گیوه پاوه در آستانه صادرات رسمی به عراق

دستان هنرمند بانویی خلاق كه رنگ را بر تن گیوه نقش كرد

دستان هنرمند بانویی خلاق كه رنگ را بر تن گیوه نقش كرد به گزارش آثارنیوز تحولی كه طی چند سال قبل در طرح و رنگ گیوه های تولیدی شهرستان پاوه توسط بانویی هنرمند از روستای ˮمیوانˮ این شهرستان رخ داده، سبب افزایش تمایل عراقی ها برای خرید این هنردست ساز اصیل منطقه اورامانات شده، تاجایی كه بسترهای صادرات رسمی این هنر صنایع دستی كرمانشاه به این كشور فراهم گشته است.


به گزارش خبرنگار ایسنا، سال 86 بود كه اداره میراث فرهنگی پاوه در جهت اجرای برگزاری دوره های مستمر آموزش صنایع دستی در روستاهای مختلف شهرستان، كلاس آموزش گیوه بافی را در روستای "میوان" برگزار كرد. هرچند زنان روستا با شور وعلاقه بسیار این دوره آموزشی را پشت سرگذاشتند و این هنر اصیل دست ساز را به خوبی فرا گرفتند، اما با گذشت یك سال از برگزاری این دوره آموزشی سه ماهه، شور و شوق این زنان هنرمند فروكش كرد، چون كه تولیدِ بدون فروش برای آنان هزینه هایی در بر داشت كه از پس آن بر نمی آمدند.
در بین بانوان هنرآموز در این كلاس ها، بانوی جوانی بود كه نخواست هنری كه با اشتیاق آنرا فراگرفته را به این زودی و تنها به این علت كه بازاری برای فروش تولیداتش ندارد كنار بگذارد و بعدها به مرور زمان گرد فراموشی در ذهنش روی آن بنشیند، برای همین به دنبال گرفتن وامی افتاد تا كسب و كاری را شروع كند.

دوندگی ها نتیجه داد و او توانست یك میلیون تومان تسهیلات بگیرد و كار تولیدش را در خانه با دستان هنرمندش آغاز كند.

"اولین گیوه هایی را كه با این وام تولید كردم با قیمت مناسبی به خویشاوندان و آشنایانمان فروختم و توانستم در مدت كوتاهی یك میلیون را به سه میلیون تومان تبدیل كنم" این ها را فرشته حسینی همین بانوی كارآفرین پاوه ای به خبرنگار ایسنا منطقه كرمانشاه می گوید و در ادامه در مورد راهی كه برای رونق كسب و كارش طی كرده توضیح می دهد.

وی اظهار داشت: بعد از آنكه سه میلیون تومان را به دست آوردم، باردیگر مواد اولیه خریدم و آغاز به تولید كردم و همزمان از راه چند مغازه كار بازاریابی محصولات را هم انجام می دادم. خوشبختانه مغازه ها بعد از دیدن كارهایم قبول كردن محصولاتم را خریداری كنند. برای همین تصمیم گرفتم چند بانوی دیگر را كه در كلاس آموزشی با من شركت كرده بودند را بعنوان كمك وارد كار كنم.

این بانوی كارآفرین اضافه كرد: از آنجایی كه مغازه های خریدار محصولاتم راضی بودند و بخش خیلی از تولیداتم را به دیگر شهرستان ها و به صورت غیررسمی به عراق صادر می كردند، سطح كارم را گسترده تر كردم و علاوه بر بكارگیری اغلب زنان روستای "میوان" زنان چند روستای دیگر چون روستاهای بانه وره، نسمه و حتی شهر پاوه را هم وارد كار كردم.

وی افزود: هرچند بخشی زیادی از گیوه هایی كه تولید می كردیم به عراق صادر می شد، اما باتوجه به اینكه پای دلال ها در بین بود، سود كمی به جیب من و سایر زنان تولید كننده می رسید، بنابراین دست به ایجاد یك تعاونی زدیم و تمام 75 بانویی كه با آنها كار می كردم را عضو این تعاونی كرده و بصورت مستقیم با بازرگانان عراقی ارتباط گرفتم. البته صادراتی كه به عراق داریم هنوز به صورت غیر رسمی است كه در كوشش برای گرفتن مجوزهای لازم جهت صادرات رسمی هستیم.

حسینی از خلاقیتی كه برای نخستین بار در تولید گیوه به خرج داده كه با استقبال گسترده عراقی ها هم روبرو شده می گوید و تشریح كرد: از قدیم الایام گیوه ها و بخصوص گیوه های مردانه را به رنگ سفید تولید می كردند، اما بعد از آنكه در كارم توانستم ثباتی رضایت بخش داشته باشم، تصمیم گرفتم برای نخستین بار گیوه را با طرح ها و رنگ های مختلفی تولید كنم، بنابراین در این رابطه گیوه هایی را خودم تولید و به دیگر خانمهایی كه در كارم مشاركت دارند هم نحوه تولید آنها را آموزش دادم. استقبالی كه از این نوع گیوه ها شد برایم غیر قابل پیش بینی بود.

وی تصریح كرد: طراحی جدید این گیوه ها سبب شد كه گرایش زنان هم به پوشیدن این گیوه ها چند برابر شود.

این بانوی پاوه ای با اشاره به اینكه تولید هرجفت گیوه بین چهار تا هفت روز طول می كشد، اظهار داشت: در شش ماه انتهایی سال قبل باتوجه به سفارشات زیادی كه از عراق داشتیم حدود هزار جفت گیوه تولید و به این كشور صادر كردیم، اما معمولا هر فصل سال بین 300 تا 400 جفت تولید می نماییم.

وی خاطرنشان كرد: تورهای گردشگری گردشگر هایی را از كشورهای دیگر بخصوص كشورهای اروپایی به روستای میوان می آورند تا ضمن بازدید از تعاونی ما، از گیوه های تولیدی هم خریداری كنند.

حسینی از كوشش برای ثبت برند گیوه تولیدی خودش اطلاع داد و اظهار داشت: خوشبختانه موافقت های اولیه را برای ثبت برند گیوه میوان گرفته ام و امیدوارم در آینده ای نزدیك این امر هرچه زودتر تحقق پیدا كند.

او در آخر عنوان كرد: هرچند طی این سال ها راهی سخت را طی كردم، اما خوشبختانه در این راه كه امروز حاصل آنرا می بینم یاورانی همچون خانواده ام و رئیس میراث فرهنگی شهرستان پاوه را داشتم كه همواره قدردان آنها هستم.



1398/01/27
16:30:07
5.0 / 5
4182
تگهای خبر: آموزش , بنا , روستا , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری