اثر هزارساله در خطر تخریب است

برج قابوس در هجوم سوسك های بال آتشین، آگهی كارشناسان به تخریب بنا

برج قابوس در هجوم سوسك های بال آتشین، آگهی كارشناسان به تخریب بنا آثارنیوز: گنبد-بلندترین برج آجری جهان با قدمت هزار سال كه گذر زمان هم سبب فروپاشی آن نشده، امروز درگیر مشكلاتی ازجمله لانه گذاری سوسك های بال آتشین است كه كارشناسان آنرا تهدیدی برای بنا می دانند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، بلندترین برج آجری جهان با قدمت هزار ساله كه گذر زمان هم سبب فروپاشی آن نشد امروز درگیر مشكلاتی ازجمله هجوم و لانه گذاری سوسك های بال آتشین است. امری كه به اعتقاد كارشناسان تهدیدی برای سلامت برج هزار ساله قابوس به حساب می آید.
برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و یكی از بی نظیرترین یادمان های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است كه در اجلاس سی و ششم یونسكو در زمره میراث جهانی ثبت گردید.
این اثر تاریخی كه تابحال در طول دوره های مختلف از حملات دشمن و حوادث طبیعی ایمن مانده، به قول كارشناسان امروز به واسطه خطر رطوبت، مجاورت بنا در گذر خودروهای سنگین و سوسك های بال آتشین كه بتازگی به دو مشكل اضافه شده، در معرض بلا قرار دارد.

به باور كارشناسان اجرای طرحی برای دفع رطوبت برج قابوس سبب شده تا امروز این اثر تاریخی مورد هجوم سوسك های بال آتشین قرار بگیرد.
این متخصصان معتقدند هجوم سوسك های بال آتشین نه ناشی از مسائل جاری در نگهداری این دست سازه های خشتی، كه بر اثر بازسازی نادرست این سازه متوجه آن شده است.
علیرضا صادقی امیری، سخنگو و عضو هیأت رئیسه شورای هماهنگی تشكل های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور درباره این مشكل پیش آمده، اینگونه توضیح می دهد: حدود دو سال پیش پروژه دفع نم برج قابوس اجرا شد كه هدف از آن، جلوگیری از نفوذ رطوبت سطحی و صعودی بود. اما متأسفانه نه تنها كانال های دفع نم نتوانست به خوبی عمل كند كه به سبب نوع آجرها و استفاده از موم و چوب پنبه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به بنای برج قابوس، ده ها هزار سوسك بال آتشین به سبب جذب رطوبت در چوب پنبه ها به این بنا حمله برده و با جویدن چوب پنبه ها به درون بنای برج قابوس نفوذ كرده اند.
درحالی كه عضو هیأت رئیسه شورای هماهنگی تشكل های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور ادامه این روند را تهدیدی برای سلامت بنا می داند و معتقد می باشد احداث كلونی سوسك های بال آتشین بین پوسته های ملات و خوردن چوب ها و كاه موجود در مصالح سبب سستی مصالح به كار رفته در برج قابوس میگردد رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس اظهارات علیرضا صادقی امیری در این باره را رد می كند و حضور سوسك های بال آتشین در برج قابوس مشكل جدی بنا نمی داند.
به ادعای عبدالمجید نورتقانی: اصلا ملات كاهگل در برج قابوس به كار نرفته است و از چوب پنبه و موم باز هیچ جا استفاده نشده است كه سوسك ها در حال جویدن آنها باشند.
خبرگزاری مهر برای تنویر اذهان و عمومی و اطلاع درست از جزئیات این سوژه بزودی گزارشی از هجوم سوسك های بال آتشین و بلا های احتمالی این حشرات برای تنها بنای تاریخی بین المللی استان گلستان منتشر می كند.

1397/09/01
20:23:43
5.0 / 5
4403
تگهای خبر: بنا , بنای تاریخی , تاریخ , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری