مهر خبر داد؛

مدال طلا برای اختراعی درباره موزه ها

مدال طلا برای اختراعی درباره موزه ها اختراع گروه ایرانی که در نخستین دوره مسابقات بین المللی اختراعات سوئیس (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا) مدال طلا کسب کرده، به پیشنهاد ایکوم در موزه ارامنه بصورت پایلوت اجرا می شود.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ محمودرضا گرجی، سالار بصیری و مرجان حاجی رحیمی اعضای تیم شرکت کننده از ایران در اولین دوره مسابقات بین المللی اختراعات ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی «ایفیا» توانستند با ساخت وسیله ای برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی در امتداد هوشمندسازی موزه ها، بین ۸۰۰ گروه شرکت کننده از کشورهای مختلف برای ایران مدال طلا کسب کنند.
نخستین دوره مسابقات بین المللی اختراعات (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا) تیرماه امسال بصورت آنلاین در ژنو سوئیس اجرا شد. بدین سبب پایلوت موزه ارامنه تهران با همکاری ایکوم ایران، موزه ارامنه تهران بعنوان پایلوت برگزیده شد تا این اختراع در آن اجرا شود.
در نشستی که عصر روز دوشنبه اول شهریور در ساختمان ایکوم ایران برگزار شد، تیم مخترعان، درباره دستگاهی که ساخته بودند، توضیح دادند.
در این جلسه علیرضا قلی نژاد، معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با ابراز خوشی از این که سرانجام چنین طرحی به نتیجه رسید، اظهار داشت: تا حالا گروه های زیادی مبادرت به چنین کاری کرده اند اما همگی نیمه کاره آنرا رها کردند و ما بسیار خوشحالیم که یک گروه توانست علاوه بر ساخت این دستگاه در بعد جهانی نیز آنرا مطرح کند.
او در ادامه اظهار داشت: آنالیز و پایش محیط برای نگهداری از اشیای موزه ای و این که با چه چیدمانی صورت گیرد، از نکات مهمی است که در این طرح دیده شده است. همچنین بوسیله کنترل است که می توان موزه را به وضعیت مطلوب تر رساند.
در ادامه این جلسه، سیداحمد محیط طباطبایی، رییس کمیته های ملی موزه های ایران (ایکوم) اظهار داشت: در دو سال قبل موزه های جهان به سبب شیوع کرونا، گرفتار معضلات بسیاری شدند اما بودند موزه هایی که از فناوری های روز در فضای مجازی استفاده کردند و توانستند خودشان را سرپا نگه دارند که یکی از این موزه ها، موزه ارامنه تهران است.
او افزود: این طرح یکی از اقدامات رو به جلو در موزه های دنیاست و اتفاق خوشایندی است که آنرا جوانان ایرانی ساخته اند.
در ادامه آلیس شاهمرادیان، موزه ارامنه تهران با اشاره به کارهای این موزه اظهار داشت: ما در موزه ارامنه تمام اهتمام خودرا می نماییم که اشیایی که از گذشته به امانت به ما رسیده، در بهترین شرایط نگهداری شود. بطورمثال در موزه نسخ خطی ۶۰۰ ساله داریم که شرایط نگهداری آن برای ما اهمیت دارد و از سویی با ساخت این دستگاه می توانیم به هدفمان که حفاظت از اشیای موزه ای است بیشتر نزدیک شویم.
عملیات اجرائی نصب و راه اندازی دستگاه برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی از هفته آتی در موزه ارامنه تهران شروع می شود.

1400/06/02
22:09:36
5.0 / 5
622
تگهای خبر: آنلاین , راه اندازی , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری