برندسازی راهبرد عملی پشتیبانی از كالای ایرانی - مجید رحمتی

برندسازی راهبرد عملی پشتیبانی از كالای ایرانی - مجید رحمتی آثارنیوز: كرمانشاه - تجاری سازی و برندسازی سوغات یا محصول یك شهر می تواند گامی بلند در جهت توسعه اشتغال زایی و پشتیبانی از كالای ایرانی باشد.


امروزه شهر های موفق و مدرن در عرصه‌ی های مختلف بخصوص گردشگری به بهترین شكل از برندسازی و تولید یك نماد هویتی و فرهنگی منحصر به فرد استفاده می نمایند و هریك می كوشند شهر خود و خدمات مخصوص به خویش را در چهارچوب یك نماد و یا سوغات ویژه در سطح بین المللی مطرح كنند.
این نماد ویژه به صورت نام، محصول و یا خدمتی عرضه می گردد كه به ساده ترین شكل ممكن جلوه گر و تداعی كننده‌ی هویت و ماهیت شهر است و بعنوان برندی انحصاری شناخته می شود.
در حقیقت این شهرها با سرمایه گذاری اولیه برای تثبیت جایگاه یك برند ویژه نه تنها باعث مطرح شدن خود در عرصه‌ی بین المللی می شوند، بلكه در آینده هم هزینه های كمتری برای تبلیغات گسترده می پردازند؛ به عبارت دیگر نماد و برند تولید شده معرف آن هاست و هر توریست و بازدید كننده با تهیه آن یك سفیر تبلیغاتی و نماینده فرهنگی برای آن شهر محسوب خواهد شد.
همین سوغات می تواند بعنوان یك جذابیت اساسی و انگیزه‌ی سفر شناخته شود و مسافران شهر را ملزم به تهیه‌ی آن در قالب ها و اشكال مختلف كند.
كنگاور از توابع استان كرمانشاه شهری تاریخی - مذهبی و دارای ظرفیت های عظیم در حوزه گردشگری و تاریخی است. باوجود اینكه این شهر از دیرباز با نامِ معبد آناهیتا در بین تاریخ دوستان، گردشگران و مسافران شناخته شده و همینطور دارای سوغات متنوع و هویت فرهنگی و تاریخی غنی است، متأسفانه اقدامی مؤثر برای طراحی، تولید و اعتباربخشی انحصاری به سوغات آن صورت نپذیرفته و این مورد بعنوان ضعف برند سازی این شهر در سطح ملی و بین المللی محسوس است.
همچنین در سال های گذشته به علت بی توجهی به این امر مهم، كالاهای نامطلوب چینی، بازار سوغات شهر كنگاور را تسخیر كرد و مسافران و گردشگران با مجموعه ای از محصولات بی كیفیت مواجه گشتند، كالاهایی كه با هویت و فرهنگ این سرزمین بیگانه بودند و عرضه‌ی آن ها جز نارضایتی خریداران و دورشدن فضای گردشگری شهر از اصالت خود، نتیجه ای به دنبال نداشت.
سازهای موسیقی همچون تار و سه تار در روستای هدف گردشگری فش (دیار هنرمندان) نه تنها می توانند به خوبی نیاز گردشگران را رفع كند، بلكه این صنایع امكان استفاده برای فرد را دارند و بعنوان نماد و كالایی لوكس برای گردشگران به حساب می آید و چه بسا در سال پشتیبانی از تولید داخل هم بعنوان برند منطقه ای و ملی معرفی شود.
نان تفتان دیگر سوغات ناشناخته كنگاور است كه قدمتی چند صد ساله دارد شبیه نان محلی فطیر اراك و كماج همدان است كه متاسفانه به اندازه نان های محلی دیگر استان های كشور شناخته شده نیست و ظرفیت بسیار مهمی برای برندسازی در عرصه سوغات دارد.
در همین راستا باید با مطالعات گسترده و سنجیده، اقدام به شناخت ظرفیت های تاریخی و گردشگری شهر كنگاور كرد و یك یا چند برند منتخب سوغات را متناسب با شرایط تاریخی شهر طراحی و با تاكید بر استفاده از ظرفیت داخلی تولید كرد. این اقدام می تواند سبب پشتیبانی از تولید محصولات باكیفیت داخلی و اقتصاد مقاومتی، پشتیبانی از كالای داخل و برندسازی در سطح كلان شود.
از طرفی مدیریت شهری هم باید در مراحل مختلف شكل گیری، تولید، معرفی و عرضه‌ی این محصولات، از آن ها حمایت كند. برگزاری جشنواره ی ایده ها، كلاس های آموزشی ساخت و تولید و بهره گیری از المان های شهری، تهیه فیلم، خبر و... فضای گسترده ای در شهر فراهم می كند كه در نهایت به تولید انبوه، شناخته شدن و تثبیت جایگاه این برند منتهی می گردد.
البته نباید فراموش كرد كه پیش از هر چیز باید بانك اطلاعاتی از تولیدكنندگان فعال در عرصه سوغات جمع آوری شود، تا با استفاده از این بانك اطلاعاتی تولید كنندگان شناسایی و با برقراری ارتباط با آن ها برای نمایش و عرضه محصولات آنان، نسبت به حذف واسطه ها هزینه ها را برای خریداران كاهش یابد.
* خبرنگار ایرنا در كنگاور
8066/7447


1397/03/06
12:48:01
5.0 / 5
4840
تگهای خبر: تاریخ , فرهنگ , كیفیت , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری