گردشگری كهگیلویه و بویراحمد در راه شكوفایی

گردشگری كهگیلویه و بویراحمد در راه شكوفایی آثارنیوز: اختصاص اعتبار برای احداث تله كابین در آبشار یاسوج، كوشش برای مجموعه بزرگ پارك آبی، هتل پنج ستاره و در دست اجرا بودن ده ها طرح اقامتگاه های بوم گردی و اردوگاه های در مناطق گردشگری چشم انداز روشنی برای این صنعت پردرآمد در كهگیلویه و بویراحمد ترسیم كرده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، بااینكه صنعت گردشگری كهگیلویه و بویراحمد در طرح آمایش سرزمینی بعنوان سومین ظرفیت استان شناخته میگردد اما رتبه بیست و هفتم اختصاص اعتبارات در بودجه استانی را دارد.
اما مسئولان سازمان گردشگری با استفاده از ظرفیت های صندوق توسعه ملی و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در سال های اخیر توانسته اند امیدها را برای افزایش درآمد در این حوزه زنده نگه دارند.

** ظرفیت های طبیعی
از اواخر آبان ماه كه سرمای سوزان زمستان شهرهای شمالی كهگیلویه و بویراحمد را فرا میگیرد طبیعت بهاری مناطق گرمسیری استان در شهرستان های گچساران، كهگیلویه، باشت، چرام، لنده و بهمئی پذیرای گردشگران است.
فصل تابستان باز در حالیكه مناطق گرمسیری گرمای بالای 40 درجه سانتی گراد را سپری می كند هوای دلپذیر و خنكای نسیم در شهرهای سردسیری گردشگران وجهانگردان خسته از گرما را به سمت خود جذب می كند.
این گونه است كه كهگیلویه و بویراحمد را استان چهار فصل می نامند و در هر فصلی گردشگران و جهانگردان می توانند از طبیعت آن بهره مند شوند.
براساس آمار رسمی سالانه سه میلیون نفر از جاذبه های گردشگری این استان بازدید می كنند كه 90 درصد از آنها ایرانگردان هستند.
رودخانه های خروشان، آبشارها، چشمه سارها و بقعه متبركه بی بی حكیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در كنار جاذبه های تاریخی سبب شده این دیار بتواند گردشگران با سلیقه های متفاوت را جذب نماید.

**چشم انداز گردشگری
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: مجموعه پارك آبی شهریاسوج مركز این استان در دهه فجر امسال بهره برداری خواهد شد.
محمود باقری اضافه كرد: این طرح با سرعت خوبی در حال تكمیل شدن است.
وی بیان كرد: رودخانه آرام، سرسره های به روز و استخرهای نمك جهت آب درمانی، سونا و جكوزی از بخش های مختلف مجموعه پارك آبی است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: طرح تله كابین منطقه گردشگری آبشار یاسوج از تپه جنوبی به سمت شمال به طول چهار كیلومتر اجرا میگردد.
باقری از برنامه ریزی برای تدوین طرح جامع گردشگری در این استان آگاهی داد.
وی اظهار داشت: مراحل مناقصه این طرح انجام شده است و الان در حال انعقاد قرارداد با مشاور هستیم.
باقری اظهار داشت: طرح جامع سند گردشگری كهگیلویه و بویراحمد در مدت زمان هشت ماه اجرا خواهد شد.
وی عنوان كرد: راه اندازی 50 واحد بو م گردی در این استان تا سال 1400 هدف گذاری شده است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد اشاره كرد: امسال راه اندازی 15 واحد بو م گردی در شهرستان های مختلف استان در دستور كار قرار دارد.

** اقدامات انجام شده
باقری اشاره كرد: 250 میلیارد ریال برای ساخت تلكابین در محل آبشار یاسوج پیش بینی شده است.
وی بیان كرد: 110 میلیارد ریال از محل سفر هیات در سال 1395 به زیرساخت های گردشگری این استان اختصاص یافت كه موجب تكمیل 24 طرح شد.
باقری اظهار داشت: با این اعتبار اردوگاه های راكدی كه با بودجه های قطره چكانی به صورت لاك پشتی در حال اجرا بود بهره برداری شدند.
باقری عنوان كرد: در چند سال اخیر تكمیل اردوگاه های گردشگری استان در دستور كار قرار گرفت كه با جذب اعتبارات ملی و استانی اردوگاه های برم الوان بهمئی، باغ فردوس گچساران، رود رونه باشت، چشمه بلقیس چرام، خهكلون یاسوج، اندرسای سی سخت، آبشار كمر دوغ، اردوگاه گردشگری كریك و اردوگاه گردشگری موگرمون لنده تكمیل شد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: احداث 100 چشمه سرویس بهداشتی در مناطق گردشگری از دیگر خدمات انجام شده در این استان است.
وی بیان كرد: 250 میلیارد ریال از سال 92 تابحال از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه زیرساخت های گردشگری استان هزینه شده است.
باقری گفت: با این اعتبار طرح هایی همچون هتل، هتل آپارتمان و مجموعه پارك آبی در شهرستان های كهگیلویه و بویراحمد كلنگ زنی شده است.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در حوزه گردشگری استان، اضافه كرد: در دولت تدبیر و امید برای احداث اشتغال در حوزه گردشگری گام های مهمی برداشته شده است.
وی ساخت 400 دقیقه مستندهای تبلیغی و بروشورهای 2 زبانه در امتداد معرفی ظرفیت های گردشگری تلاش شد.
باقری اظهار داشت: از افرادی كه تمایل به سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های گردشگری استان همچون بو م گردی، هتل، هتل آپارتمان و سفره خانه های سنتی دارند به صورت ویژه حمایت میگردد.
كهگیلویه و بویراحمد با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبركه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مكانی مناسب جهت استفاده مسافران و گردشگران است.
حرم بی بی حكیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلالدان، رود رونه، آبشار كمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد كوثر همچون جاذبه های گردشگری كهگیلویه و بویراحمد است.

8143/6110


1397/09/08
15:27:59
5.0 / 5
4875
تگهای خبر: اقامت , تاریخ , جاذبه های تاریخی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری