آشنایی با صنعت گردشگری در ایران

آشنایی با صنعت گردشگری در ایران آثارنیوز: كشور ایران دارای جاذبه های فراوانی بوده و تنوع این جاذبه ها سبب جذب توریستهای داخلی و خارجی شده است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، گردشگری در ایران از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار می باشد. از مهمترین مراكز گردشگری در ایران می توان مناطق تاریخی و فرهنگی، اماكن مقدس و مذهبی و جاذبه های دیدنی در شهرهای مختلف را نام برد.
تعریف صنعت گردشگری
صنعت گردشگری در ایران عبارتست از: مجموعه ای از نمایش كنندگان خدمات كه همچون مهمترین آنها می توان خدمات مسافرتی و تورگردانی، عاملان حمل و نقل مانند ریلی، جاده ای، هوایی، دریایی، متصدیان جاذبه های گردشگری، محصولات صنایع دستی و سوغاتی ها، پوشاك و وسایل چرمی، مهمانسراها، هتل ها و رستوران ها و دیگر مواردی كه مورد علاقه گردشگران می باشد.
سهم استان های ایران در گردشگری
معمولا گردشگران به علت علاقه مندی به فرهنگ، طبیعت، یا آب و هوای مقصد مورد نظر یا وجود جاذبه های گردشگری تاریخی، آن محل را بعنوان مقصد سفر خود انتخاب می كنند. هر چند كه جای جای كشور ایران می تواند بعنوان بهترین مقاصد گردشگری برای مسافران به شمار آید. اما در این میان بعضی از استان های ایران توانسته اند، بیشترین میزان جذب توریست خارجی را به خود اختصاص دهند. این استان ها عبارتند از: خراسان رضوی، اصفهان، فارس، همدان، كرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، خوزستان، گیلان و همین طور سیستان و بلوچستان. لازم است بدانید استان ایلام محل ورود گردشگران عراقی از مرز این استان است و در رده دوم قرار گرفته است.
عامل موثر دیگری كه در انتخاب مقصد سفر موثر است، آب و هوا و فصل سفر است. بعنوان مثال، رامسر بهترین شهر مازندران برای سفر و اجاره ویلا است و ییلاق ماسال، به علت پدیده اقیانوس ابر، بسیار توریست پذیر است و می توانید برای اجاره ویلا از سایت شب در مناطق شمالی ایران استفاده كنید.
صنعت گردشگری در ایران
كارشناسان میزان تولید ناخالصی ملی را كه از راه گردشگری در ایران به صورت غیر مستقیم به دست می آید، ۶/۱ درصد برآورد كرده اند. همین طور صنعت گردشگری در ایران نیم درصد اشتغال را به خود مختص كرده است. اگر به این صنعت توجه بیشتری شود، صنعت گردشگری در ایران می تواند به بحران اشتغال كشور كمك بسیار كند. به علت تنوع بالایی كه در صنعت گردشگری وجود دارد، این صنعت می تواند در اقتصاد كشور تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. با توسعه صنعت گردشگری می توان به كاهش بیكاری و توزیع درآمد و افزایش درآمد دولت كمك كرد.

رشد صنعت گردشگری در ایران
گردشگری در ایران بعنوان مسافرت تفریحی به شمار می آید. بتازگی گردشگری را به هر گونه مسافرتی می گویند كه شخص برای خارج شدن از محیط كار و زندگی خود انتخاب می كند. صنعت گردشگری در ایران دارای ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه می باشد. گردشگری در ایران توانسته است رتبه دهم را در جاذبه های باستانی و تاریخی كسب كند. همین طور كشور ایران دارای رتبه پنجم در جاذبه های طبیعی در جهان می باشد.
ایران بعنوان یكی از مناطق امن از لحاظ امنیت برای توریستهای خارجی می باشد. طبق آماری كه در سال ۲۰۰۸ به دست آمده است، میزان توریستهایی كه در این سال به ایران سفر كرده اند، ۲.۰۰۰.۰۰۰ توریست خارجی بوده است در حالیكه میزان توریستهایی كه در دنیا سفر كرده بودند، در این سال ۸۴۲.۰۰۰.۰۰۰ جهانگرد بوده است. از عوامل مهم در توسعه گردشگری در ایران آب های معدنی هستند كه در بعضی نواحی وجود دارند. چشمه های آب معدنی ایران با پراكندگی در بعضی نواحی ایران سبب جذب توریستهای داخلی و خارجی شده اند. این چشمه ها در شهرهای مشگین شهر، مراغه، سرعین، اوج و لاریجان هستند.
جاذبه های گردشگری در ایران
در ناحیه شمالی ایران تالاب انزلی، سواحل دریای خزر و ماسوله از مناطق گردشگری در ایران هستند. مناطق كوهستانی كه در ماسوله هستند، پارك جنگلی سی سنگان در شهرستان نوشهر گردشگران زیادی را به خود جذب می كنند. در این مناطق جنگلی امكانات مختلفی برای مسافران در نظر گرفته شده است. از دیگر جاذبه های دیدنی شمال ایران می توان به پارك ملی گلستان اشاره نمود. این پارك در بین گنبد كاووس و بجنورد قرار گرفته است. پارك ملی گلستان دارای منطقه اختصاصی تفرجگاه است كه سالانه صدها هزار توریست به این منطقه وارد می شوند. از مناطق جنوبی ایران می توان به تنگه هرمز و كناره های خلیج فارس اشاره نمود، این مناطق به علت آب و هوای گرم بهترین مكان برای اوقات فراغت در تابستان هستند. از دیدنی های این منطقه می توان به جنگل های حرا در سواحل بندرعباس اشاره نمود.
از نواحی گردشگری در ایران برای ورزش های زمستانی می توان ارتفاعات البرز و زاگرس كه پوشیده از برف هستند را نام برد. این نواحی با داشتن چشم اندازهای بسیار زیبا و طبیعی، چشمه سارها، غارهای طبیعی و آبشارها از مكان های پر بازدید در ایران هستند. در فصل تابستان مسافران زیادی از اردبیل، مشگین شهر، دامنه های سبلان و سهند و منطقه دماوند در البرز دیدن می كنند. شمشك، توچال، دیزین و آبعلی كه در ارتفاعات البرز هستند، بهترین مناطق برای ورزش های زمستانی در ایران هستند.

اما مردم عادی چگونه می توانند از راه گردشگری كسب درآمد كنند؟
به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، خیلی از مردم در مناطق مختلف ایران، خانه ها و اقامت گاه هایی دارند كه بیش از اندازه نیاز خود و خانواده شان است. این گونه افراد می توانند با اجاره ویلا و آپارتمان خود كسب درآمد كنند. همین مساله یكی از دلایلی است كه چرا نباید در ایران ویلا خرید و مردم بومی باز از این موهبت درامدی برخوردار می شوند.
اماكن مذهبی و گردشگری در ایران
از مراكز مهم گردشگری در ایران اماكن مقدس و مذهبی هستند. یكی از قطب های مذهبی ایران شهر مشهد می باشد. مشهد با وجود بارگاه نورانی امام رضا سالانه زائران زیادی از سراسر ایران و كشورهای خارجی مسلمان و همسایه را به سمت خود می كشاند. بناهای مختلفی كه در اطراف حرم امام رضا هستند همچون صحن مسجد گوهرشاد با وجود كاشی كاری های زیبا و معماری هنرهای تزیینی از مناطق دیدنی این منطقه هستند. از دیگر مناطق مذهبی ایران می توان بارگاه حضرت معصومه در قم، شاهچراغ در شیراز، شاهزاده عبدالعظیم حسنی در شهر ری و بارگاه سید جلال الدین اشرف در آستانه اشرفیه اشاره نمود. حجم بالایی از زائران در روزهای تعطیل از این اماكن مذهبی دیدن می كنند.
مناطق تاریخی و فرهنگی ایران
استان فارس از قطب های بزرگ گردشگری فرهنگی و تاریخی ایران به شمار می آید و دارای عنوان پایتخت فرهنگی ایران باستان شناخته شده است. در این استان بناهای مختلف و آثار تاریخی پیش از تاریخ را می توان دید. در این استان می توان سنگ نگاره های غارنشینان ده مورد را نام برد. بناهای باستانی ابن استان عبارتند از پاسارگاد، تخت جمشید، تخت سلیمان، نقش رستم، حمام و بازار وكیل، دروازه قرآن و آرامگاه سعدی و حافظ. گردشگران زیادی سالانه برای بازدید از این مكان های تاریخی به استان فارس سفر می كنند.
از دیگر مناطق تاریخی و فرهنگی ایران شهر اصفهان می باشد. اصفهان با وجود میدان نقش جهان، سی و سه پل، پل خواجو، عمارت عالی قاپو، كاخ چهل ستون و هنرهای مختلفی چون مینیاتور، كاشی كاری و حجاری بعنوان پایتخت فرهنگی اسلامی ایران معرفی شده است. از دیگر قطب های گردشگری فرهنگی تاریخی ایران می توان استان كرمانشاه را نام برد. مكان های دیدنی این استان طاق بستان، معبد آناهیتا، كاروانسرای عباسی، تكیه معاون الملك، بزرگترین بازار سنتی خاورمیانه، مسجد شافعی، مسجد و حمام حاج شهبازخان هستند. این مطلب، یك خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

1397/10/11
13:25:02
5.0 / 5
4288
تگهای خبر: آثار تاریخی , اقامت , باستانی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری