مدیرعامل شركت ایرانگردی مطرح كرد

عرضه كارت ارزی به مسافر در مبادی ورودی

عرضه كارت ارزی به مسافر در مبادی ورودی به گزارش آثارنیوز مدیرعامل شركت ایرانگردی و جهانگردی بعد از شش ماه از انتصابش اولین جلسه خبری خویش را با شماری از وعده ها برگزار كرد و درباره سرانجام سرویس های بهداشتی و املاك در اختیار این شركت سخن گفت.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، خشایار نیكزاد در این جلسه خبری كه ۱۱ آذرماه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد، بیان كرد: این شركت كاملا دولتی است. سبقه آن به مصوبه سال ۸۲ مجلس در مورد انتقال معاونت جهانگردی از وزارت ارشاد و ایجاد یك سازمان به نام میراث فرهنگی برمی گردد.
وی اظهار داشت: این شركت با چهار سال تأخیر در سال ۸۶ به ثبت رسید و كلیه امور تصدی گری به این شركت واگذار شد و در اساسنامه آن هم قید شده كه شركت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نامیده شود و بعنوان بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی عمل كند. این شركت اساسنامه بازی دارد كه هر اقدامی در آن قابل اجرا می باشد. من زمانی كه وارد این شركت شدم، پرسنل نه قرارداد داشتند و نه حقوق گرفته بودند. حتی آرم این شركت با شركت توسعه گردشگری یكی بود، این مشكلات حالا حل شد.
وی درباره اقدامات قابل انجام در این شركت اظهار داشت: یكی از این موارد كه در ارتباط با لغو روادید روسیه است، مربوط به توافقنامه بین دو كشور است. وزیر میراث فرهنگی در نظر دارد؛ شركت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی با درآمدی كه حاصل از این لغو روادید به دست می آید در كشور روسیه برای معرفی ایران تبلیغ كند.
نیكزاد با اشاره به اینكه لغو روادید برای تورهای گروهی پنج نفر به بالا خواهد بود، افزود: در چند ماه آینده این اقدامات صورت خواهد گرفت و در كشور روسیه به تبلیغ ایران می پردازیم. روس ها از آنجایی كه كوه ندارند، به ورزش های كوهنوردی و اسكی علاقه مند هستند، ازاین رو می توانیم آنها را در این حوزه ها جذب نماییم.
الحاق نمایشگاه صنایع دستی با گردشگری در بهمن ماه
مدیرعامل شركت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی خاطرنشان كرد: نمایشگاه امسال گردشگری با نمایشگاه عیدانه صنایع دستی مشتركا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن برپا خواهد شد. می خواهیم تا یك روز به این نمایشگاه اضافه شود. ۴۵ هزار متر مربع زمین این نمایشگاه بوده كه در تقویم ثبت شده است، ما می خواهیم آنرا به ۶۰ هزار متر مربع برسانیم.
وی همینطور درباره پروژه سرویس های بهداشتی كه به این شركت واگذار شده بود، اظهار داشت: مصوب شده بود كه هزار سرویس بهداشتی در میان راه ها توسط این شركت به سرانجام برسد. ۵۵۰ سرویس بهداشتی مكان یابی و راه اندازی شده كه بالغ بر ۴۰۰ سرویس آماده است. متأسفانه اعتبارات آن در سال های پیش كم شده بود. ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده بود كه امكان كامل شدن پروژه ها با این اعتبار وجود نداشت. امسال بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص دادند و توانستیم بخشی از آنرا كامل نماییم. نظرمان این بود ۲۷ سرویسی كه بالای ۷۰ درصد عملیاتشان انجام شده بود را تكمیل نماییم منتها چون اعتبار نداشتیم برای سازنده و پیمانكار هم این اقدام اقتصادی نبود. مشاوری در این حوزه گرفتیم كه استان به استان گزارش تهیه كرد و وضعیت پیمانكاران قبلی را هم مشخص كردیم.
نیكزاد از پیشنهاد ایجاد سرویس بهداشتی الكترونیك اطلاع داد و اظهار داشت: با مدیر پایگاه های میراث جهانی صحبت كرده و پیشنهاد دادیم كه برای گردشگر خارجی، سرویس بهداشتی با فناوری روز در باغ فین كاشان ایجاد شود. این نمونه منحصر به فردی خواهد بود كه گردشگر با سكه های دلار یا یور می تواند از آن استفاده نماید.
نیكزاد درباره بلیت الكترونیك هم بیان كرد: از سال ۸۶ این شركت با همكاری بخش خصوصی سامانه بلیت الكترونیك كاخ موزه ها و اماكن گردشگری را شروع كرد. ۷۵ موزه و مكان گردشگری تحت پوشش قرار گرفتند. درصدد هستیم كه این آمار را به ۸۰ بنا برسانیم.
۲۴ هزار خانه از ۳۰۰ هزار خانه مسافر ساماندهی شده اند
وی درباره خانه مسافرها هم اظهار داشت: ۳۰۰ هزارخانه مسافر داریم كه غالبا ساماندهی نشده اند. سامانه الكترونیكی بوجود آمده است كه هر كسی بعنوان مجری وارد آن می شود می تواند اطلاعات هویتی خود و ملكش را ثبت كند. تابحال ۲۴ هزار واحد از ۳۰۰ هزار واحد ساماندهی شده اند.
نیكزاد در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص اینكه این خانه مسافرها هنوز یك سایت مشخصی برای معرفی مكان و هویت خود ندارند و سامانه فعلی پاسخگوی نیاز مسافر نیست، اظهار داشت: هنوز این سامانه در بخش رزرو مشكل دارد. اسناد هویتی و مالكیتی افراد را شناسایی می نماییم و افراد در صورت داشتن مجوز از وزارت میراث فرهنگی، امكان ثبت خانه خویش را در این مسافر را دارند.
مدیرعامل شركت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی همینطور درباره تطبیق و استانداردسازی هتل ها كه قرار بود این شركت انجام دهد، بیان كرد: استانداردسازی هتل ها توسط بخش خصوصی انجام می شد كه از آن گرفته شد. در چارچوب سامانه ای این اقدام هم در حال تدوین است. امیدواریم استانداردسازی واقعی را انجام دهیم. سامانه آن برای اواخر آذرماه تكمیل می شود و از دی ماه شروع به كار خواهد نمود. در نظر داریم ساماندهی تأسیسات گردشگری را هم در این سامانه وارد نماییم.
نیكزاد از برگزاری مراسم شب یلدای امسال در كاخ نیاوران اطلاع داد و اظهار داشت: در نظر داریم تا كارت ارزی را هم آماده نماییم. این فعالیت هم با شركت تفریحاتی به قرارداد رسیده است و در حوزه بلیت الكترونیك و كیف پول، زیرساخت های آنرا آماده كرده ایم به این صورت كه ارز را از مبادی ورودی به كشور با قیمت روز از مسافر تحویل می گیریم و كارت به او می دهیم. زمانی كه از كشور خارج شد، باقیمانده پولش را با همان نرخ ارز به او برمی گردانیم.
مدیرعامل شركت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی اظهار داشت: با صحبتی كه با مسؤلان فرودگاه امام (ره) انجام داده ایم قرار شده كانتری بگیریم كه از همان جا كارت ارزی به مسافران داده شود و مسافران از همین فرودگاه مبادرت به رزرو مكان اقامتی خود كنند. چون متأسفانه دیده شده كه راننده ها، توریست را سوار می كنند و با قیمت های نجومی آنها را به خانه مسافرهایی كه عموما مسافر ندارند، می برند.
بازهم ورود به گردشگری سلامت این دفعه توسط شركت مادرتخصصی گردشگری
وی خاطرنشان كرد: در نظر داریم در گمرك آستارا و بیله سوار دو دفتر برای ساماندهی گردشگر سلامت ایجاد نماییم. سامانه ای هم برای این منظور آماده شده كه هر توریستی كه وارد می شود، بتواند حتی از خارج از كشور در آن ثبت نام كرده و بیمارستان و محل اقامتش را هم رزرو كند.
نیكزاد درباره واگذاری غرفه ایران در نمایشگاه های خارجی به این شركت هم اظهار داشت: اخیرا به ما ابلاغ گردیده كه با مشاركت بخش خصوصی بتوانیم پرقدرت در نمایشگاه های گردشگری خارجی حاضر شویم. یكی از این نمایشگاه ها، فیتور اسپانیا است. در ITB برلین هم شركت خواهیم كرد. البته بیشتر كارهای مربوط به نمایشگاه فیتور را كانون ایرانگردی و اتومبیلرانی انجام داده است.
مدیرعامل شركت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی اضافه كرد: این شركت به اشتباه وارد اصل ۴۴ و واگذاری شركت ها شده است. امسال در لایحه بودجه ای رئیس جمهور این شركت بعنوان شركت مجری تشخیص داده شد. البته ما فقط در بحث سرویس های بهداشتی اعتبار عمرانی داریم. امیدواریم كه از اصل ۴۴ بیرون بیاید. این شركت چون امور اجرایی وزارتخانه را انجام می دهد، هم اكنون ضررده نیست. درباره میزان سوددهی آن هم با هم باید حسابرس ها محاسبه كنند.
نیكزاد درباره املاك در اختیار این شركت هم بیان كرد: فهرست دقیقی از دارایی هایمان نداریم ولی برای ۶۸ ملك وكالت نامه گرفته ایم كه از این تعداد ۵۲ ملك در اختیار ارگان های دیگر كه عموما نظامی هستند، قرار دارد. امیدواریم كه از این مكان ها تعدادی را بتوانیم به نام خودمان سند بگیریم. بخشی از این املاك، زمین و بخشی هم هتل هستند. دولت ۱۳۷ هتل را در چارچوب بدهی به سازمان تأمین اجتماعی داد كه بقیه آن همان ۶۸ ملك است. همه مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی غیر از آنها كه برای سازمان بازنشستگی بود، الباقی اموالی است كه باید به ما تحویل داده شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینكه بیشتر فعالیتهای معاونت گردشگری در این شركت انجام می شود، اظهار داشت: همه امور تصدی گری باید توسط شركت مادرتخصصی صورت گیرد. معاونت گردشگری امور مربوط به حاكمیتی را انجام می دهد. البته در بحث نمایشگاه ها، بطور قطع مشاركت بخش خصوصی و تشكل های گردشگری را در اولویت قرار خواهیم داد.

1398/09/14
21:11:57
5.0 / 5
4162
تگهای خبر: استاندارد , اقامت , بنا , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری