در محوطه تاریخی باغ ملی تهران

نمایش نفایس دوره پیش از تاریخ

نمایش نفایس دوره پیش از تاریخ به گزارش آثارنیوز ۸۰ تصویر از آثار نفیس تاریخ ایران، از دوره پیش از تاریخ تا روزگار قاجار، به مناسبت هشتاد سالگی بنیان گذاری موزه ایران باستان و وقف موزه ملی ملك در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نمایش گذاشته شد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی كتابخانه و موزه ملی ملك، موقوفه آستان قدس رضوی، «نمایشگاه هشتاد سالگی؛ گزیده آثار موزه ملی ایران و كتابخانه و موزه ملی ملك» هم زمان با آغاز برنامه های «آیین هشتاد سالگی» در نكوداشت هشتادمین سال «بنیان گذاری و گشایش موزه ایران باستان» و «وقف كتابخانه و موزه ملی ملك»، تصویری جذاب از هنر، فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران، در خیابان پروفسور رولن در گوشه جنوب غربی محوطه تاریخ باغ ملی نقش بسته است تا گردشگران و دوستداران فرهنگ و هنر ایران- اسلامی به تماشای رنگین كمان فرهنگ و تاریخ دیرینه این سرزمین بنشینند. مجموعه ای از نفایس تاریخی گنجینه موزه ملی ایران، دربرگیرنده آثار سفالی، سنگی، كاشی و آبگینه همچون جام های شوش، مارلیك و حسنلو، مجسمه نجیب زاده پارتی، سرستون های هخامنشی تخت جمشید به همراه گنجینه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی از منسوجات، نسخه خطی، نگارگری، خوش نویسی، سكه، آثار لاكی، آثار و كتیبه های فلزی و نقاشی در كتابخانه و موزه ملی ملك همچون شاهنامه بایسنغری، پرده خانه كعبه و آثار برجسته خوش نویسی از میرعماد و ام سلمه قاجار، تابلوهای «نمایشگاه هشتاد سالگی» را آراسته اند.
موزه ایران باستان «نخستین موزه ملی دولتی» و كتابخانه و موزه ملی ملك «نخستین موزه ملی وقفی- خصوصی» در تاریخ ایران به شمار می آیند كه در گذر هشت دهه از بنیان گذاری و وقف در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، همچنان نقشی مهم در پاسداری و بازشناسی فرهنگ و تمدن ایران از دریچه آثار دیرینه تاریخی بر دوش دارند. این دو گنجینه بزرگ ملی در همسایگی یكدیگر در محوطه تاریخی باغ ملی تهران، اكنون در نقطه ای مشترك، ۸۰ سالگیِ بنیان دو اندیشه نیكوی را در زمینه «تاریخ و فرهنگ» و «وقف» در تاریخ ایران را نكو می دارند. «آیین هشتاد سالگی»، برنامه هایی گوناگون در خود گنجانده است كه «نمایشگاه هشتاد سالگی؛ گزیده آثار موزه ملی ایران و كتابخانه و موزه ملی ملك»، نخستینِ آن ها به شمار می آید.«نمایشگاه هشتاد سالگی؛ گزیده آثار موزه ملی ایران و كتابخانه و موزه ملی ملك» از ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی گشایش یافته است و تا ده روز میزبانی گردشگران و دوستداران فرهنگ و تاریخ دیرینه این سرزمین را انتظار می كشد. برای دسترسی به نمایشگاه می توانید به ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن بیایید.
 

1396/06/28
17:00:22
5.0 / 5
5495
تگهای خبر: آثار تاریخی , گردشگران , موزه , گنجینه ملی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری