تخم اژدها روی دماوند؟!

تخم اژدها روی دماوند؟! آثارنیوز: یك گوی سبز رنگ در ارتفاع بالای 4200 متری دماوند دیده می شود. كوهنوردان ایرانی می گویند آنجا پناهگاه كوهنوردان و گردشگر های خارجی است. كوهنوردان خارجی كه قبلا به كوه دماوند آمده اند اما از دیدن این گوی فلزی در آن ارتفاع متعجب شده اند و آنرا به تخم اژدهایی سبز رنگ تشبیه كرده اند. در تصاویر تازه انتشار یافته از كوه دماوند دیده می شود یك گوی فلزی دیگر همردیف با نمونه قدیمی تر، درحال ساخت است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، این سازه های فلزی را «ایگلو» می گویند که از کلبه های یخی اسکیموها الگو گرفته شده و مشابه آن در قله «توچال» با کاربری پناهگاه کوهنوردان دیده می شود. اما چه چیز این ایگلوها در کوه دماوند آزاردهنده است؟
عباس محمدی ـ دوستدار و دیده بان کوهستان ـ این سازه های فلزی را زخم تازه ای بر پیکر دماوند دانسته و در حساب شخصی اش در اینستاگرام با انتشار تصاویری از این ایگلوهای سبز و آبی در ارتفاع بالای ۴۲۰۰ متری کوه دماوند، نوشته است: «سازه های بدریخت و ناهماهنگ با محیط کوهستان، در نزدیکی پناهگاه جنوبی (که خود زگیلی است بر سیمای این کوه!) درحال بالا آمدن است. با وجود مخالفت ضمنی فدراسیون کوهنوردی (آنطور که در یک جلسه حضوری با رئیس فدراسیون و مسؤول پناهگاه ها برداشت کردم) این ساخت و ساز حتی در شرایط هوای بد این روزها درحال پیشرفت است. ظاهرا توجیه این عملیات، کمک در امر امداد و نجات است که کاملا بی مورد است! »
کوه دماوند یک اثر طبیعی ملی است که بعنوان «میراث طبیعی» در سال ۱۳۸۷ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است و قبل از آن، در سال ۱۳۸۱ بعنوان «اثر طبیعی» در شمار مناطق چهارگانه باارزش محیط زیست قرار گرفت. بدین سبب تمام کوه از ارتفاع ۲۲۰۰ متر تا قله ثبت شده است و مطابق قانون، انجام هرگونه عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر شود از ارتفاع ۲۲۰۰ متر به بالا که عرصه دماوند شمرده می شود، ممنوع بوده و هرگونه دخالتی در اثر، فقط با تایید و نظارت سازمان (وزارت) میراث فرهنگی ممکن بوده و تخلف از آن برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی تعزیرات و مجازات های بازدارنده، جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.
به نظر می رسد با وجود آن که دماوند از طرف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شده اما نبود ناظران این دستگاه ها در کوه دماوند، دست را برای دخل و تصرف باز گذاشته. این درحالی است که پرونده دماوند از سال ۱۳۹۵ برای ثبت در لیست جهانی یونسکو آماده شده اما لطمه ها و تعرض های فراوان مانع از ثبت جهانی آن شده است.


مینا قربانی که از سال ۱۳۹۴ با عنوان راهنمای گردشگری کوهستان فعالیت می کند، مدتی است موضوع ساخت و سازهای جدید در کوه دماوند را پی گیری می کند. وی در گفت وگویی که با ایسنا داشت، این پرسش را بیان کرد که باتوجه به ممنوعیت ساخت وساز در اثر طبیعی و میراث ملی، آیا فدراسیون کوهنوردی مجوزی از نهادهای مربوطه برای اضافه کردن این سازه های فلزی در کوه دماوند گرفته است!؟
قربانی به جلسه ای که حدود یک ماه پیش در فدراسیون کوهنوردی برای پیگیری این مساله با حضور تعدادی از دوستداران و فعالان کوهستان و محیط زیست تشکیل شد، اشاره نمود و اضافه کرد: رئیس فدراسیون در آن جلسه توجیهات مربوط به ایجاد ایگلوها را تشریح نمود. ایگلوی سبز که قدیمی تر است در اختیار کمیته پناهگاه ها بوده که به یک شرکت توریستی اجاره داده شده است. در صورتیکه اظهارات آقای زارعی ـ رئیس فدراسیون کوهنوردی ـ در خصوص این بود که آن سازه قرار بوده محل غذاخوری توریستهای خارجی باشد. در همان جلسه گفته شد ایگلوی قدیمی (سبز) همچنان در اختیار کمیته پناهگاه ها خواهد ماند و فقط ممکنست محل آن جابه جا شود، چون درست جانمایی نشده بود. از طرفی مشاهدات نشان میدهد قسمتی از آن سازه تخریب شده و عملا ناکارآمد است.
وی افزود: قطعات ایگلوهای بیشتری قبلا به ارتفاع بالای ۴۲۰۰ متر منتقل شده و مدت هاست که رها شده اند. حالا که یک ماه از آن جلسه گذشته و خبر رسیده ایگلوی دوم درحال ساخت است که گفته شده کاربری آن برای گروه امداد و نجات است. در همان جلسهٔ یک ماه پیش، همه حاضران با این تصمیم فدراسیون مخالفت کردند. اعتقاد ما این است حتی اگر قرار باشد دماوند توریستی تر شود باید به سمت ایجاد کمپ های موقت و فصلی با کمترین لطمه به این میراث طبیعی ملی، پیش برویم.
قربانی افزود: بااینکه فدراسیون کوهنوردی، این ایگلوها را سازه ای موقت به حساب می آورد ولی به هر حال برای استقرار آن به بسترسازی نیاز است و با نصب آن به صورتی ساخت و ساز انجام می شود. در مناطق کوهستانی کشورهای دیگر چنین اتفاقی را شاهد نیستیم، همه به این نتیجه رسیده اند که سازه هایی موقت با کمترین اثر زیست محیطی را بعنوان پناهگاه ایجاد کنند.
این راهنمای گردشگری کوهستان به واکنش گردشگر ها و کوهنوردان خارجی که قبلا به کوه دماوند آمده اند بعد از دیدن تصاویر این ایگلوها اشاره نمود و اظهار داشت: آنها متعجب شدند. یکی از آنها پرسید این گوی سبز دیگر چیست، تخم اژدها!؟
ایگلویی که بگفته فدراسیون به یک شرکت توریستی اجاره داده شده


منبع:

1399/07/01
14:47:30
5.0 / 5
2066
تگهای خبر: توریست , شركت , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری