بحران سفر پس از سیل چگونه مدیریت می شود؟

بحران سفر پس از سیل چگونه مدیریت می شود؟ آثارنیوز: سیل بیشتر از ۵۰ درصد شهرهای توریستی ایران را درست در فصل سفر با بحران مواجه كرد. در آن مقطع، استراتژی برای مدیریت سفرهای نوروزی چه بود؟ حالا برای آن مناطق كه همچنان با بحران سیل دست و پنجه نرم می كنند و بخش زیادی از زیرساخت ها را از دست داده اند، چه تدبیری اندیشیده شده كه بعنوان مقصدی ناامن معرفی نشوند و برای طولانی مدت از لیست سفر كنار گذاشته نشوند؟


محمد جهانشاهی، كارشناس گردشگری كه تجربه مدیریت گردشگری در استان های كرمان و سمنان را دارد، در این راستا «بم» را مثال می زند و به ایسنا می گوید: زلزله سال ۸۲ یك میراث جهانی را كامل از گردونه توجه گردشگران خارج كرد، بیشتر از ۱۵ سال از آن واقعه می گذرد اما در تمام این سال ها هیچ استراتژی مشخصی برای جایگزین كردن یا برگرداندن اگر تاریخی و شهر «بم» به لیست مقاصد سفر توریستهای داخلی و خارجی نداشته ایم.
او افزود: گردشگری یكی از لطمه پذیرترین صنایع در مقابل بحران ها است. تجربه دنیا هم نشان داده است سفر چگونه تحت تأثیر بحران هایی مثل سیل، زلزله و بیماری های واگیردار قرار گرفته و ناكام مانده است، شاید حالا ضروری باشد با تغییر و اصلاح ساختارها بخشی را برای «مدیریت بحران در سفر» تعریف نماییم.
دبیر ستاد گردشگری شهرداری كرمان اظهار داشت: نوروز ۹۸ بیشتر از ۵۰ درصد مقاصد سفر تحت تأثیر بحران های آب و هوایی قرار گرفت، اولویت مدیریت در این مناطق بیشتر بر مسائل امنیتی و كنترل بحران بدون درنظر گرفتن سفر، متمركز بود. زمانی كه برنامه سفر خیلی از مردم بهم ریخت، لازم بود با هماهنگی بین ستادهای سفر و بحران قسمتی از این سفرها به مقاصد كم حادثه، هدایت شود. تجربه نوروز امسال ضرورت اختصاص كمیته ای به نام مدیرت بحران را در ستاد هماهنگی خدمات سفر گوشزد می كند.
وی ادامه داد: در حوادثی مثل سیل كه در كوتاه مدت به تصمیم گیران فرصت برنامه ریزی نمی دهد، نیاز است دست اندركاران گردشگری استراتژی مشخص و منعطف تری در امتداد مدیریت بحران داشته باشند تا گردشگری آن مناطق سپس بحران كه به حالت نرمال و طبیعی برمی گردد، كمتر مبتلا به اختلال شود.
این كارشناس گردشگری اشاره كرد: باید آمادگی داشته باشیم با راهبردهای برنامه ریزی شده و اعلام نظر در مواقع اضطراری، سفر را مدیریت نماییم و تأسیسات گردشگری درگیر شده با بحران را سریع تر به مدار خدمات رسانی بازگردانیم.
جهانشاهی اظهار داشت: شاید لازم باشد تشكیل كمیته «مدیریت بحران» در ستاد هماهنگی خدمات سفر در سطوح بالاتری مثل مجلس و یا هیأت دولت، پیگیری و برای آن مصوبه گرفته شود، در آن صورت شاید كارایی و كاربرد بیشتری پیدا كند و به ارتقا جایگاه گردشگری كمك گردد.
وی اظهار نمود: ستاد هماهنگی خدمات سفر حدود پنج شش سال است كه با مصوبه هیأت وزیران فعالیت می كند، هدف آن ایجاد انسجام، مدیریت یكپارچه، برنامه ریزی، سامان دهی، نظارت بر همه فعالیت های در رابطه با سفر است، نزدیك به ۲۰ سازمان و نهاد در كمیته های ۱۰ گانه آن عضو هستند كه گاه با حضور نمایندگان زیرمجموعه، تعداد اعضا به ۴۰ سازمان، نهاد عمومی، امنیتی، نظامی و بخش خصوصی می رسد، اما همین ستاد در مواقعی مثل نوروز امسال كه باید نقش ویژه ای را ایفا می كرد، مدیریت خاصی انجام نمی دهد.
جهانشاهی افزود: هم اكنون در كمیته امداد و نجات ستاد هماهنگی خدمات سفر، بخشی برای مدیریت بحران تعریف شده، اما می طلبد با تغییر و اصلاح ساختار این ستاد، كمیته مجزایی به آن اختصاص باید؛ چونكه تجربه نشان داده این ستاد در مواقع بحرانی، استراتژی مناسبی در ارتباط با مشكلات سفر ندارد و كمتر با بحران و شرایط اضراری درگیر می شود.



1398/01/25
14:58:41
5.0 / 5
4292
تگهای خبر: تاریخ , توریست , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری