط «فوروارد كیز» - كمپانی بررسی آمار و ارقام مسافرتی كه بیشتر از ۱۷ میلیون سفر در یك روز را مورد بررسی قرار می دهد - كاهش گردشگران چینی در این برهه بویژه زمانی یعنی اواسط تعطیلات سال نوی چینی، بیشتر از پیش موثر خواهد بود.
این كمپانی سفرهای خارجی صورت گرفته در بخش نخست تعطیلات سال نو چینی ها یعنی از ۱۹ تا ۲۶ ژانویه را مورد بررسی قرار داد و دریافت آمار رزور هتل ها و بلیت ها نسبت به آمار سال ۲۰۱۹ حدود ۷.۳ درصد افزایش داشته است؛ این درحالی است كه بعد از اعلام محدودیت های مسافرتی این رزروها با ۶.۸ درصد كاهش مواجه گردید.
منطقه آسیا و اقیانوسیه كه میزبان حدود ۷۵ درصد از مسافران تعطیلات سال نو چینی ها است، بیشتر از هر منطقه دیگری با خسارت روبه رو شده است. آمار رزرو ها با ۱.۳ درصد كاهش مواجه گردید كه این رقم در اواخر هفته گذشته به كاهش ۱۵.۱ درصدی رسید.
مقاصد گردشگری همچون تایلند، ویتنام، كره جنوبی و ژاپن كه از مقاصد پرطفدار چینی ها برای خرج كردن پول هایشان محسوب می شوند نیز همچون كشورهایی بودند كه به دنبال این محدودیت های مسافرتی با خسارت مواجه گشته اند.
طبق اطلاعات ارائه شده از طرف شورای جهانی مسافرت و گردشگری(WTTC)، چین به تنهایی ۵۱ درصد از تولید ناخالص مسافرت و گردشگری منطقه آسیا و اقیانوسیه را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده بود.
در تایلند، جایی كه گردشگران چینی سهم ۳۰ درصدی از سفرها را به خود اختصاص داده اند، تاثیر فقدان گردشگران چینی همین روزها نیز قابل مشاهده می باشد.
با توجه به اظهارات رئیس انجمن آژانس های مسافرتی تایلندی، حدود ۱.۲ الی ۱.۳ میلیون توریست چینی سفرهای خود به تایلند برای بازه زمانی فوریه تا مارس را لغو كرده اند.
از دیگر نتایج محدودیت های مسافرتی به تحت تاثیر قرار گرفتن تجارت وابسته به صنعت گردشگری مقاصد گردشگری بزرگ همچون «بانكوك»، «پوكت»، «چیانگ مای» و «پاتایا» می توان اشاره نمود كه وخامت اوضاع به تعطیل شدن بعضی از كسب و كارها رسیده است.
به گفته یكی از مقامات تایلند، حدود ۸۰ درصد از پروازهای چین به تایلند ماه های فوریه تا آوریل لغو شده اند كه این مساله خسارت ۳ میلیارد دلاری را می تواند به دنبال داشته باشد.
این مقام تایلندی معتقد می باشد با در نظر گرفتن تجربه های بدست آمده درباره شیوع ویروس بیماری «سارس»، حدود چهار الی پنج ماه زمان لازم است تا خسارت وارد شده را بتوان جبران كرد.
در ژاپن جایی كه گردشگران چینی حدود ۲۷ درصد از توریستهای خارجی این كشور را می سازند، شرایط تعریف چندانی ندارد و آژانس هایی كه در توكیو مستقر هستند نیز تحت تاثیر كاهش گردشگران چینی قرار گرفته اند.
سخنگوی سازمان ملی گردشگری ژاپن در گفت و گو با سی ان ان بیان كرد: «ما نگران كم شدن گردشگران چینی هستیم، اما نتیجه این معضل را نمی توانیم تخمین بزنیم چونكه همه چیز به اینكه سیاست های مسافرتی اتخاذشده تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، بستگی دارد.»
چینی ها بزرگ ترین منبع بازار گردشگری بین المللی در ژاپن محسوب می شوند. آنها در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۱۵.۶میلیارد دلار هزینه كردند.
مقاصد گردشگری كوچكتر نیز تحت فشار قرار گرفته اند.
«ماكائو» كه قسمتی از مناطق ویژه اداری چین شمرده می شود، سال ۲۰۲۰ را با شكست در صنعت گردشگری شروع كرد.
در سال ۲۰۱۹، گردشگران چینی ۷۰.۸ درصد از ۳۹.۴ میلیون بازدیدكننده «ماكائو» را تشكیل دادند، اما اداره گردشگری « ماكائو» در چهار روز نخست جشن سال نو چینی ها گزارش داد آمار گردشگران چینی درمقایسه با سال ۲۰۱۹ با ۷۵.۱ درصد كاهش روبه رو بوده است.
در این بین مقاصد گردشگری ساحلی همچون «مالدیو»، «میكرونزی» و جزایر «ماریانای شمالی» نیز از تاثیرات محدودیت های مسافرتی در امان نماندند.
جزایر «ماریانای شمالی» كه بتازگی برای مسافران چین ممنوعیت وضع كرده است، در حالت عادی روزانه میزبان ۷۰۰ بازدیدكننده از چین است.
درحالی كه ممكنست به نظر برسد اروپا، قاره آمریكا و بریتانیا نسبت به سایر نقاط كمتر به گردشگران چینی وابسته باشند، اما فقدان چینی ها آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
برای مثال فرانسه هر سال میزبان ۲ میلیون توریست چینی است. انجمن آژانس های مسافرتی چینی در فرانسه (ACAV) تمامی خدمات خودرا به حالت تعلیق درآورده است و خسارات قابل توجهی را برآورد كرده است.
با این كه هنوز برای برآوردكردن خسارات اقتصادی ناشی از كم شدن گردشگران چینی زود است، این حقیقت را می توان در نظرگرفت كه تاثیر جهانی این ویروس بر صنعت گردشگری به اینكه مهار كردن این ویروس تا چه زمانی طول بكشد بستگی دارد.
یك سخنگوی شورای مسافرت و گردشگری در گفت و گو با سی ان ان بیان كرد: «شیوع ویروس بیماری «سارس» برای اقتصاد جهانی خسارت ۳۰ الی ۵۰ میلیارد دلاری به بار آورد. ۱۶ ماه طول كشید تا چین توانست صنعت گردشگری خودرا به مرحله قبل از این بحران برساند. اما این دفعه دولت چین برای مقابله با شیوع این ویروس آماده تر بود. چین نه تنها اینبار در مقایسه با شیوع ویروس بیماری «سارس» سریع تر عمل كرد بلكه با جوامع بین المللی نیز شفاف تر و صریح تر ارتباط برقرار كرد.
اگر به سال ۲۰۰۳ نگاه نماییم می بینیم كه در طول بحران ویروس بیماری «سارس» اغلب سفرها به تعویق افتادند. بعد از به انتها رسیدن بحران « سارس» شمار سفرها به حالت قبلی بازگشت. مطمئنا تا چند ماه بازگشتن به حالت قبل برای كمپانی های كوچكتر دشوار بود، اما با گذشت زمان شرایط در سرار جهان به حالت عادی بازگشت. »




منبع:

1398/11/14
13:23:22
5.0 / 5
4245
تگهای خبر: پرواز , توریست , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری