در نشست بررسی بافت های واجد ارزش میراث فرهنگی همدان مطرح شد؛

دودكش دانشگاه بوعلی سینا در آستانه ثبت

دودكش دانشگاه بوعلی سینا در آستانه ثبت به گزارش آثارنیوز ایسنا/همدان همدان با داشتن پیشینه تاریخی چند هزار ساله و در جایگاه یكی از كهن ترین شهرهای ایران دارای بافت های تاریخی فراوانی بوده كه متأسفانه حجم زیادی از آن در طول قرن ها از بین رفته یا دست خوش صدمه شده اما هنوز هم می توان ردپای تاریخ را دید.


از آنجائیكه بافت های واجد ارزش میراث فرهنگی، به شكلی نشان دهنده هویت تاریخی همدان هستند حفظ آنها یك لزوم به نظر می آید كه از جنبه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت می باشد.
بافت تاریخی همدان دارای ۵۰۰ هكتار مساحت است و مجموعه های ارزشمندی همچون هگمتانه، بازار و پلاك های ثبتی در این بافت تاریخی وجود دارد و محله های كبابیان، حاجی و كلپا جز محلات پرارزش همدان محسوب می شوند و طبق بررسی های صورت گرفته هم اكنون بیشتر از ۲۷۰ خانه واجد ارزش تاریخی همدان ثبت شده است ازاین رو احیاء و بازسازی بافت تاریخی شهر همدان به شكلی بازگشت هویت خفته شهری به پایتخت تاریخ و تمدن ایران به حساب می آید.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در نشست تخصصی «بررسی بافت های واجد ارزش میراث فرهنگی همدان» كه در دفتر ایسنا برگزار شد، بیان كرد: بافت های واجد ارزش میراث فرهنگی همدان از دو منظر ارزشی و حقوقی قابل توجه هستند و اگر با نگاه اقتصادی تحلیل و با دیدگاه كاربردی كلان ارزیابی شوند، می توانیم از مزیت های گردشگری آن بهره لازم را ببریم.
علی مالمیر حفظ بافت در جهت توسعه گردشگری را یك لزوم دانست و توضیح داد: در استان همدان ظرفیت های طبیعی و تاریخی فراوانی وجود دارد و از آنجائیكه محور توسعه استان بر اساس گردشگری تعریف شده است، باید ظرفیت های موجود شكوفا شود همینطور امروزه همه علاقمندیم فضاهای تاریخی و معماری و تجارب گذشته را در كنار برخورداری از خدمات مدرن تجربه نماییم.
وی افزود: یكی از مهمترین مزیت های گردشگری استان همدان، ظرفیت های بومگردی است و اگر هتل های سنتی ما در رنكینگ هتل های بین المللی دنیا ورود پیدا كرده اند، نشان دهنده نوع نگرش و ارزشی است كه در ذهن گردشگران وجود دارد.
مالمیر با اشاره به اینكه بافت های موجود در استان همدان پیشینه تاریخی ما هستند، اظهار نمود: اساسا بناها و محلات مختلف با خصوصیت های خاص و پرارزش درون این بافت ها وجود دارند كه حفظ آنها را امری ضروری كرده است.
وی درباره منظر حقوقی هم تشریح كرد: از منظر حقوقی، قوانین حوزه میراث فرهنگی، مانند قانون اساسنامه میراث فرهنگی و قوانین حاكمیتی كه مصوبات شوای عالی شهرسازی و كمیسیون ماده ۵ در استان ها هستند، برای شرایط شهری، طرح تفصیلی و ضوابط حاكم بر شهر تصمیم گیری می كنند كه برخی الزاماتی هم دارند و همچون آنها تصویب بافت ها و الزاماتی است كه بر بافت ها حاكم است.
اقدام عمرانی درون بافت های تاریخی به استعلام مكتوب میراث فرهنگی نیاز دارد
وی اضافه كرد: برپایه مصوبه شورایعالی شهرسازی، ۱۶۸ بافت شهری به دستگاه های مختلف ابلاغ گردید كه چهار شهر دارای بافت واجد ارزش میراثی در استان ما شهرستان های همدان، ملایر، تویسركان و نهاوند هستند.
وی بیان كرد: قانون گذار به صراحت تاكید كرده كه هر گونه اقدام عمرانی كه درون بافت ها یا حریم بناها اتفاق می افتد، احتیاج به استعلام مكتوب از سازمان میراث فرهنگی را دارد ازاین رو یك اجبار حقوقی برای تمامی كسانی كه در حوزه بافت ها كار می كنند این است كه حفاظت از بافت های واجد ارزش تاریخی را رعایت نمایند همینطور در كمیسیون ماده ۵ اظهارنظر درباره ضوابط شهرسازی در حوزه بافت تاریخی و گرفتن استعلام از میراث فرهنگی آمده است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مدیركل میراث فرهنگی استان همدان با تاكید بر اینكه دركی كه امروزه از ارزش بناها و بافت های تاریخی داریم در گذشته وجود نداشته است، اظهار داشت: اگر این حساسیت در گذشته وجود داشت اساسا صدمه های فراوانی به بافت ها و بناهای تاریخی وارد نمی شد.
وی اضافه كرد: در كنار شناخت ارزش بافت كه اساسی ترین عامل حفظ آن است، هماهنگی و همراهی دستگاه های ذی مدخل، عرضه كاربری ها و دلایلی كه بتواند برای مالكان بناها انگیزه ایجاد كند، می توانست به حفظ آثار كمك نماید.
مالمیر با اشاره به اینكه خوشبختانه در استان همدان هنوز در جهت بازآفرینی، آثاری بر جای مانده است، خاطرنشان كرد: خیلی از محله ها هم صدمه دیده یا از بین رفته اند كه می توانستند بعنوان یك جاذبه مطرح شوند ازاین رو ما نتوانستیم آنچنان كه باید و شاید در گذشته از بافت هایمان حراست نماییم و هر چه زودتر این كار صورت گیرد باز هم با تأخیر به آن پرداخته ایم.
تپه هگمتانه، بازار همدان، میدان امام(ره)، خیابان های اكباتان و شهدا قابلیت ثبت جهانی دارند
این مقام مسئول در ادامه اظهار نمود: طبق نظر كارشناس یونسكو در اجلاس راه ابریشم و در بازدید و ارزیابی وی از شرایط تپه هگمتانه برای ثبت جهانی، تعامل موجود بین این محوطه تاریخی با بافت بازار، جداره های دور میدان امام(ره)، خیابان اكباتان و خیابان شهدا قابلیت ثبت جهانی دارد.
وی اضافه كرد: اگر باور اركان تصمیم گیرنده این امر در گذشته به اندازه امروز بود، اساسا این محوطه تاریخی تا كنون ثبت جهانی شده بود و خوشبختانه هم اكنون مطالبه گری برای ثبت این اثر در استان وجود دارد، عرصه تپه هگمتانه ۳۵ هكتار است كه ۳۰ و نیم هكتار آن تملك شده و مساحت باقی مانده مانع ثبت جهانی نیست چون كه بعد از ثبت با لحاظ شروطی هم می توان عرصه را آزاد و مدیریت كرد.
مالمیر در ادامه درباره ستاد آماده سازی و ساماندهی محوطه هگمتانه توضیح داد: این ستاد با ابلاغ استاندار همدان برای انجام امور ثبت جهانی محوطه تشكیل شده است؛ بعنوان مثال مشكل پاركینگ هگمتانه و تعامل مجموعه این اثر با بازار، میدان امام(ره) و خیابان های اكباتان و شهدا در این ستاد پیگیری می شود؛ علاوه بر این از آنجایی كه وزارت میراث فرهنگی نگاه ویژه ای به استان همدان و غرب كشور دارد تمركز جدی بر روی ثبت جهانی یكی از آثار همدان وجود دارد.
وی با تاكید بر اینكه شفافیت بیشتر در ضوابط و توجه و رعایت دستگاه ها به این مورد همواره از دغدغه های میراث فرهنگی همدان است، بیان كرد: با وجود اینكه بافت شهری و ضوابط عمومی بافت در سال ۸۸ و مبحث تدقیق بافت سال ۹۴ ابلاغ گردیده، قاعدتاً دستگاه ها در صدور مجوز در این عرصه، ملزم به رعایت بودند كه با تأكیدات مرتب و ابلاغ تدقیق با شدت بیشتری در دستور كار قرار گرفت و در واقع مطالعه، تصمیم گیری و تدوین ضوابط تخصصی در چارچوب سه فاز مطالعه انجام شد و امسال توانستیم ضوابط كل محدوده بافت را كه مصوبه شورایعالی شهرسازی است، آماده نماییم همینطور در جلسات مختلف با كمیسیون ماده ۵، كارشناسان شهرداری، راه و شهرسازی و دستگاه های ذی مدخل مطالعات بافت به اتمام رسید و مصوبه شورای فنی استان را دریافت كرد و برای تصویب به تهران ارسال خواهد شد.
مالمیر با اشاره به جلسات مشترك میراث فرهنگی و شهرداری در چارچوب دفتر مشترك برای عرضه پیشنهادات، اظهار داشت: یكی از مهمترن فاكتورهایی كه در حوزه بافت باید به آن بپردازیم، حفظ معابر است به طوریكه بخشنامه های اخیر شورایعالی شهرسازی به صراحت تاكید كرده كه از تعریض معابر درون بافت ها بپرهیزیم اما در بعضی مناطق الزاماتی هست كه ناچاریم برای آنها تعامل كرده و راهكاری بیندیشیم كه با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود، در جهت حفظ بافت حركت كرده و الزامات و اضطرارها را پاسخگو هستیم.
ضوابط بافت تاریخی مصوب شده است
وی با تشریح اینكه گاهی اوقات شنیده می شود بافت تاریخی دارای ضوابط نیست، تاكید كرد: ضوابط بافت تاریخی مصوب شده و قانون اساسنامه میراث فرهنگی و ضوابط كلی آن موجود است كه طبق آن، ضوابط مصوب به دستگاه ها همچون شهرداری كه مسئول مجوز صدور پروانه است، داده می شود علاوه بر این ضوابط تخصصی ویژه بافت های تاریخی در مرحله آماده سازی قرار دارد.
مالمیر افزود: با مشاركت شورای اسلامی شهر همدان هم درصدد آماده سازی بسته ای برای احیای بافت و بناهای تاریخی هستیم كه مشوقاتی در میراث فرهنگی برای افرادی كه می خواهند بافت های تاریخی را احیا كنند، درنظر گرفته شود.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مدیركل میراث فرهنگی همدان در ادامه به اختیارات این وزارتخانه اشاره و خاطرنشان كرد: مالك بنای تاریخی بدون صرف هزینه می تواند بنایی با كاربری مناسب داشته باشد همینطور در مرمت این گونه بناها میراث فرهنگی مشاركت می كند و یارانه سود به آنها اعطا می شود و مالك برپایه قانون پشتیبانی از بافت از هر گونه عوارض و مالیات مرمت و بازسازی معاف است.
میراث فرهنگی همدان به شخصی خسارت وارد نكرده است
وی درباره ارتفاع در بافت های تاریخی هم اعلام نمود: میراث فرهنگی همدان در اینباره خسارتی به شخصی وارد نكرده است به طوریكه در ضوابط طرح تفصیلی در یك كوچه شش متری سقف ارتفاع سه و نیم طبقه و در یك خیابان ۱۸ متری هفت و نیم طبقه است ازاین رو اگر ضوابط طرح تفصیلی در محدوده بافت تاریخی اجرا و رعایت می شد این بافت حفظ شده بود علاوه بر این در طرح تفصیلی مناطقی كه ضوابط خاص دارند، مشمول دو طبقه تشویقی نمی شوند.
در گذشته ضوابط طرح تفصیلی در بافت تاریخی رعایت نشده است
مالمیر خاطرنشان كرد: در گذشته ضوابط طرح تفضیلی در بافت رعایت نشده؛ بعنوان مثال وجود ساختمان هفت و نیم طبقه در كوچه شش متری نشان دهنده این قضیه است، از سوی دیگر اساسا در محدوده بافت سقف ارتفاع پنج و نیم طبقه است و هر واحد مسكونی و اداری كه در این محدوده بالاتر از این حد است، ضوابط را رعایت نكرده ازاین رو ساختمان های غیرمجاز گذشته مبنایی برای صدور مجوز غیرمجاز دستگاه های مربوطه نیست كه نمونه آنرا می توان پاركینگ سینا اعلام كرد، علاوه بر این نمی توانیم در مورد طرح تفصیلی و بافت تاریخی برخورد دوگانه با قانون داشته باشیم چون كه هر دو مصوب شورایعالی شهرسازی و مجلس بوده و دستگاه ها مستلزم به رعایت هر دو هستند.
وی در ادامه با تاكید بر اینكه بافت تاریخی صرفاً مترادف با كنترل ارتفاع نیست، اظهار داشت: معابر این بافت هم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و باید ارتباط معنایی و هویتی داشته باشد كه در اینباره هم اجبار حقوقی وجود دارد كه همه دستگاه ها موظف می باشند مصوبات شورایعالی معماری و شهرسازی را رعایت نمایند و صرفا وظیفه میراث فرهنگی نیست.
حفاظت از بافت باید مردمی تر شود
این مقام مسئول با اشاره به اینكه برای انجام برخی فعالیت ها مانند ساماندهی بازار همدان به بودجه نیاز است، اظهار داشت: محدودیت بودجه ای علت قابل قبولی برای عدم حفاظت بعضی از بافت ها نیست بلكه رعایت ضوابط موجود بسیار مهمتر است؛ بعنوان مثال اگر ضوابط را در بازار رعایت نمی كردیم اساسا از بین رفته بود.
وی با اشاره به اینكه همدان در حفظ بافت از برخی از شهرها موفق تر عمل كرده است، بیان كرد: ما در حفظ جداره ها و خط آسمان نسبت به بعضی از شهرهای دارای بافت عملكرد بهتری داشته ایم و امروز برای آثاری كه می توانستیم حفظ نماییم و نكردیم، افسوس می خوریم همینطور باید انگیزه حفاظت از بافت مردمی تر شود چون كه اگر در بافت های تاریخی ایجاد ارزش نماییم راحت تر می توان آنرا حفظ كرد و البته منظور از حفظ بافت بدان معنا نیست كه هیچ خانه ای نوسازی و بازسازی نشود.
قانون "عین به عین" را رعایت كنیم
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مدیركل میراث فرهنگی همدان درباره قانون "عین به عین" اظهار داشت: زمانی كه بافتی تخریب می شود باید "عین به عین" ساخته شود؛ یعنی ضوابط و البته یك دست بودن در بافت حفظ شود اما متأسفانه در بعضی موارد با ساخت و سازهای انجام شده بافت ها از یك دستی درآمده اند ازاین رو ضروریست قسمت های باقیمانده را حفظ نماییم، بعنوان مثال مركز محله های حاجی، كبابیان، كلپا و آقاجانی بیگ بافت هایی هستند كه قابلیت حفظ شدن دارند.
دودكش دانشكده كشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و برج مراقبت فرودگاه در آستانه ثبت آثار صنعتی
مالمیر تعداد خانه های تاریخی در شهر همدان را ۶۵ خانه دانست و اظهار نمود: در استان همدان خانه هایی وجود دارند كه هنوز شناسایی یا ثبت نشده اند، علاوه بر این دو پرونده در حوزه ثبت آثار صنعتی آماده شده است كه دودكش دانشكده كشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و برج مراقبت فرودگاه هستند.
وی در ادامه به اقدامات چند سال گذشته در حوزه حفاظت آثار تاریخی استان اشاره نمود و خاطرنشان كرد: در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ با عنایت به شرایط بوجود آمده حدود ۱۰ برابر اعتبار میانگین سال های ۸۴ تا ۹۴ جذب و با حدود ۲۰۰ قرارداد بیشتر بناهای موجود در استان همدان مرمت شدند كه همین مساله از خسارت جدی ناشی از سیل اوایل سالجاری به بناهای تاریخی استان به صورت چشم گیر جلوگیری كرد.
لازم است اشاره شود با وجود پیگیری های فراوان برای حضور شهردار همدان در این جلسه، وی در جلسه حاضر نشد و معاون معماری، شهرسازی شهردار پاسخگوی سوالات بودند.
به جای حفظ كل بافت چند بافت را حفظ كنیم
معاون معماری، شهرسازی شهرداری همدان با حضور در دفتر ایسنا، با اشاره به اینكه حفظ بافت تاریخی وظیفه تمامی ارگان های مرتبط می باشد، اظهار داشت: میراث فرهنگی همدان بخش هایی را بعنوان بافت درنظر گرفته كه به جز یك بنای واجد ارزش چیزی در آن دیده نمی گردد و در واقع نمی توان نام آنرا بافت گذاشت البته در بعضی از بخش ها بافت حفظ شده و می توان روی آن اقداماتی انجام داد باآنكه نقصها فراوانی هم در چارچوب قانونی وجود دارد.
امیر فتحیان نسب با توضیح اینكه سیاست شهرداری همدان پرداختن به حفظ چند بافت به جای كل بافت شهر همدان است، بیان كرد: بر این باور هستیم كه یك بخش متصل كه هم اكنون بعنوان بافت وجود دارد را حفظ نماییم و عموماً این نوع بافت ها در رینگ اول است ازاین رو بعنوان راهكار دستورالعمل هایی برای ساختار ویژه شبكه معابر، خصوصیات ارتفاعی، سیما و منظر و حفظ خانه ها و ساختمان هایی كه در این محدوده وجود دارد، داده ایم.
وی افزود: ضوابط این كار با میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و سایر بخش های مرتبط به اشتراك گذاشته شده و امیدواریم به جمع بندی و نتیجه واحدی برسیم همینطور به دلیل اینكه بخش عمده اجرای این كار به عهده شهرداری است اساسا بخش های مرتبط نظراتشان را به شهرداری خواهند داد.
انرژی خویش را روی لكه های منفصل بگذاریم نه كل بافت
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، معاون شهردار همدان در ادامه با اشاره به اینكه اعتبارات شهرداری به اندازه ای نیست كه بتواند كل بافت را حفظ كند، تصریح كرد: ابتدا باید اولویت را در بافت ها مشخص كرده و سپس آنها را حفظ نماییم همینطور در سایر بخش های بافت، غالباً لكه های منفصل وجود دارد تا یك بافت كلی فراگیر ازاین رو پیشنهاد شهرداری همدان این است كه انرژی خویش را روی لكه های منفصل بگذاریم نه كل بافت و آنها را حفظ نماییم.
فتحیان نسب درباره طرح مشترك میراث فرهنگی و شهرداری خاطرنشان كرد: مقرر شده است در دفتر مشتركی كه با میراث فرهنگی داریم به هم افزایی رسیده و ضابطه ای مصوب شود كه تكلیف را برای همیشه روشن كند و حفظ بافت ها دیگر از بحث سلیقه ای بودن نظر مدیران بیرون برود.
این مقام مسئول با تاكید بر اینكه گذشتگان هم دغدغه حفظ بافت تاریخی را داشته اند، خاطرنشان كرد: اساسا آنها هم دستورالعمل هایی داشتند اما هیچ پروژه و دستورالعملی بدون پیوست اقتصادی به نتیجه نمی رسد.
تپه هگمتانه به دلیل نبود بودجه ثبت جهانی نشد
فتحیان نسب با توضیح اینكه تا كنون برای تپه هگمتانه و بازار همدان هزینه كمی صرف شده است، بیان كرد: این آثار جزء اولویت های بودجه ای شهر همدان و شاید كشور نیستند و ثبت نشدن تپه هگمتانه به دلیل نبود بودجه است چون كه اگر بودجه لازم وجود داشت حریم آن به راحتی آزاد می شد همینطور تغییر مسیر بازار آهن فروش ها به بودجه نیاز دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: سال هاست ثبت جهانی هگمتانه از اهدف مدیران شهرداری بوده است اما هنوز هم وقتی وارد آن می شویم اثری از یك اولویت شهری نمی بینیم و لازم است این اثر تاریخی دارای موقعیتی شود كه به بهترین نقطه شهر از نظر گردشگری تبدیل گردد.
ضوابط میراث فرهنگی برای ارتفاع بنا، به مالك ضرر می زند
این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: ضوابطی كه میراث فرهنگی برای ارتفاع بنا گذاشته ضرری را شامل مالك بنا می كند ازاین رو نمی توان آثار فرهنگی شهر را با جیب مردم حفظ كرد و زمانی كه مقرر است حقوق مردم كاهش پیدا كند چه در ارتفاع یا در تراكم یا در زمین باید از بودجه و اعتبار باشد و تا زمانی كه ضابطه بدون پیوست اقتصادی بگذاریم اتفاقات گذشته را تكرار می نماییم در نتیجه حفظ یك یا دو خانه تاریخی در سال در حفظ بافت همدان نتیجه مطلوبی ندارد و این قضیه باید اولویت اول شهر باشد تا نتیجه مثبت حاصل شود وگرنه وقتی ضابطه ای می گذاریم كه شهروندان نمی توانند ساختمان پنج طبقه بسازند، خسارتی را به آنها وارد كرده ایم.
وی در ادامه درباره ارتفاع ساختمان های بافت تاریخی همدان توضیح داد: تصور میراث فرهنگی در خصوص اینكه اگر شهرداری ارتفاع ساختمان های درون بافت را با ارتفاع غیرمجاز صادر نمی كرد، شاید بافت حفظ شده بود، درست نیست چون كه در صورت عدم صدور مجوز، شهرداری یا میراث فرهنگی ملزم به پرداختن هزینه مابه التفاوت طبقات بودند.
وی افزود: درباره ارتفاع مصوبه طرح تفصیلی وجود دارد كه در این طرح و شورایعالی معماری شهرسازی به صراحت آمده است كمیسیون ماده ۵ به صورت موردی می تواند درباره موارد شهرسازی اعلام نظر و دخل و تصرف كند و شهرداری مجری مصوبات كمیسیون بوده كه بافت تاریخی هم شامل این مصوبات است، از سوی دیگر مشاور میراث فرهنگی هم مصوبات ارتفاع، معبر و تراكم را تعریف كرده و به شهرداری تحویل می دهد.
فتحیان نسب در ادامه اظهار داشت: شهرداری همدان در حال آماده سازی بافت منطقه ۵ است و روال كار در وزارت كشور در حال سپری شدن است همینطور در محله های كلپا، حاجی و كبابیان شركت های خدمات رسان بعد از هفت سال هنوز اقداماتی انجام نداده اند در صورتیكه حدودا هر محله به هزینه ای كمتر از یك میلیارد تومان نیاز داشت.
شهرداری همدان اختیار تراكم فروشی ندارد
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، معاون شهردار همدان با تاكید بر اینكه شهرداری همدان اختیار تراكم فروشی ندارد، اظهار داشت: مصوبات كمیسون ماده ۵ كه زیرنظر شورایعالی شهرسازی است، مجوزی برای تراكم سازی به شهرداری نداده است.
وی با اشاره به اینكه بلندمرتبه سازی معضلی جدی در شهر همدان است، تشریح كرد: حفظ بافت، حفظ باغ شهر بودن همدان و حفاظت از دامنه جنوبی شهر از اولویت های شهرداری به شمار می آید، از سوی دیگر ساختار شهر همدان طوری است كه نمی توان ارتفاع را در معابر اصلی پیاده كرد ازاین رو باید نقاط ارزشمندی در شهر ایجاد نماییم تا بتوانیم با عطشی كه در ضلع جنوبی شهر برای ساخت و ساز وجود دارد، مقابله نماییم.
فتحیان نسب افزود: حدود هشت سال است كه شهرداری همدان مجوز ساخت برج سازی نداده و هیچ پروژه مرتفع سازی به كمیسیون ماده ۵ عرضه نشده است همینطور از مواردی كه شهرداری همدان پیگیر آن است كیفیت سازی، برج سازی و مرتفع سازی در نقاطی غیر از دامنه الوند است چون كه این امر یك نیاز شهری است اما اساسا شهرداری و مدیریت استان به دنبال ساخته شدن برجی مانند "زاگرس" نیستند، حتی در سال های اخیر شهرداری مجوز بیشتر از شش طبقه را صادر نكرده است.
وی با توضیح اینكه كمیته سیما و منظر شهری همدان برای ساماندهی نماهای شهری تشكیل شده است، بیان كرد: نماهای رومی یا دارای مجوز قبل از تشكیل این كمیته است یا غیرمجاز ساخته شده اند، هم اكنون هم تمامی پرونده ها با حضور نمایندگان میراث فرهنگی و راه و شهرسازی بررسی می شوند.
فتحیان نسب اضافه كرد: ضوابط نما در استان همدان در حال تدوین شدن است كه امیدواریم تا اواخر بهار سال ۹۹ دستورالعمل كلی آن مشخص شود، به این صورت كه مثلا محله جولان یا نظربیگ چه نمای ساختمانی باید داشته باشند.
معاون شهردار همدان دراباره رفع اشتباهات انجام شده در نما كه در گذشته صورت گرفته است، اظهار داشت: این نقصها را می توان به صورت نمونه ای اصلاح كرد اما به صورت كلی امكان پذیر نیست؛ بعنوان نمونه می توان ساختمان محله كبابیان را مثال زد كه توسط راه و شهرسازی اصلاح گردید همینطور جداره خیابان بوعلی در حال اصلاح و پیرایش است و برای سال آینده هم درصدد هستیم جداره خیابان اكباتان زده شود.
خانه های محله كبابیان قربانی قانون "عین به عین"
این مقام مسئول درباره قول دوسال پیش شهرداری درباره ساخت خانه های تخریب شده در محله كبابیان، اظهار نمود: طرح خانه های تخریب شده در محله كبابیان آماده و به میراث فرهنگی عرضه شده است و اگر با این سازمان بر سر قانون "عین به عین" و دخل و تصرف به نتیجه برسیم بزودی ساخته خواهد شد.
معاون بازآفرینی و مسكن اداره كل راه و شهرسازی استان همدان هم با حضور در دفتر ایسنا، با اشاره به اینكه حوزه كاری راه و شهرسازی حوزه بازآفرینی است، بیان كرد: بخش ها و مناطقی از شهر كه از نظر تأسیسات روبنایی و زیربنایی، بحث ابنیه، خیابان ها و دسترسی ها گرفتار فرسودگی یا به شكلی ناكارآمد شده اند، شناسایی شده و در محدوده بازآفرینی قرار می گیرند.
پانته آ رنجبران با اشاره به اینكه یك بخش از محدوده بازآفرینی بافت های تاریخی هستند، اظهار داشت: اقدامات و برنامه ریزی هایی كه راه و شهرسازی در حوزه بافت های تاریخی انجام داده است در جهت حفظ بافت، تملك و مرمت خانه های تاریخی هستند كه پنج خانه تاریخی تملك شده در منطقه جولان است كه مرمت یا مقاوم سازی شده اند.
وی افزود: تعریف محدوده های بازآفرینی از اقدامات دیگر اداره راه و شهرسازی همدان است كه در داخل این محدوده ها جداره سازی و كف سازی در جهت حفظ بافت تاریخی انجام شده و نمونه هایی از این اقدامات پیاده راه سازی خیابان های بوعلی و اكباتان، میدان امام(ره)، كمك به ساخت موزه میدان امام(ره) و انتخاب سه محله كلپا، حاجی و كبابیان با رویكرد بازآفرینی، بهسازی، جداره سازی و كف سازی هستند.
رنجبران درباره مرمت بافت در شهرستان های استان همدان اظهار نمود: مرمت بازار نهاوند، بهسازی و جداره سازی محله مركزی تویسركان كه اخیرا قراردادش بسته شده، مرمت یخچال میرفتاح ملایر و طرح بهسازی و نوسازی شهرستان فامنین كه در مرحله تهیه است، از دیگر اقدامات این اداره هستند.
خانه صالحان همدان مرمت می شود
وی همینطور مرمت خانه صالحان در محله كلپا و بازبینی محدوده های بازآفرینی آنرا از برنامه آینده اداره راه و شهرسازی دانست و بیان كرد: اگر میراث فرهنگی بافت های مصوب شده را در اختیار ما بگذارد هم از موازی كاری جلوگیری می شود و هم بافت تاریخی بهتر محقق خواهد شد.
رنجبران در ادامه به مرمت خانه ها در جهت ایجاد خانه های بومگردی اشاره نمود و اظهار داشت: در گذشته در این زمینه مكاتباتی كه با میراث فرهنگی همدان داشته ایم اما ظاهراً هنوز ضوابط مدون به شكلی كه بتواند برای ارباب رجوع راهگشا باشد، وجود ندارد.



1398/09/10
20:49:17
5.0 / 5
4085
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , بنای تاریخی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری