سیاست ارزی و مشكلات گردشگری_۳

ارز وارداتی فعالان گردشگری آن طرف مرزهای ایران ماند

ارز وارداتی فعالان گردشگری آن طرف مرزهای ایران ماند آثارنیوز: آژانسهای مسافرتی به علت تحریم ها نمی توانند ارزی كه از محل ورود توریست به ایران به دست آورده اند را وارد كشور كنند آنها كه همیشه تحریم ها را دور می زدند با مشكلات جدی تر رو به رو شده اند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، آژانسهای مسافرتی كه در حوزه ورود توریست به ایران فعالیت می نمایند به علت تحریم ها نمی توانند ارزی كه از محل ورود توریست به ایران به دست آورده اند را وارد كشور كنند آنها كه همیشه تحریم ها را برای حل این مشكل دور زده بودند، اكنون با مشكلات جدیدتری رو به رو شده اند.
شاید از حدود ۴۷۰۰ آژانس مسافرتی كه در ایران فعالیت می نمایند ۷۰ آژانس گردشگری باشند كه توریست خارجی به ایران می آورند گردشگرانی كه پیش از ورود به ایران تصور می كنند كشورمان از امكانات و تكنولوژی روز خیلی عقب است و یا در یك ناامنی به سر می بریم به همین علت باید آنها را توجیه كنند كه چنین تصوری از ایران نادرست است. در این شرایط اما آنها با مشكل دیگری رو به رو هستند. سودی كه از محل ورود توریست به ایران نصیب آنها می گردد به همراه اصل پول نمی تواند در اختیارشان قرار گیرد. این مشكل جدید نیست. پیش از این هم آژانسداران در ورود ارز به ایران دچار مشكل بودند اما تحریم های اخیر سبب شده تا این مشكل برای آنها بیشتر شود.
شرایط سخت برای ادامه فعالیت آژانسداران
مصطفی شفیعی شكیب عضو جامعه تورگردانان ایران درباره مشكلات آژانس داران در ورود و خروج ارز برای تورهای گردشگری داخلی و خارجی به خبرنگار مهر می گوید: آژانس داران در این زمینه دچار مشكلات زیادی شده اند پیرو آن، نامه ای به معاون گردشگری نوشتیم تا این مورد به بانك مركزی منعكس شود از یك طرف دولت می گوید كه ارز وارد كشور كنید و در صنعت گردشگری فعال شوید و پول ها را به حسابی كه دولت مشخص كرده واریز كنید از این طریق وارد ایران كنید اما از سوی دیگر آژانس هایی كه تور گردشگری می برند به مشكل برخورد كرده اند ما امیدواریم كه دراین باره چاره ای پیدا شود.
او در ادامه می گوید: برای خروج مسافران از كشور به آژانس های مسافرتی راهكاری داده شده است میراث فرهنگی تعهدی به بانك مركزی داده تا آژانس ها تا حدی پول در اختیار داشته باشند كه این مقدار بر اساس صورت حساب آژانس ها و بدهی ها و... است. ولی برای اجرای تورهای ورودی هنوز چاره ای پیدا نشده است الآن هم كه صرافی ها تعطیل هستند و خرید و فروش ارز صورت نمی گیرد. تا پیش ازاین پولی كه با استفاده از ورود توریست به دست می آوردیم را می توانستیم با استفاده از صرافی ها وارد كشور نماییم اما الان آن ها هم مجاز به انجام این كار نیستند.
شفیعی شكیب بیان می كند: اكنون همه پولی كه آژانس های مسافرتی با استفاده از ورود توریست به دست آورده اند در حساب هایشان مانده است و امكان انتقال به ایران را ندارند و از سوی دیگر در داخل ایران با این مشكل مواجهند كه نمی توانند پول هتل، راهنما و سرویس حمل ونقل و... را تسویه كنند و یا برای اجرای تورهای دیگر پول آن را بپردازند.
ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران هم به خبرنگار مهر می گوید: با عنایت به وضعیتی كه پیش آمده جابه جایی پول برای ما امكان ندارد. قبلا هم این مشكل را داشتیم و آن را این طور حل می كردیم كه به مشتری می گفتیم پول را به جای اینكه به ما بدهی به یك آژانس توریستی چینی بدهید. این طوری طرف معامله یك شركت توریستی خارجی می شد. این شركت چینی درصدی از پول را برای خودش برمی داشت و بقیه را به صرافی هایی كه در دوبی نماینده بانك های ایرانی هستند می داد. دراین صورت مشكل ما حل می شد اما اكنون با شرایط به وجود آمده آن شركت های توریستی چینی هم دیگر قبول نمی كنند كه این روند را انجام دهند.
تبدیل منبع ارز ایرانی به منبع خارجی
وی در ادامه توضیح می دهد: اروپایی ها جابه جایی پول ما را انجام نمی دهد اما چینی ها این كار را انجام می دادند. اكنون پول های ما دست مشتری است و می گویند كه چرا حسابی نمی دهید تا تسویه نماییم. بانك هایی كه به نام ایرانی در خارج از كشور هستند، به نام شركت ایرانی حساب باز نمی كنند. ازاین رو از این طریق هم نمی توانیم مشكلمان را حل نماییم.
شرایط ورود ارز به ایران درحالی برای ارز آوران صنعت گردشگری سخت شده كه همیشه شعار متولیان گردشگری و ریاست جمهوری جایگزینی این صنعت به جای نفت بوده است در همین اوضاع و احوال مدیر یكی از آژانسهای مسافرتی در تهران كه بیشتر از كشورهای فرانسه و ایتالیا توریست خارجی به ایران می آورد، به همراه خود ۱۳۰ هزار یورو ارز وارد كرده است و تمام مداركش هم در اختیارش بوده اما از آنجائیكه نمی دانسته باید آن را اظهار كند، هم ارز ورودی ضبط شده و هم دچار جریمه ۵۰۰ میلیونی شده است و هم اكنون اجازه خروج از كشور را هم ندارد. او با وجود اینكه ثابت كرده منبع اصل پول كجا بوده است اما دچار چنین خسرانی شده است.
جامعه تورگردانان ایران پیرو این مورد نامه نگاری هایی را با معاونت گردشگری انجام داده است تا مشكل این آژانس كه حادتر از مشكل آژانسداران دیگر شده است پیگیری شود. پورفرج درباره این مورد هم می گوید كه پیرو این مشكل از بانك مركزی و معاونت گردشگری خواستیم كه این آژانس را بعنوان یك ارز آور ببینند. بعد از آن، به همه آژانسداران بخش نامه زدیم كه حتما اگر بیشتر از ده هزار یورو ارز همراه خود دارند؛ در فرودگاه اظهار كنند این درحالی است كه بانك مركزی و یا معاونت گردشگری تا پیش از این چیزی به ما اعلام نكرده بودند.

1397/03/20
23:28:31
5.0 / 5
4927
تگهای خبر: توریست , شركت , صنعت گردشگری , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری