آثارنیوز نرخ جدید موزه ها را منتشر كرد

چرا موزه ها گران شدند؟

چرا موزه ها گران شدند؟ به گزارش آثارنیوز از فردا بهای ورودی موزه ها، كاخ ها و آثار تاریخی برای بازدیدكنندگان ایرانی حداكثر پنج هزار تومان و برای بازدیدكنندگان خارجی حداكثر 50 هزار تومان می شود. معاون گردشگری درباره این افزایش بها می گوید: معاونت میراث فرهنگی نظر نهایی معاونت گردشگری را درباره بهای وردی موزه ها و سایت های تاریخی دریافت نكرد. آن چه در دولت تصویب شده پیشنهاد معاونت میراث فرهنگی و اداره كل موزه ها بوده است.


به گزارش ایسنا، هیات وزیران در ۲۳ تیرماه تصویب كرد: ورودیه موزه های ملی، منطقه ای، كاخ موزه ها و آثار تاریخی (غیرمنقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدكنندگان داخلی حداكثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال (۵.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدكنندگان خارجی حداكثر به مبلغ یك میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰ تومان) و ورودیه موزه های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی - فرهنگی (غیرمنقول) برای بازدیدكنندگان داخلی حداكثر به ۴۰ هزار ریال (۴.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدكنندگان خارجی حداكثر به ۵۰۰ هزار ریال (۵۰.۰۰۰تومان) افزایش می یابد.

نرخ جدید موزه ها
ورودیه موزه ها و اماكن فرهنگی طبق این تصویب نامه كه از طرف اداره كل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ گردیده، به سه درجه تقسیم شده كه بر این اساس بهای ورودی محوطه های جهانی و ملی برای ایرانیان پنج هزار تومان و برای خارجی ها ۵۰ هزار تومان، ورودیه موزه های منطقه ای و استانی برای ایرانیان چهارهزار تومان و برای خارجی ها ۳۰ هزار تومان و ورودی موزه های محلی برای ایرانیان سه هزار تومان و برای خارجی ها ۲۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.
بدین سبب بهای بازدید از مجموعه جهانی «تخت جمشید» كه شامل محوطه و موزه می شود برای ایرانیان ۱۰ هزار تومان و برای خارجی ها ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
نرخ بلیت مجموعه جهانی «چغازنبیل» در استان خوزستان از سه هزار تومان برای ایرانیان به پنج هزار تومان و برای خارجی ها از ۲۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.
همین طور بازدید از مجموعه جهانی «كاخ گلستان» در تهران برای ایرانیان مجموعا ۳۵۰ هزار تومان و برای خارجی ها دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه برمی دارد. معمولا بازدید از این مجموعه به محوطه و بخش اصلی كاخ محدود می شود كه مجموع هزینه آن برای ایرانیان ۱۴ هزار تومان و برای خارجی ها ۱۰۰ هزار تومان تمام می شود.
مجموعه موزه ملی كه موزه مادر ایران شمرده می شود و شامل سه بخش موزه دوران اسلامی، ایران باستان و قبل از تاریخ است، بر طبق این تصویب نامه بهای بازدید از آن برای ایرانیان ۱۳ هزار تومان و برای خارجی ها ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده است.
بهای بازدید از مجموعه میدان «نقش جهان» اصفهان نیز كه شامل مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و عالی قاپو می شود مجموعا برای ایرانیان ۱۵ هزار تومان و برای خارجی ها ۱۵۰ هزار تومان شده است. ورودیه هر یك از این مجموعه ها به ترتیب برای ایرانیان و خارجی ها پنج هزار و ۵۰ هزار تومان است.
جزئیات بهای ورودی سایر محوطه های تاریخی از این جا قابل دسترس است.
محمدرضا كارگر ـ مدیر اداره كل موزه ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در واكنش به اعتراض هایی كه نسبت به افزایش نرخ بلیت موزه ها، كاخ ها و سایت های تاریخی شده، گفته است: آخرین افزایش بهای موزه ها مربوط به سال ۹۴ بوده و امسال نیز حداقل افزایش قیمت اتفاق افتاده است.
بگفته او، قانون اجازه داده تا بر طبق تورم سالانه و نرخ دلار، هر سه سال یك دفعه، قیمت ورودی موزه ها بازنگری شود، بر این اساس طرحی تنظیم و برای تصویب به هیات دولت فرستاده شد.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در این زمینه به ایسنا اظهار داشت: كلیت سوژه افزایش ورودیه موزه ها، مصوبه دولت می باشد. این پیشنهاد از طرف معاون میراث فرهنگی و مدیركل موزه ها به دولت فرستاده شد. البته یك دور با آنها صحبت كردیم كه درباره مبالغ تعیین شده و افزایش درنظر گرفته شده به توافق نرسیدیم. قرار بود جلسه دیگری داشته باشیم اما پس از مدتی شنیدیم آن پیشنهاد در دولت تصویب شده است. متاسفانه با وجود تاكید آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی ـ، معاونت میراث فرهنگی نظر نهایی معاونت گردشگری را درباره بهای وردی موزه ها و سایت های تارخی دریافت نكرد.
او افزود: این ورودیه ها درآمدی برای سایت ها، موزه ها و كاخ های تاریخی است و از این حیث نظری درباره افزایش بهای بازدید از آنها نداریم. توجیه دوستان میراث فرهنگی نیز بر این بود كه اگر بهای ورودی موزه ها و سایت ها با نرخ ارز محاسبه شود مبلغ به ۵ یا ۱۰ دلار می رسد، بدین سبب ضرورتی ندارد یارانه ای كه به شهروندان ایرانی تعلق می گیرد به خارجی ها نیز داده شود.
تیموری بیان كرد: روی كلیت موضوع، تفسیرها معقول است. نباید ارزش سایت های تاریخی و جهانی ایران را پایین آورد.
وی همینطور اظهار داشت: اگر این قیمت ها غیرمعقول افزایش یافته باشد و بازدید توریستهای خارجی از این محوطه ها كم شود، اساسا تصمیم گیران متوجه خواهند شد كه افزایش بهای ورودی موزه ها و سایت ها چگونه باید اتفاق بیافتد و برمبنای چه استانداردی باید باشد. الكترونیكی شدن بلیت ها این اجازه را می دهد كه رفتار مشتری و توریست قابل تحلیل باشد.
معاون گردشگری درباره زمان اجرای این مصوبه از اول آبان ماه كه با فصل توریستی ایران و پیك ورود توریستهای خارجی همزمان شده و همین مساله اعتراض راهنمایان و تورگردانان را برانگیخته است، بیان كرد: معاونت میراث فرهنگی و اداره كل موزه ها مایل بودند از شهریورماه این مصوبه را اجرا كنند كه معاونت گردشگری مانع از ابلاغ زودهنگام آن شد. تقاضای ما این بود كه زمان ابلاغ و اجرای این مصوبه با فصل توریستی كشور تداخل نداشته باشد، برای همین اجرای آنرا تا آبان ماه به تعویق انداختند.
وی در پاسخ به اعتراض هایی كه به زمان اجرای این مصوبه وارد شده است، اظهار نمود: معمولا شرایط خاص در توافق های گردشگری درنظر گرفته می شود و مقرراتی اضافه می شود كه بر آن اساس اگر شرایطی پیش آمد و نرخ ها با افزایش مواجه گردید، توریست مابه التفاوت آنرا بپردازد، این مقررات پیش از سفر به اطلاع توریست و آژانس خارجی می رسد. بدین سبب آژانس های ایرانی از ابلاغ چنین مصوبه ای و افزایش بهای ورودی موزه ها متضرر نمی شوند.
وی افزود: هرچند اگر دلیلهای منطقی برای تغییر زمان ابلاغ این مصوبه وجود داشته باشد، می توانیم پیگیری نماییم. این توانایی وجود دارد.

موزه ها گران شدند اما وضعیت توالت ها، تجهیزات و دستمزد كارگران چه می شود؟
در تصویب نامه هیات وزیران، بالا رفتن هزینه نگهداری، مرمت و تجهیز موزه ها و بناهای تاریخی در سال های اخیر، علت افزایش قیمت ورودی موزه ها اعلام شده است. درحالی كه سال ۱۳۹۱ وقتی به این بهانه موزه ها و محوطه ها گران شدند، تغییرات محسوسی در تجهیز آنها اتفاق نیافتاد، بطوریكه حتی یافتن یك بروشور به زبان فارسی در این موزه ها و محوطه ها گاه نا ممكن می شود. وضعیت امكانات رفاهی و بهداشتی در بعضی از محوطه های جهانی جای بحث دارد، با عنایت به این كه بیشتر گردشگر های خارجی در ایران كهنسال هستند، ولی این اماكن با نیاز بازدیدكننده همسان سازی نشده اند، افراد ناتوان جسمی نیز از این حیث مجزا نیستند. سرویس های بهداشتی در بیشتر این اماكن همواره مورد نقد بوده است. از طرف دیگر با وجود افزایش بهای ورودی ها، اما پرداخت بموقع دستمزد و حقوق كارگران و كارشناسان فعال در محوطه های باستانی كه درحال مرمت و نگهداری آثار هستند همواره با چالش مواجه می باشد.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ درباره انتقال و پیگیری اعتراض های گردشگران و بازدیدكنندگان موزه ها درباره كمبود تجهیزات و امكانات در این اماكن، اظهار داشت: منبع درآمد موزه ها و سایت های تاریخی مشخص است. اولویت ها برای هزینه كرد و توسعه و تجهیز هم مشخص است. در نتیجه از این منبع درآمدی، مصرف دیگری نمی توانند داشته باشند و درامد حاصل شده عملا باید صرف تجهیز، توسعه و نگهداری موزه ها شود. نا ممكن است از این پول ها سهمی به موزه ها و محوطه ها نرسد.
وی در ادامه بیان كرد: اگر در موزه ها نقایصی گزارش شود و به دست ما برسد، برای معاون میراث فرهنگی می فرستیم و پیگیری می نماییم اما در شكل كلی از منظر گردشگری باید روی محوطه ها و موزه ها بیشتر كار شود. اتفاقا بتازگی بحثی در جهان مطرح شده درباره توسعه گردشگری سایت های تاریخی كه مطالعات متمركزی نیز روی آنها شروع شده است و چندین سمینار درباره آنها برگزار شده است تا مدیریت گردشگری در سایت های تاریخی و موزه ها ارتقا یابد. سفارش هایی شده كه اتفاقا در سایت های تاریخی ایران كمتر به آنها پرداخته شده و جای كار بیشتری وجود دارد. به دنبال این هستیم كه به سایت ها و محوطه های تارخی صرفا نگاه مرمت و حفاظت نشود و برای توریست هم امكانات بازدید فراهم گردد.



1398/07/30
19:07:11
5.0 / 5
4154
تگهای خبر: آثار تاریخی , استاندارد , باستانی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری