، روایت موزه های علوم در دانشگاه ها،

افتتاح موزه علم و طب دانشگاه ارومیه در سال ۹۸، تبدیل بخش حشره شناسی به بانك حشرات غرب ایران

افتتاح موزه علم و طب دانشگاه ارومیه در سال ۹۸، تبدیل بخش حشره شناسی به بانك حشرات غرب ایران به گزارش آثارنیوز مدیر اجرایی موزه های دانشگاه ارومیه از برنامه دانشگاه برای افتتاح موزه ˮعلم و طبˮ با همكاری سازمان میراث فرهنگی در سال آینده اطلاع داد و اضافه كرد: برنامه بلند مدت ما تكمیل و توسعه بخش حشره شناسی موزه تاریخ طبیعی دانشگاه است؛ بدین منظور كه این بخش به ˮبانك حشرات غرب ایرانˮ تبدیل گردد.


سمانه تربتی در گفتگو با ایسنا به "مجموعه موزه های دانشگاه ارومیه" اشاره نمود و توضیح داد: تنها موزه فعال در این مجموعه، موزه تاریخ طبیعی است كه فعالیت خویش را از سال ۱۳۷۸ شروع كرده و دارای بخش های مختلف حشرات، زمین شناسی، جانورشناسی، پرندگان و سالن آبزیان است.
وی با اشاره به وضعیت خوب بخش جانورشناسی این موزه، افزایش هر روزه نمونه های این بخش را خاطرنشان كرد و اظهار داشت: همینطور در حال توسعه بخش پرندگان هستیم.


مدیر اجرایی موزه های دانشگاه ارومیه افزود: هم اكنون تعداد نمونه ها در بخش های حشره شناسی و زمین شناسی زیاد است، با این وجود در حال تكمیل این بخش ها هستیم. برنامه ریزی بلند مدت ما این است كه بخش حشره شناسی موزه به بانك حشرات غرب ایران تبدیل گردد. این در شرایطی است كه در ایران هیچ مجموعه كاملی از حشرات نداریم و می خواهیم با جمع آوری نمونه های بیشتر، این بخش را تجهیز نماییم.




تربتی اضافه كرد: در بخش زمین شناسی هم نمونه های بسیاری مربوط به كانی ها و سنگ ها موجود و در حال افزایش می باشد.
افتتاح موزه "علم و طب" در سال آینده
وی سپس به "سازه مسكن طبیب" در دانشگاه ارومیه اشاره و تشریح كرد: سازه مسكن طبیب، مربوط به حدود ۱۵۰ سال پیش بود و محل زندگی یك پزشك آلمانی متولد ارومیه، به نام دكتر "ژوزف جی كاكران" بوده است. ایشان تا آخر عمر خود در ارومیه مشغول عرضه خدمات پزشكی بود و در نزدیكی مسكن خود، یك بیمارستان هم تأسیس كرد كه از آن چیزی باقی نمانده است.




استادیار دانشگاه ارومیه در همین زمینه اظهار نمود: نخستین مدرك پزشكی مدرن ایران هم از جانب دكتر "ژوزف جی كاكران" در سال ۱۸۸۳ میلادی صادر شد و گواهی آن موجود است.
تربتی از برنامه دانشگاه ارومیه برای تعمیر سازه مسكن طبیب با مشاركت سازمان میراث فرهنگی اطلاع داد و اظهار داشت: در سال آینده سازه مسكن طبیب تعمیر می شود و با همكاری دانشگاه علوم پزشكی ارومیه، به موزه ای تحت عنوان موزه "علم و طب" اختصاص می یابد.
كاربرد موفقیت آمیز "تركیبات شبه بیوپلاستیك" در تاكسیدرمی آبزیان
وی با اشاره به اینكه موزه علم و طب به دستاوردهای دانشگاه، مفاخر ارومیه و ابزارآلات پزشكی اختصاص خواهد یافت، به هرباریوم غنی مربوط به گروه زیست شناسی دانشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: در این هرباریوم حدود ۵ هزار نمونه گیاهی موجود است كه در تلاش هستیم با كمك اعضای گروه زیست شناسی دانشگاه، نمونه ها را به داخل موزه انتقال دهیم كه در این صورت نیازمند فضا خواهیم بود.
مدیر اجرایی موزه های دانشگاه ارومیه در مورد نسبت موزه تاریخ طبیعی با این دانشگاه، توضیح داد: دانشگاه ارومیه بعنوان یكی از دانشگاه های مادر در شمال غرب ایران مطرح است و رشته های زیادی دارد كه در ارتباط مستقیم با موزه هستند؛ بعنوان مثال رشته جانورشناسی در گروه زیست شناسی یا رشته مستقل علوم گیاهی در مقاطع ارشد و دكتری با موزه تاریخ طبیعی مرتبط هستند. بخش حشرات موزه تاریخ طبیعی هم با گروه گیاه پزشكی دانشكده كشاورزی مرتبط می باشد كه دكتر كریم پور و تیمشان بعنوان تیم متخصص از این دانشكده، قصد تجهیز آنرا دارند.
تربتی درباره سالن آبزیان بخش جانورشناسی موزه، اظهار داشت: آرتمیاها گروهی از سخت پوستان هستند كه منحصراً در دریاچه ارومیه زندگی می كنند. دكتر ناصر آق، رئیس پژوهشكده "آرتمیا و جانوران آبزی" از بزرگان این مباحث در ایران هستند كه در سالن آبزیان مشاركت مستقیم دارند. ایشان از شیلات استان های شمال و جنوبی كشور نمونه هایی را تهیه كرده و با روش های جدید تاكسیدرمی كرده اند.




وی در همین خصوص به استفاده از "تركیبات شبه بیوپلاستیك" بعنوان یك روش جدید در تاكسیدرمی آبزیان موزه اشاره نمود و اظهار داشت: این روش اخیرا در دنیا به كار برده می شود و كاربرد آن در موزه بر روی نمونه های گیاهی قارچی و هم برخی سخت پوستان مانند آرتمیا موفقیت آمیز بوده است. در این روش از تركیبات پلیمری یا شبه پلیمری همچون "اپوكسی رزین ها" استفاده شده و نمونه مورد نظر در داخل این تركیبات شفاف، به نمایش درمی آید كه ما تلاش داریم نمونه های بیشتری را با روش فوق به نمایش بگذاریم.


برگزاری كلاس های آموزشی در موزه از سال آینده
استادیار دانشگاه ارومیه با اشاره به اینكه تنها كارشناس حاضر در این موزه نمونه هایی از شمال غرب كشور بعنوان مثال تبریز، زنجان و كردستان را تاكسیدرمی كرده است، اظهار داشت: در تلاش هستیم كلاس های آموزشی همچون بخشی از درس جانورشناسی (مرتبط با كارآفرینی در حوزه تاكسیدرمی) یكی از شاخه های زیست شناسی جانوری در كارشناسی را در بخش تاریخ طبیعی موزه برگزار نماییم.


تربتی اضافه كرد: همینطور اگر بتوانیم سال آینده هرباریوم را به موزه انتقال دهیم، از سال آینده برخی كلاس های كارشناسی و كارشناسی ارشد علوم گیاهی را هم در موزه برگزار خواهیم كرد، ضمن آنكه از اعضای هیئت علمی حشره شناسی خواسته ایم در سال آینده كلاس های خویش را در موزه تشكیل دهند.
او در آخر با اشاره به اینكه از آغاز سال قبل مجوز میراث فرهنگی را دریافت كرده ایم، خاطرنشان كرد: در ۴ ماهه گذشته كه مسئولیت موزه را بر عهده داشته ام، حدود ۱۰۰۰ نفر بازدیدكننده از سازمان ها و مؤسسات آموزشی داشته ایم كه البته هزینه بازدید به دستور دكتر حب نقی، رئیس دانشگاه برای دانش آموزان نیم بها بوده است.



1397/12/26
14:17:37
5.0 / 5
4454
تگهای خبر: آموزش , تاریخ , خدمات , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری