آیین جهانی زرتشتیان در چك چك اردكان شروع شد

آیین جهانی زرتشتیان در چك چك اردكان شروع شد آثارنیوز: یزد - آیین جهانی زرتشتیان عصر پنجشنبه با حضور پیروان كیش «آشو زرتشت» از ایران و دیگر كشورها در زیارتگاه «چك چك» اردكان استان یزد شروع شد و به مدت پنج روز ادامه دارد.


چك چك یكی از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان است كه در 43 كیلومتری شرق اردكان قرار دارد.
زرتشتیان در این آیین با خواندن بخشی هایی از اوستا كتاب مقدس پیروان این كیش ضمن راز و نیاز با « اهورامزدا» (خدا) برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران، سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری دعا كردند.
زرتشتیان در استان یزد زیارتگاه های متعددی دارند و همه این زیارتگاه ها برای آنها حائز اهمیت است اما چك چك یا پیرسبز به جهت موقعیت جغرافیایی و شكل خاص آن از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد و در مناسبت های مختلف سال نه تنها میزبان تعداد زیادی از زرتشتیان بلكه میزبان گردشگران مسلمان هم هست.
با این وجود، این مكان در ایام 24 تا 28 خرداد اختصاص به زرتشتیان دارد و پیروان این آیین از شهرها و استان ها و كشورهای مختلف در آن شركت می كنند.
برخی معتقدند كه این گردهمایی در ایام یادشده همانند همایش مسلمانان در موسم حج است و به همین اندازه برای زرتشتیان قداست دارد اما عده دیگری هم معتقدند این 2 مراسم قابل مقایسه با یكدیگر نیستند.
پیروان آیین زرتشتی در كشورهای مختلف حدود 150 هزار نفر تخمین زده می شوند كه 30 هزار نفر آنان در ایران زندگی می كنند.
حدود 6 هزار نفر از این تعداد در شهرستان های یزد، تفت و اردكان سكونت دارند.
آتشكده و دخمه، 2 اثر مهم زرتشتیان استان یزد است كه در لیست آثار ملی به ثبت رسید.
اقلیت زرتشتی یك كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند.
رشید شهریاری یكی از زرتشتیان شركت كننده در آیین یادشده به ایرنا اظهار داشت: حضور در این برنامه نوعی آیینی اجتماعی - مذهبی است، زرتشتیان ابتدا در محل زیارتگاه با روشن كردن شمع و عود به پرستش پروردگار یكتا و بی همتا می پردازند و سپس در جمع های چند نفره در فضای باز زیارتگاه با یكدیگر دیدار و گفت و گو می كنند.
وی اضافه كرد: زنان و مردان زرتشتی طبق سنت خود هنگام ورود به محل عبادتگاه پوششی بر سر قرار می دهند و انواع شیرینی و خوراكی را هم در بین هم كیشان خود بعنوان نذری توزیع می كنند.
فرماندار اردكان هم اظهار داشت: گردهمایی تعدادی از زرتشتیان از كشورهای مختلف در زیارتگاه چك چك این شهرستان، نماد همبستگی و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در ایران است.
هادی مقیمی در حاشیه بازدید از گردهمایی زرتشتیان در این زیارتگاه به خبرنگاران اضافه كرد: زرتشتیان ایران و جهان در این محل حضور می یابند و با خدای خویش راز و نیاز می كنند.
وی با اشاره به اینكه زرتشتیان و پیروان ادیان دیگر در ایران عزیز هستند و با پیشینه طولانی و تمدن چند هزار ساله در كمال امنیت در كنار مسلمانان زندگی می كنند، خاطرنشان كرد: پیروان ادیان مختلف آزادانه به عبادت می پردازند.
فرماندار اردكان اظهار داشت: هموطنان زرتشتی در انجام مراسم مذهبی كاملا آزاد هستند و در كمال آرامش و نظم، قوانین جاری كشور را هم رعایت می كنند.
مقیمی با اشاره به اینكه زرتشتیان یكی از وفادارترین اقلیت هایی دینی در ایران هستند، اظهار نمود: خوشبختانه جمهوری اسلامی این ظرفیت را بوجود آورده است تا پیروان همه ادیان در كنار هم زندگی كنند و آنها بدون هیچ محدودیتی به مراسم و عباد بپردازند.
فرماندار اردكان با اظهار خرسندی از همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان ادامه داد: این ظرفیت به وجود آمده سبب افتخار ایران است.
وی اضافه كرد: برخی افراد در دنیا به دنبال تبلیغات سوء و منفی ضد ایران هستند و ادعا می كنند كه به حقوق اقلیت های دینی احترام گذاشته نمی گردد، آنها ضمن سفر به چك چك از نزدیك ببینند كه حقوق همه هموطنان ما همان گونه كه در قانون اساسی پیش بینی شده است به خوبی رعایت می گردد.
فرماندار اردكان تصریح كرد: چك چك منطقه ای مناسب برای گردشگران كشور و حتی جهانیان است و در سال های اخیر هم سعی شده كه این مكان ساماندهی گردد.
مقیمی اضافه كرد: همینطور انجمن زرتشتیان برنامه های خوبی در دست اجرا دارد كه می تواند حوزه گردشگری را فعال تر كنند.
مركز شهرستان 98 هزار نفری اردكان در 60 كیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/


1397/03/26
12:09:28
5.0 / 5
5108
تگهای خبر: آیین , شركت , گردشگران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری