پس از دو دهه

برند گردشگری ایران رونمایی گردید

برند گردشگری ایران رونمایی گردید به گزارش آثارنیوز برند گردشگری ایران همزمان با روز جهانی جهانگردی رونمایی گردید. همینطور «سیمرغ» فیروزه ای و «ایران باشكوه، یك تجربه متفاوت» (Majestic Iran a Different Experience) بعنوان نشان و شعار گردشگری ایران انتخاب شده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، لوگو «سیمرغ» گردشگری ایران هم اواخر بهمن ماه سال قبل همزمان با نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران رونمایی شده بود. علی اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - درباره آن اظهار داشته بود: «سیمرغ» کامل ترین لوگو برای گردشگری ایران است که هویت دینی و ملی مردم را به تصویر می کشد و تمام خصوصیت های مثبت مردم ایران را منتقل می کند، منحصربه فرد و متعلق به ایران است و نمونه آن در کشورهای دیگر دیده نمی گردد. فرم این پرنده اساطیریِ درحال پرواز، نشانه اوج گرفتن گردشگری ایران است.
سیمرغ گردشگری ایران، پرنده ای درحال پرواز است که روی بال های آن ظرافت مقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به تصویر کشیده شده است. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل است. پرنده به رنگ آبی فیروزه ای (Persian blue) است که در کنار آن، واژه «ایران» به رنگ «آجری» با گرایش به «خاکی» که تصویرگر رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است، قرار گرفته که در کنار عبارت «A Different Experience» شعار گردشگری را ساخته است.
به قول زاهد شفیعی، مدیر پروژه برند گردشگری، انتخاب این نشان و شعار بیشتر از دو سال زمان برده است.
مطالعات برند گردشگری ایران رسما از دو دهه قبل شروع شده و هر بار یک لوگو انتخاب شده، از «گل نیلوفر» گرفته تا «گل زعفران». ایران با شعارهایی مثل «ایران را ببینید» گاهی در محافل بین المللی حاضر شده است، با این وجود هیچ یک از آنها تا امروز پایدار نمانده اند.
سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری سال ۱۳۹۲ کمیته طراحی شعار، لوگو و برند گردشگری ایران را تشکیل داد که اعضای آن تجربه ای در گردشگری نداشتند و همگی از کارشناسان میراث فرهنگی بودند که دست آخر هم به نتیجه ای نرسیدند. برای برند گردشگری ایران، همایش ها و نشست های زیادی در سطح داخلی و بین المللی انجام شد که هیچ یک تا کنون خروجی نداشته است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اینک معتقد می باشد مطالعات و بررسی های میدانی صورت گرفته، برند جدید گردشگری ایران را قابل دفاع کرده است. این وزارتخانه گفته برای طراحی نشان، شعار و رنگ گردشگری ایران نظر حدود ۱۷۰۰ کارشناس را دریافت کرده است.




منبع:

1399/07/06
20:04:11
5.0 / 5
2120
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری