مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید مطرح كرد

فراهم شدن امكان تخلیه آب ناشی از بارندگی در حیاط كاخ آپادانا

فراهم شدن امكان تخلیه آب ناشی از بارندگی در حیاط كاخ آپادانا به گزارش آثارنیوز فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به بازگشایی دریچه های مسدود شده كانال های زیرزمینی تخت گاه تخت جمشید، آنرا اقدامی برای حفاظت بهتر از این اثر به واسطه انتقال بخشی از آب جمع شده حاصل از بارندگی ها، در محوطه حیاط شرقی كاخ آپادانا و تسهیل تردد گردشگران دانست.


حمید فدایی در مورد این یافته و اقدام جدید توضیح داد: حیاط مشرف به ایوان شرقی کاخ آپادانا به علت وجود نقوش برجسته پرارزش موجود در این محوطه، از پر تردد ترین فضاهای تخت جمشید به حساب می آید و همین مبحث در فصول بارندگی مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان مجموعه بوجود می آورد.
به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی مجموعه جهانی تخت جمشید، فدایی اظهار داشت: وسعت این حیاط از یکسو و تعداد اندک دریچه های هدایت و دفع آب که به شبکه آبراهه ای تخت جمشید منتهی می شود از طرفی، سبب می شد که آب های حاصل از بارندگی در این مکان به روانی منتقل و دفع نشود.
او با اشاره به اینکه در گذشته به علل گفته شده آب سقف روی پلکان هم به داخل حیاط این محوطه جاری می شد، اظهار داشت: علل گفته شده سبب شده بود که آب های حاصل از بارندگی به مشکلی همیشگی در راه تردد بازدیدکنندگان بدل شود.
فدایی اضافه کرد: بررسی های انجام شده در راه آبراهه های این حیاط، شواهدی در خصوص وجود یک دریچه منتهی به آبراهه در محوطه شرقی کاخ آپادانا در اختیار کاووشگران قرار داد و شناسایی و بازگشایی آن در دستور کار قرار گرفت. همکاری همزمان دو واحد دیرینه شناسی و فنی و ساماندهی پایگاه از نکات شاخص این پروژه بود.


علی تقوی، کارشناس دفتر فنی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید هم اظهار داشت: حیاط شرقی کاخ آپادانا از مکان های پر بازدید این مجموعه تاریخی به حساب می آید و به شکلی کانون ایست و رفت و آمد گردشگران است و جمع شدن آب در فصول بارانی، امکان بازدید را محدود کرده بود.
تقوی، به نتیجه رساندن عملیات مذکور را برای دفع آب های سطحی حیاط شرقی کاخ آپادانا مهم ارزیابی و افزود: با عنایت به پایش و مانیتورینگ این محوطه، احتیاج به دفع آب های سطحی حیاط مربوطه توسط دریچه به شدت احساس می شد بنابراین با عنایت به فعالیتهای اخیر گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید در فصل چهارم، با درخواست کارشناسان دفتر فنی و گروه دیرینه شناسی این مجموعه، عملیات بازگشایی دریچه موجود در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: مکان قرارگیری دریچه به نحوی است که بخش عمده ای از آب های سطحی حیاط آپادانا، به کانال های آبراهه تخت جمشید هدایت خواهد نمود.
علی اسدی، سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید هم اظهار داشت: با درخواست مجموعه کارشناسان دفتر فنی و گروه باستان شناسی، حفاظت از این محوطه توسط گروه کاوش آبراهه ها انجام شد که بدین منظور، یک دریچه هخامنشی در حیاط شرقی کاخ آپادانا، بازگشایی و در فرایند کاوش قرار گرفت.


سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید، توضیح داد: با شناسایی دقیق محل دریچه مذکور در سطح این حیاط، کارگاهی به ابعاد یک در یک متر، ایجاد و کاوش اجرایی شد و در حین انجام کار، سنگی تراش خورده و منقوش به نقوش مربوط به ساقه ستون ها و درگاه های معماری برخورد کردیم و با برداشت آن، در عمق 40 سانتی متری حیاط، دریچه خروجی آب، آشکار شد.
اسدی با اشاره به اینکه عملیات مستندنگاری و همینطور ثبت و ضبط خصوصیت های معماری دریچه، انجام شده است، اظهار داشت: حفاظت و ساماندهی این محوطه با شیب بندی فضای اطراف دریچه برای هدایت آب های سطحی به سمت کانال های زیرزمینی تخت گاه تخت جمشید، انجام شده است.



1399/06/19
23:10:18
5.0 / 5
1941
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری