رئیس پژوهشكده گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد:

اقتصاد زیارت سیاست زده است

اقتصاد زیارت سیاست زده است به گزارش آثارنیوز رئیس پژوهشكده گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: بازار و اقتصاد زیارت در خراسان رضوی و مشهد سیاست زده است و مداخله زیاد در این بازار محدودیتی جدی است.


دكتر علی یوسفی در گفتگو با ایسنا در مورد وجود یك راهبرد مشخص، روشن و مورد وثوق همگان تا جامعه را به سمتی حركت دهد كه جهت افزایش بهره وری اقتصادی در حوزه گردشگری شود، اظهار نمود: آنچه به اقتصاد سیاسی زیارت و گردشگری بخصوص در استان خراسان رضوی و شهر مشهد مربوط می شود، این است كه بازار و اقتصاد زیارت خیلی سیاست زده است.
وی افزود: مداخله زیاد در این بازار محدودیتی جدی است؛ هم از حیث ذائقه و تنوعی كه در كالا باید وجود داشته باشد، این محدودیت خیلی ملموس است و هم این كه با قائده اقتصادی هماهنگ نیست، یعنی كنشگر اقتصادی در چارچوبی بسیار محدود و مراقبت شده باید فعالیت انجام دهد.
رئیس پژوهشكده گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان كرد: بعنوان مثال در بحث هتل داری، رستوران ها، مراكز تفریحی و اقامتی مراقبت های خیلی شدیدی وجود دارد؛ مراقبت هایی كه گاهی اوقات از منظر اقتصادی فرصت سوزی است. این مسئله محدودیتی است كه مداخلات سیاسی در عرصه اقتصاد زیارت و گردشگری به وجود می آورد.
وی افزود: بعنوان مثال برخی گردشگر های خارجی علاقه ویژه ای به قلیان دارند و قلیان را نه بعنوان ماده ای كه به آن معتاد هستند، بلكه بعنوان پرستیژ در نظر می گیرند كه البته مراتبی هم دارد؛ به عبارتی بخشی از لذت سفر و بعنوان یك جاذبه برای زوار خارجی مطرح است. این مسئله یك قلیان خانه را بوجود می آورد و از سویی هم یك فرصت اقتصادی و جاذبه است كه با محدودیتی كه ما در داخل داریم، چالش پیدا می كند؛ گاهی امكان دارد اماكن ورود پیدا كند كه قلیان با مقررات داخلی سازگاری ندارد و شخص مقابل مجبور می شود كه این كار را نكند؛ یعنی وقتی این فرصت گرفته می شود، یكی از انگیزه های سفر را از بین می برد و گاهی اوقات امكان دارد روی مدت اقامت هم تاثیر بگذارد.
یوسفی تصریح كرد: فرصت های فراوانی وجود دارند كه اگر بنا باشد با منطق اقتصاد كمتر مداخله شده یا اقتصاد بازار، تدارك دیده شود، جذابیت های سفر و گردش مالی سفر را خیلی بالا می برند، ازاین رو یك محدودیت جدی در حوزه اقتصاد زیارت و گردشگری در شهر مشهد، مداخله حكومت در این قلمرو است.
وی ادامه داد: بخش دیگر هم ملاحظات ایدئولوژیك است؛ یعنی این مسئله امكان دارد جزو اختصاصات این شهر بوده باشد، در ظاهر رسمی نیست ولی در عمل اعمال می شود؛ پس محدودیت های ایدئولوژیكی ای هم وجود دارند كه می توانند نباشند و اگر نباشند هم محدودیتی ایجاد نمی كنند ولی در عین حال این بخش از اقتصاد سیاسی زیارت است كه محدودیت های ایدئولوژیك، فرصت های اقتصادی زیادی را از این سفر می گیرند و یعنی جذابیت های سفر را پایین می آورند.
رئیس پژوهشكده گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد عنوان كرد: شاید بخشی از نشاط و سرزندگی محیط سفر با بعضی از محدودیت های ایدئولوژیكی كه گاها اعمال می شود، گرفته می شود و جاذبه سفر را چه برای زوار داخلی و چه برای زوار خارجی از بین می برد؛ فرصت هایی كه می توانند به شكل كاملا مشروع در این مكان وجود داشته باشند، ولی به علت بعضی از اختصاصات و محدودیت های ایدئولوژیك این فرصت گرفته می شود؛ یعنی خسارت آن متوجه كل جامعه ما و بخصوص جامعه میزبان می شود. این ها جزو خصوصیت های خاص مشهد است و در عین حال می توان به شكل دیگری هم این فضا را مدیریت كرد و از فرصت سفرهای زیارتی و سیاحتی به مشهد به نفع توسعه استان استفاده بهتر و مناسب تری كرد.
رئیس پژوهشكده گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: به عقیده من در همین چارچوب و با ظرفیت های قانونی موجود ما خیلی مناسب تر و بیشتر می توانیم از فرصت سفرهای زیارتی استفاده كنیم؛ به نظر می رسد در مطالعات آمایش سرزمینی استان هم به راحتی به آن نتیجه نرسیده اند كه «زیارت و گردشگری پیشران توسعه است»؛ بلكه این نگاه كه زندگی اجتماعی و اقتصادی این جامعه در این استان و شهر وابستگی شدیدی به سفر زیارتی دارد، حائز اهمیت بوده است.
یوسفی اظهار نمود: برای فكر كردن به هر گشایش اقتصادی، باید پیوند آن با زیارت را درنظر بگیریم؛ یعنی ببینیم اگر گشایشی نیست و انسداد به وجود آمده، نسبت آن با زیارت چطور است و چه باید كرد كه سفر به بار بنشیند و آورده این سفر، گشایش اقتصادی باشد. این بحث روشن است و در یك تحلیل اجمالی می توان به این نتیجه رسید؛ باآنكه فكر می كنم كه كارهای زیادی انجام شده و پیشران بودن و پیشگام بودن محوریت زیارت و گردشگری در حیات اقتصادی و اجتماعی استان و در توسعه استان كاملا روشن و مورد توافق است.





منبع:

1398/06/25
19:38:59
5.0 / 5
4164
تگهای خبر: اقامت , بنا , سفر , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری