رئیس اداره میراث ری:

500 متر از عرصه تاریخی چشمه علی آزادسازی شد

500 متر از عرصه تاریخی چشمه علی آزادسازی شد آثارنیوز: شهرری - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری اظهار داشت: چهار باب ملك به مساحت 500 متر با اعتبار هفت میلیارد و 500 میلیون ریال در جهت تملك و آزادسازی حریم اثر تاریخی چشمه علی از جانب میراث فرهنگی استان تهران خریداری شد.


امیر مصیب رحیم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: میراث فرهنگی با هدف آزادسازی فضای عرصه تاریخی چشمه علی مبادرت به تخریب املاك خریداری شده كرد كه با این اقدام 500 متر از عرصه این اثر تاریخی آزاد شد.
وی اضافه كرد: میراث فرهنگی در صورت همكاری شهرداری منطقه 20 (شهرری)، مبادرت به زیباسازی و توسعه فضای سبز در این منطقه خواهد نمود چون كه این كار در رفاه اجتماعی و تولید نشاط مردم منطقه نقش مهم و موثری دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری عنوان كرد: با عنایت به وجود آثار تاریخی پرارزش در منطقه ری، تولید توسعه فضای گردشگری در این بخش از اهداف و برنامه های میراث فرهنگی به حساب می آید.
وی افزود: معرفی جاذبه های تاریخی به گردشگران علاوه بر توسعه و ترویج صنعت گردشگر منطقه، زمینه اشتغالزایی برای ساكنین در این بخش را هم فراهم می آورد.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، «چشمه علی» یكی از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به حساب می آید كه در جنوب پایتخت و شمال شهرری، منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد، این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشكان و در زیر باروی ری واقع شده است.
این چشمه از میان صخره ای بزرگ خارج شده و به سمت جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.
نام باستانی این چشمه سورینی بوده است كه احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشكانیان و ساسانیان است.
بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد، قدمت چشمه علی به حدود 8 هزار سال پیش بر می گردد، زمانی كه اولین اجتماع در كنار چشمه ای دایمی واقع بربالای تپه ای گرد آمدند.
در گذشته فرش فروش ها و مردم تهران، قالیها و قالیچه های خویش را با این عقیده كه در آب این چشمه خاصیتی است كه فرش را خوب تمیز و رنگ روشن تر و پر جلاتر می سازد، در آب چشمه علی می شستند.
تهران/1970 /1539


1397/09/03
15:11:05
5.0 / 5
5252
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , تاریخ , جاذبه های تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری